Jag ska bygga ett enplanshus på 190m2 sommaren 2012 (i norrbotten), men hittar ingen bra guide/information angående ventilation.

Detta är vad jag har kommit fram till än så länge:

Jag ska ha både till och frånluft, men endast förberett för eventuell värmeväxlare (har en stor tomt där vi ska gräva jordvärme, så en växlare lär ha lång pay off-tid).

Så hittills vet jag att jag materialmässigt behöver: Rör, luftdon, två reglerbara fläktar samt ljuddämpare...

Är det något särskilt jag missar?

Jag antar att det kan kondensera en del. Hur ska man lösa det i ett FT-system?

Känner någon här till något lämpligt exempel på ventilationsritning?

Tack på förhand

Inte svar på din fråga men jag håller själv på med ventilationen till mitt nybygge och valet föll på FTX. Komforten känns viktigare än att räkna pay off.

När jag räknade på återbetalningstid på ett FTX-aggregat åt en svåger som har bergvärme
så landade den på ca. 5-6år, så jag tycker att du skall installera FTX redan ifrån start.

-Jag räknade med uppvärmning via Bergvärme, kostnad för FTX-aggregat, minus kostnad
för ventilationsfläktar som han inte böhove iom. FTX-aggregatet, i Ångermanland.
(jag räknade inte med rör-dragningen, som ju ändå skall göras)

Glöm inte att räkna med den komfortökning du får med FTX, iom att du slipper kallras vid tilluftsdonen...

Har Flexit SL4R EC, är en FTX. Fungerar bra till våra 190 kvm i två plan. Har vedvärme och kan inte räkna hem kostnaden. Vinsten ligger i komforten. 80 % av värmen i utgående luft tillförs inkommande luft. Dvs har du 20 grC inne och 0 grC ute så är inkommande luft 18 grC! Inga kallras här inte. Finns en elvärmare på vårt aggregat men den har vi kopplat ifrån.

Isolera inkommande rör fram till aggregat för att undvika kondens.
Ska du köra kyla måste nog alla tilluftsrör isoleras.

Enda felet vi har gjort är att vi bara har ljuddämpare före och efter aggregat. Vi måste komplettera med ljuddämpare vid varje till/frånluftsdon för att man ska slippa höra vad som försegår i andra änden av huset. Men det får bli sommarens projekt att skotta lösull och komplettera med ljuddämpare.

Mitt råd är att välja FTX och ljuddämpare på varje don.

Valbobygge skrev:
Har Flexit SL4R EC, är en FTX. Fungerar bra till våra 190 kvm i två plan. Har vedvärme och kan inte räkna hem kostnaden. Vinsten ligger i komforten. 80 % av värmen i utgående luft tillförs inkommande luft. Dvs har du 20 grC inne och 0 grC ute så är inkommande luft 18 grC! Inga kallras här inte. Finns en elvärmare på vårt aggregat men den har vi kopplat ifrån.

Isolera inkommande rör fram till aggregat för att undvika kondens.
Ska du köra kyla måste nog alla tilluftsrör isoleras.

Enda felet vi har gjort är att vi bara har ljuddämpare före och efter aggregat. Vi måste komplettera med ljuddämpare vid varje till/frånluftsdon för att man ska slippa höra vad som försegår i andra änden av huset. Men det får bli sommarens projekt att skotta lösull och komplettera med ljuddämpare.

Mitt råd är att välja FTX och ljuddämpare på varje don.
Vill inte vara petig men inkommande luft bör vara 16 grader vid 80%.

Macki skrev:
Inte svar på din fråga men jag håller själv på med ventilationen till mitt nybygge och valet föll på FTX. Komforten känns viktigare än att räkna pay off.
Håller med! Vi resonerade likadant vid våra val inför bygget d^_^b

Hur mycket kan man räkna att FTX kostar till ett enplanshus på 160kvm?
Och hur mycket dyrare är det jämfört med "vanlig" ventilation som man ändå behöver?

Ska också bygga nytt, med ved som uppvärmning.

Själva rören kostar väl nånstans runt 20000. FTX-aggregatet kostar 15-20000.

Tror vårt kostar ca 50 Tkr men det är 2 våningar och stort. Hur mycket dyrare? Jag gissar 70%...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.