:(
Tack för uppmuntran! ABS95 gäller bara för totalentreprenad och ej undertakmontering, men formuleringen är liknande i AB94 och i K-köplagen som gäller för mitt köp
hälsar
Helena >:(
som nog vänder sig till Frank!!!

vonSassen skrev:
:(
Tack för uppmuntran! ABS95 gäller bara för totalentreprenad och ej undertakmontering, men formuleringen är liknande i AB94 och i K-köplagen som gäller för mitt köp
hälsar
Helena  >:(
som nog vänder sig till Frank!!!
Det var ju konstigt. Jag hade bestämt för mig att ABS95 gällde alla entreprenadarbeten för småhus.

Det är väl så här att när man har totalentreprenad så gäller enbart ABS95. I alla andra fall gäller ABS95 och AA94.

Nej, det är AA94 för stomresning! Övriga rättigheter får jag svart på vitt på snart, för idag tog jag första steget på den "nya" vägen till målet.

Bra advokat och bra besiktningsman tar hand om det här åt mig nu, det känns förtröstansfullt att lämna över det till 2 personer som har mitt fulla förtroende!

Snart är jag klar med min hemsida och där kan man följa historien från början och framåt!

Helena med
den dåliga Sverige Stugan

:) :D

vonSassen skrev:
Nej, det är AA94 för stomresning!
Det borde väl bero på om stomresningen ingår i husleveransen eller entreprenaden.

Hoppas att det löser sig till slut, håller tummarna för dig Helena

jobba på med hemsidan för jag är väldigt nyfiken på din historia :D

När jag var ute på husexpo fick jag ett väldigt bra intryck av försäljaren men det verkar inte vara någon garanti

;)

Bilskojare och hästhandlare skulle inte lyckas att bli det, om dom inte var charmiga och trevliga!
Sätt in ett gäng bedragare, sol o vårare och seriemördare i ett sammanträdesrum och dom skulle säkert se ut som om dom tillhörde Konstitutionsutskottet!

Men be om referenser på 5 undertakmonterade husleveranser senaste tiden! Dom som bygger snickar- eller nyckelfärdigt vet oftast inte vad som döljer sig innanför väggarna (kommer fram efter några år), så de är oftast väldigt nöjda!

Den enda bra garantin är väl ett ordentligt underbyggt köpeavtal att vila sig på!
Det är där vi husköpare brister i kunskap och det vet säljaren när han "snärjer" oss engångskunder!

Helena ;)

General Failure skrev:
Det borde väl bero på om stomresningen ingår i husleveransen eller entreprenaden.
Om stomresning ingår i husleveransen är det AA94 och Konsumentköplagen som gäller!

Helena

Helena!

Jag hejar på dig och hoppas att din jurist "tvålar till" dom ordentligt ;D

Helena,

Du har all vår support.

Jat tycker det är underbart att du delar med dig av dina erfarenheter till oss! Förhoppningsvis får du lite "råd och dåd" tillbaka också.

:)
Så, då var besiktningen gjord idag! Det blir en del skrivningar förstår jag på besiktningsmannen, som värderar återstående arbete mm mm.... SKÖNT!

???
Hemsidan däremot kraschade häromdagen, så jag får börja om från början dvs lära mig Front Page och gå in på en BRA plats där servrarna inte krånglar osv.

Men skam den som ger sig!

Helena med den mycket fuktiga och läckande
Sverige Stugan

::)

:surprised:

Gunnar (om Du fortfarande läser inläggen) och
Ljumi, som också bygger Sverige Stugan.

Jag har forskat lite om kutterträ och funnit att av Råd och Röns 8 testade lösullsprodukter, så är LL-produktions kutterspån (som det visade sig vara) det ENDA EJ TYPGODKÄNDA, det dyraste/m3 och sämsta isoleringsförmågan och sämst mögelbeständighet och dessutom bäst på att sprida glödbrand!

KUL VA?

Det är alltså den produkten som Sverige Stugan skryter med som miljövänlig i sin reklam på hemsidan
www.sverigestugan.se

Den som vill läsa om lösullsprodukterna går in på
http://www.radron.se/templates/common____3275.asp

Helena med läckande och mycket fuktiga
Sverige Stugan

Hej Helena!
Ville bara ge dig en stor KRAAAAM :-/
Lider med dig!

Det låter ju inte klokt hur de har lurat dig, särskilt med den här isoleringen! Där borde du ju ha bevis svart på vitt. Och att det snöar in?!!! Herregud!

Hur går dina tankar nu? Vill ni flytta in i detta hus även om felen åtgärdas? Vad har man för rättigheter till att häva köpet? Eller har man överhuvudtaget inte den lösninsgen när bygget gått så långt? Jag är inte kunnig på området, och har själv inte kommit långt i processen kring bygget. Men det skulle vara intressant att veta.

Jag önskar er verkligen LYCKA TILL!
MVH sabina

Utan att döma eller försvara någon i denna debatt, så står det ju utryckligen på Sverige stugans hemsida att de står för "miljövänligt" byggande. citat från sida

"Vi på Sverige Stugan anser att miljöaspekten är viktig. Därför har vi satsat på ett sunt hus. Ett sunt hus ska endast bestå av materiel som inte kan orsaka allergi eller astmatiska besvär. Därför undviker vi mineralull, plaster, lim och lösningsmedel."
"Samtliga hus är utrustade med kutter- isolering"

När man tar steget och ska bygga ett hus borde man också sätta sig in vad man beställer. Köparen har också ett ansvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.