7 717 läst · 3 svar
8k läst
3 svar
Ny värdering, lägga om lån?
Hej,
Vi köpte vårat hus för 1 ½ år sedan för 1 075 000:- och idag har vi 913 750:- i bottenlån samt 197 314 i topplån (vi fick lov att låna till lite pga. läckande tak)
Nu har huset värderats om och fått ett muntligt svar från mäklaren att huset är värt 1 250 000:-
1. Brukar en värdering vara + - 50 000:-?
2. Hur ska man förhandla med banken, kan man lyckas få bort det mesta av topplånet eller vad ska man ställa in sig på?
Vi köpte vårat hus för 1 ½ år sedan för 1 075 000:- och idag har vi 913 750:- i bottenlån samt 197 314 i topplån (vi fick lov att låna till lite pga. läckande tak)
Nu har huset värderats om och fått ett muntligt svar från mäklaren att huset är värt 1 250 000:-
1. Brukar en värdering vara + - 50 000:-?
2. Hur ska man förhandla med banken, kan man lyckas få bort det mesta av topplånet eller vad ska man ställa in sig på?
Har ni en bra kontakt med banken och en bra relation mellan Er och Er bankkontakt så tycker jag att
h*n kan lägga hela lånet som ett bottenlån.
Be om ett skriftligt besked (om banken vill ha det).
Ring banken och berätta vad som gjorts och vad mäklaren sagt och att Ni vill träffas för att lägga om
lånen, kanske kan banken göra detta enbart med det mutliga beskedet eller så begär h*n ett skriftligt
besked/underlag.
Kolla i sådana fall att den aktuella mäklarfirman är "godkänd" av banken, kanske vill banken skicka
sin "egna" personal för att värdera.
1) +/- brukar variera mellan områden/husvärden. I järfälla kan det vara +/- 250 000Kr.
2) Sikta in Er på allt få allt som bottenlån.
h*n kan lägga hela lånet som ett bottenlån.
Be om ett skriftligt besked (om banken vill ha det).
Ring banken och berätta vad som gjorts och vad mäklaren sagt och att Ni vill träffas för att lägga om
lånen, kanske kan banken göra detta enbart med det mutliga beskedet eller så begär h*n ett skriftligt
besked/underlag.
Kolla i sådana fall att den aktuella mäklarfirman är "godkänd" av banken, kanske vill banken skicka
sin "egna" personal för att värdera.
1) +/- brukar variera mellan områden/husvärden. I järfälla kan det vara +/- 250 000Kr.
2) Sikta in Er på allt få allt som bottenlån.
Be om en skriftlig värdering av mäklaren, är han snäll så får ni den gratis annan kostar det cirkus 2000. Det kanske också vore på sin plats att kolla med banken innan så mäklarfirman är "godkänd" av banken så att säga så nu inte slänger pengarna i sjön. Som förgående skribent var inne på kan banken annars vilja ta dit deras egna värderingsmän.
När jag värderade om min lya så skrev mäklaren priset på vad han värderade lägenheten till, sedan +- några kronor, men det var priset som skrevs som banken utgick ifrån. Alltså banken räknade inte med varken det lägsta eller högsta priset i intervallet och i ert fall skulle det vara de här 1250000:-
Det jag dock undrar över är hur banken ställer sig till det hela? Ni har ju defakto mer i lån än de där 85% som är stadgat nu och som alla utgår ifrån. Ni skulle visserligen kunna få mer i bottenlån med frågan är hur banken ställer sig till det hela. Ni köpte ju under en tid då man exempelvis kunde få bottenlån på 95% genom SBAB och många banker gav 90% i bottenlån. Nu är det snarare ett fåtal som ger 85% i bottenlån och en hel del 75% i bottenlån. Allt är visserligen förhandlingsbart.
När jag värderade om min lya så skrev mäklaren priset på vad han värderade lägenheten till, sedan +- några kronor, men det var priset som skrevs som banken utgick ifrån. Alltså banken räknade inte med varken det lägsta eller högsta priset i intervallet och i ert fall skulle det vara de här 1250000:-
Det jag dock undrar över är hur banken ställer sig till det hela? Ni har ju defakto mer i lån än de där 85% som är stadgat nu och som alla utgår ifrån. Ni skulle visserligen kunna få mer i bottenlån med frågan är hur banken ställer sig till det hela. Ni köpte ju under en tid då man exempelvis kunde få bottenlån på 95% genom SBAB och många banker gav 90% i bottenlån. Nu är det snarare ett fåtal som ger 85% i bottenlån och en hel del 75% i bottenlån. Allt är visserligen förhandlingsbart.
SBAB lånade visserligen ut pengar upp till 95 % av bostadens marknadsvärde. Men det var absolut inte 95 % bottenlån. Då var det ju antagligen 85 % bottenlån och 10 % topplån.Locos skrev:Det jag dock undrar över är hur banken ställer sig till det hela? Ni har ju defakto mer i lån än de där 85% som är stadgat nu och som alla utgår ifrån. Ni skulle visserligen kunna få mer i bottenlån med frågan är hur banken ställer sig till det hela. Ni köpte ju under en tid då man exempelvis kunde få bottenlån på 95% genom SBAB och många banker gav 90% i bottenlån. Nu är det snarare ett fåtal som ger 85% i bottenlån och en hel del 75% i bottenlån. Allt är visserligen förhandlingsbart.
När jag kollade på lån för ca ett och ett halvt år sedan erbjöd handelsbanken att låna ut 90 % av marknadsvärdet. 85 % var då bottenlån och 5 % topplån.
Jag tror inte att förhållandet mellan bottenlånet och bostadens värde är särskilt förhandlingsbart. Meningen med bottenlån, och att bankerna lägger dessa i speciella avskilda delar av banken (exempelvis Stadshypotek för Handelsbanken) är ju att det ska finnas en särskild säkerhet i lånen. Myglas det med detta så att bankernas hypotekslån visar sig vara lämnade med otillfredsställande säkerheter kan bankerna förlora sina tillstånd att bedriva bankverksamhet. Det är något annat än att förhandla om sin räntemarginal med en kund .