3 611 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
TORR OCH TRÅKIG......luft.
hallå någon!!
Vet ej riktigt var jag skall lägga den här tråden men provar här.
Jag och min sambo har ett enplanshus med källare från -61. Ventilationen vi har är ett mekaniskt frånluftssystem( som också är korrekt inställt), alltså ingen uppvärmd tilluft, vi har ex antal friskluftsventiler för tilluften utifrån. Luftfuktigheten inomhus var som högst i höstas, ca 45 %, vilket är bra har jag förstått, då det väl skall ligga mellan 40-60%?
men nu sedan november har det legat på allt mellan 28-33% inomhus, vilket är aningen för torrt, känns om inte annat på mornarna då man vaknar av att vara kruttorr i halsen mm
Huset står på betongplatta och är annars helt byggt i trä med kutterspån isolering på vinden.
Hur kan det bli så torr luft inomhus fast luftfuktigheten är bra så mycket mer nu, utomhus?
Vi har också inluftventilerna öppna så mycket det tillåts, vill ju inte ha dessa helöppna, blir ju ett BRA NOG kalldrag då, även fast elementen är varma så att säga...
Någon med en teori varför det är så torr luft? hur kan man avhjälpa detta?
Snälla ......bistå gärna med lite infallsvinklar om detta:O
Vet ej riktigt var jag skall lägga den här tråden men provar här.
Jag och min sambo har ett enplanshus med källare från -61. Ventilationen vi har är ett mekaniskt frånluftssystem( som också är korrekt inställt), alltså ingen uppvärmd tilluft, vi har ex antal friskluftsventiler för tilluften utifrån. Luftfuktigheten inomhus var som högst i höstas, ca 45 %, vilket är bra har jag förstått, då det väl skall ligga mellan 40-60%?
men nu sedan november har det legat på allt mellan 28-33% inomhus, vilket är aningen för torrt, känns om inte annat på mornarna då man vaknar av att vara kruttorr i halsen mm
Huset står på betongplatta och är annars helt byggt i trä med kutterspån isolering på vinden.
Hur kan det bli så torr luft inomhus fast luftfuktigheten är bra så mycket mer nu, utomhus?
Vi har också inluftventilerna öppna så mycket det tillåts, vill ju inte ha dessa helöppna, blir ju ett BRA NOG kalldrag då, även fast elementen är varma så att säga...
Någon med en teori varför det är så torr luft? hur kan man avhjälpa detta?
Snälla ......bistå gärna med lite infallsvinklar om detta:O
Ju mer du ventilerar nu på vintern, desto torrare luft blir det! Utomhusluft som är -10 grader som värms upp till 20 grader får en mycket låg relativ luftfuktighet. Minska därför ventilationen så att inneluften får tid på sig att suga upp den fuktighet som bildas av köksos, dusch, andning, våta ytterskor etc etc.
Varm luft kan innehålla mycket mer fukt än kall luft.
Detta innebär att när du tar kall-fuktig luft och värmer upp den så blir den varm-torr.
Vill du få det fuktigare inomhus har du två vägar att gå.
-Minska ventilationen
eller
-Tillför ny fukt.
SMHI har en mycket bra artikel om detta: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910
Detta innebär att när du tar kall-fuktig luft och värmer upp den så blir den varm-torr.
Vill du få det fuktigare inomhus har du två vägar att gå.
-Minska ventilationen
eller
-Tillför ny fukt.
SMHI har en mycket bra artikel om detta: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910
tack och tack alla ni, för de snabba svaren!!!!
Så då skulle jag egentligen bara kunna ställa igen frisklufts ventilerna, så pass mycket, bara så jag åtminstone får in "lagomt" med luft/syre utifrån, och samtidigt dra ner varvtalen lite grann på frånluftsfläkten som styr mina tre frånluftsventiler?
och alltså vise versa på sommarhalvåret?
har jag fattat rätt?
Så då skulle jag egentligen bara kunna ställa igen frisklufts ventilerna, så pass mycket, bara så jag åtminstone får in "lagomt" med luft/syre utifrån, och samtidigt dra ner varvtalen lite grann på frånluftsfläkten som styr mina tre frånluftsventiler?
och alltså vise versa på sommarhalvåret?
har jag fattat rätt?
Alternativ till luftfuktare är som nämns innan att häng tvätt. Detta är en av de saker som jag tycker är jobbigast på fartygen. Under kalla vintrar blir det ruskigt torrt inne i "bygget". Löste det genom att alltid ha ett badlakan som hände "på tork".
Liknande trådar
-
Använda 600m2 klippare på större yta
Robotgräsklippare -
Hur gör jag med torrt och sönderfallande betong
Hemma hos -
Dålig doft efter slamtömning (inte torra vattenbrunnar)
Vatten & Avlopp -
Hur kan jag göra skåpet större?
Byggmaterial & Byggteknik -
Måste altanen vara torr för att använda kisel?
Altan & Uteplats