I mitt kök finns det en befintlig förträfflig braskamin... tar 47cm ved som ingen annan...
Tyvärr är den .. ja... APFUL!! från frankrike...

Vem vill ha ett nytt apsnyggt kök för 80'+ och en "70-tals brun" kamin?

Problemet är detta..

- Nuvarande kamin verkar ha runt 115mm utlopp på 500mm höjd...

- Den nya vill ha 150mm utlopp med höjden 1000mm.
*suck*

Som fd. svetsare har jag inget problem med att tillverka en övergångs-stos i "S"form som passar.... men kommer det att fungera....???

Rökgaserna kommer ut på 1m höjd med 150mm dia. på den nya... ska sedan in i ett rör av 115dia, 0.5m ner.. för att sedan då återigen vända uppåt i skorstenen....

Jag är körd... visst är jag?
Jag kommer att få ta upp ett helt nytt hål i skorstenen en halvmeter upp som är 33% större än nuvarande hål till nuvarande braskamin? :( ????

Jo det är nog det bästa att ta ett nytt hål.

det går snabbare att ta upp ett nytt hål än att svetsa en ny stos....

mm... det kanske är så... samtidigt som man får mindre inrökningsproblem vid tändning gissar jag.

Hur gör man då... jag har aldrig tagit upp något nytt hål i en skorstensmur förut?

Mejslar upp det för hand med hyggmejsel och slägga, och sedan sätter man in det nya röret med eldfast cement?

Det finns ju stora hyrmaskiner där man kan ta upp hål i betongplattor... funkar en sådan?

Vad gör jag med det gamla hålet? Sätter igen det med tegelbitar och bruk... eller ska man ha den som sotningslucka... (hmm den hamnar iofs bakom kaminen....):S

det gamla hålet murar du tätt med tegel..
det nya borrar du smidigast upp med en hilti med slagborr eller något liknande.. gör hålet lite större än va som behövs sen murar du en botten i kanalen såatt inte röken kan ta sig neråt från det nya hålet. sedan mura du fast stosen som brukar följa med kaminen med b-bruk.

Aha... ja Hilti har man ju.
ok.. man murar igen kanalen och sätter igen den extra halvmetern som blir över, okey.

Köpte bruk igår.. beställde en ny Contura 655 med bakugn idag.

Låter som en baggis...;)

Förresten... jag kommer ju att sätta nytt klinker bakom kaminen på murstocken. (river det gamla fula)

Det klinkret sitter bara 50mm från kaminen... :|
Behövs det något speciellt fix för det`? Kan man elda bara någon dag efter man har fogat?
Gissar att det kan bli ganska varmt där... :S

Var sitter nuvarande sotningslucka i skorstenen? Det är ju inte så smart att mura igen en botten om du därigenom också måste flytta sotningsluckan. Det är nästan ändå omöjligt att få varm rök att gå nedåt, så botten behövs inte.

Vattna befintlig mur ordentligt före murjobben, så att inte bruket torkar ut innan det brunnit.

Vänta flera dagar kanske en vecka innan du eldar, så att allt brunnit färdigt och torkat ut. Elda mycket försiktigt till att börja med, fjuttbrasor.

Anslutningen till murstocken gjuter du inte in direkt. Då kommer den att spricka. Man gjuter in en inmurningsstos (som i praktiken är ett kort rör något större än det du ska fästa in). Mellan stosen och röret tätar man med tätgarn.

norrbottenstorpet skrev:
Var sitter nuvarande sotningslucka i skorstenen? Det är ju inte så smart att mura igen en botten om du därigenom också måste flytta sotningsluckan. Det är nästan ändå omöjligt att få varm rök att gå nedåt, så botten behövs inte.

Vattna befintlig mur ordentligt före murjobben, så att inte bruket torkar ut innan det brunnit.

Vänta flera dagar kanske en vecka innan du eldar, så att allt brunnit färdigt och torkat ut. Elda mycket försiktigt till att börja med, fjuttbrasor.

Anslutningen till murstocken gjuter du inte in direkt. Då kommer den att spricka. Man gjuter in en inmurningsstos (som i praktiken är ett kort rör något större än det du ska fästa in). Mellan stosen och röret tätar man med tätgarn.
Bra tips! Tack!

Ska kolla hur det ser ut när jag river bort den gamla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.