4 451 läst · 27 svar
4k läst
27 svar
Var går värmen ut?!
Se över drevning av fönsterkarmar samt tätningslister i dina fönster.
Du kan fundera på att byta inre glasen till lågemisions glas som släpper in värme men inte släpper ut värme.
Förstör inte ditt hus med att byta till 3-glasfönster, de har mycket bredare fönsterramar för att bära den extra vikten av alla glas, huset förlorar då sitt 1800-tals utseende.
Jag har haft stor nytta av enkel IR-temperaturmätare (min följde med en prenumeration).
Elda inte för hårt kakelugnen, det vore synd om den spricker. Kolla hur mycket du kan elda, jag har för mig att du inte ska elda mer än ett till två inlägg per dygn.
Isolera taket, använd cellolosabaserad isolering i ditt gamla hus, snabbt, enkelt och billigt.
Du kan fundera på att byta inre glasen till lågemisions glas som släpper in värme men inte släpper ut värme.
Förstör inte ditt hus med att byta till 3-glasfönster, de har mycket bredare fönsterramar för att bära den extra vikten av alla glas, huset förlorar då sitt 1800-tals utseende.
Jag har haft stor nytta av enkel IR-temperaturmätare (min följde med en prenumeration).
Elda inte för hårt kakelugnen, det vore synd om den spricker. Kolla hur mycket du kan elda, jag har för mig att du inte ska elda mer än ett till två inlägg per dygn.
Isolera taket, använd cellolosabaserad isolering i ditt gamla hus, snabbt, enkelt och billigt.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Jag brydde mig.
Kommunens handläggare brydde sig också.
Bygglovet var beviljat före 2010, så de gamla kraven på max 110kWh/kvm och år gällde fortfarande (som övergångstid under 2009), men vi uppvisade siffror som klarar årets krav på 55kWh/kvm och år ändå.
Och jag hoppas att det kommer stämma också, dvs inget lurendrejeri eller glädjekalkyl.
Tja kanske, inomhustemp räknade vi på 20°C, men känner jag mig själv rätt kommer det nog bli närmare 24° ... *hehe*
Men det är jag som kommer betala elräkningen sen, så välisolerat känns bra.
Kommunens handläggare brydde sig också.
Bygglovet var beviljat före 2010, så de gamla kraven på max 110kWh/kvm och år gällde fortfarande (som övergångstid under 2009), men vi uppvisade siffror som klarar årets krav på 55kWh/kvm och år ändå.
Och jag hoppas att det kommer stämma också, dvs inget lurendrejeri eller glädjekalkyl.
Tja kanske, inomhustemp räknade vi på 20°C, men känner jag mig själv rätt kommer det nog bli närmare 24° ... *hehe*
Men det är jag som kommer betala elräkningen sen, så välisolerat känns bra.
Tack för alla tips och funderingar!
Vi ringde hit en snickare idag, vi dör här inne annars med 12 grader idag...
Det är köksgolvet & matsalsgolvet nere som är en katastrof, samt isoleringen på vinden...
Enligt snickaren måste de haft ca den här tempen inne för att ha klarat sig på 14500 kWh på uppvärmning under ett år. Huset är ju väldigt stort, ca 200kvm.
Så här ska börjas rivas golv i -8 grader, ända ner till botten och bygga upp med isolering.
Vi ringde hit en snickare idag, vi dör här inne annars med 12 grader idag...
Det är köksgolvet & matsalsgolvet nere som är en katastrof, samt isoleringen på vinden...
Enligt snickaren måste de haft ca den här tempen inne för att ha klarat sig på 14500 kWh på uppvärmning under ett år. Huset är ju väldigt stort, ca 200kvm.
Så här ska börjas rivas golv i -8 grader, ända ner till botten och bygga upp med isolering.
Ja det är viktigt att det är välisolerat i alla fall ...kamilenski skrev:
Om jag försöker återföra till trådens ämne då ... :blushing:
TS, jag tror:
Att den tidigare energideklarationen är fusk på något vis. Antingen har dom eldat som tusan, suttit och frusit i 10° eller något annat ...
Att ditt hus läcker värme nästan överallt.
Väggar är svåra att isolera, men det går. Har ni inte någon tilläggsisolering så är det endast timmerstomme, dvs motsvarar ca 5-10 cm tjocka väggar av dagens MU-isolerade regelväggar.
Upp mot vinden är det rätt ofta ett ganska tunt lager med spån, här är lättaste stället att tilläggsisolera. På med 20 cm extra spån eller 15-20 cm mineralull, i första skedet. Övervaka sen vinden noga i några år, för nu blir själva vinden kallare och risken för mögel ökar markant.
Bjälklaget ner mot torpargrunden är också ofta dåligt isolerat, men det är rätt jobbigt att riva upp golven. Men allt går. Har ni kalla golv? Lägg en termometer på golvet och kolla.
Kolla alla gummilister och dammlister på dörrar och fönster.
Den snabbaste, enklaste och billigaste åtgärden. Det kan försvinna förvånansvärt mycket värme denna väg.
Nya fönster till ett gammal hus är en jobbig sak att ta beslut om, i alla fall om huset är välbevarat i en fin gammal stil. Nya fönster skämmer som regel utseendet.
Det finns fönstertillverkare som kan göra fönster som blir fina. Vimmerby ... nåt .. (vimmerbyfönster tro?) ska väl vara en sådan. Jag tror inte det blir helt tokdyrt ... Dyrare än standardfönster från en volymproducent förvisso...
Att ha en extra vinterfönsterruta som sätts in innanför husets fönster på hösten och tas dän på våren är en möjlig lösning.
edit:
Även torpargrunden måste kollas upp under några år efter tilläggsisolering, av samma skäl som vinden.
Redigerat:
Mikael L: Du har rätt i nästan allt du skriver
Som jag skrev ovan så börjar vi bryta upp golv nu på en gång. Snickaren tyckte även att vi ska fylla på med spån uppe, eftersom det ligger endast 5-10 cm spån där uppe nu.
Vi ska byta fasad och tilläggsisolera huset de närmsta åren, så några fönsterbyten blir inte aktuella förrän vi ändå flyttar ut fönstren iom bytet.
Som jag skrev ovan så börjar vi bryta upp golv nu på en gång. Snickaren tyckte även att vi ska fylla på med spån uppe, eftersom det ligger endast 5-10 cm spån där uppe nu.
Vi ska byta fasad och tilläggsisolera huset de närmsta åren, så några fönsterbyten blir inte aktuella förrän vi ändå flyttar ut fönstren iom bytet.
Ja, då var det som jag trodde. Förra ägarna gick påpälsade inomhus för att inte göra av med mer ström. Jag lider verkligen med er, att börja första vintern i ert nya hus, med att riva golv och börja isolera. Hoppas att ni fått ihop ved så ni klarar er hela vintern, vi hade ingen ved alls första året i vårt hus - då gjorde vi av med nästan 17.000 kw och +18 inomhus. Sen efter det har vi eldat i kaminen och varje vinter har vi runt +22 - +25 inomhus och en årsförbrukning på 9 - 10.000 kw. Kaminen har verkligen betalt sej genom åren.
Tur som en tokig ... hmhmm
Har ni någon inspektionsmöjlighet för krypgrunden?
Finns det inga hål att ta sig dit ner utvändigt ska ni kanske överväga att sätta en lucka någonstans inne att krypa ner i. Rådgör lite med snickaren.
Har ni någon inspektionsmöjlighet för krypgrunden?
Finns det inga hål att ta sig dit ner utvändigt ska ni kanske överväga att sätta en lucka någonstans inne att krypa ner i. Rådgör lite med snickaren.
Ja, det kunde varit roligare. Där rök mitt fina kök
Tyvärr finns ingen lucka för grunden, snickaren var också inne på att göra något så man kunde inspektera lite då och då.
Vi har beställt en kamin också men den är ingen idé att montera in än så länge enligt snickaren, då golven drar så förbaskat så eldar vi bara åt kråkorna innan vi fixat golven.
Vinden, är det att föredra spån eller lösull att spruta upp? Vad är skillnaderna, även i pris?
Tyvärr finns ingen lucka för grunden, snickaren var också inne på att göra något så man kunde inspektera lite då och då.
Vi har beställt en kamin också men den är ingen idé att montera in än så länge enligt snickaren, då golven drar så förbaskat så eldar vi bara åt kråkorna innan vi fixat golven.
Vinden, är det att föredra spån eller lösull att spruta upp? Vad är skillnaderna, även i pris?
Glöm inte heller alla svårisolerade ställen.
Ge mycket noga akt på vindtätheten och isolering där golv och väggar och väggar och tak möts.
Det är svårisolerade ställen, men tär hårt på er ekonomi om ni inte lyckas åtminstone halvdant att isolera där.
Och som sagt glöm inte blåst. Ingen isolering ger något ifall vinden kommer åt att blåsa genom.
Ni får ta det lugnt i etapper, allt kanske inte blir perfekt nu, men ni får en chans till att förbättra då ni börjar med väggarna.
Ge mycket noga akt på vindtätheten och isolering där golv och väggar och väggar och tak möts.
Det är svårisolerade ställen, men tär hårt på er ekonomi om ni inte lyckas åtminstone halvdant att isolera där.
Och som sagt glöm inte blåst. Ingen isolering ger något ifall vinden kommer åt att blåsa genom.
Ni får ta det lugnt i etapper, allt kanske inte blir perfekt nu, men ni får en chans till att förbättra då ni börjar med väggarna.
Lider med er.. bor själv i en kåk något liknande det du beskriver.
Prioritera
Good luck.. man överlever.. och är ni två så värmer ni ju varann d^_^b
Prioritera
- få stopp på tvärdraget i huset med tätlister i dörr, skafferier, köksskåp mot yttervägg, tejp i fönster..
- mer isolering på taket
- sätt mattor på golvet, överallt.. sen jag gjorde det har jag i princip glömt bort att jag har kalla golv.
- tjocka gardiner för fönstersmygarna, dra för så fort det blivit mörkt. förhindrar kallras, hjälper enormt
Good luck.. man överlever.. och är ni två så värmer ni ju varann d^_^b
Jag hade 8cm spån i taket förut.... nu är det 3 x 145mm mineralull 435mm
Skottade först ut spånet.....
6" timmer i väggarna..... tilläggsisolerade med 120 + 45mm å ny panel
3 glasfönster överallt och 10 cm isogrän skivor på källargrunget. från botten ända upp till träfasad...
Har blitt skaplig skillnad...
Skottade först ut spånet.....
6" timmer i väggarna..... tilläggsisolerade med 120 + 45mm å ny panel
3 glasfönster överallt och 10 cm isogrän skivor på källargrunget. från botten ända upp till träfasad...
Har blitt skaplig skillnad...
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Jag vill ersätta en äldre honeywell termostat som styr den elektriska centralvärmen till en smart termostat i stället, går det ?
Värme allmänt -
Hur ställer jag in golvvärmen i garaget?
Värme allmänt -
Är värmen felkopplad? Utgående värme går till nedre anslutningen på radiatorn.
Värmepumpar -
Varför går det inte att sänka värmen
Värme allmänt -
Varför går det inte att sänka värmen - anslutet till fjärrvärme
Värme allmänt