10 419 läst · 83 svar
10k läst
83 svar
Blixtrar i alla utag i huset
Han syftar på en dansk undersökning som gjordes för ca. 1 år sedan. Då ska man ha i åtanke att danskarna har haft krav på jordfelsbrytare mycket längre än oss svenskar, så de har en väldigt stor andel väldigt gamla JFB. Om jag minns rätt var det fel på 11% av de äldre modellerna, och 2% av de nyare (som sitter i de flesta svenska hemmen).Rrrrr skrev:
För protokollet kan jag säga att undersökningen också visade att 'motionering' av JFB verkligen gör nytta! Så glöm inte att trycka på testknappen minst var 6e månad!
Den som säger att en jfb inte behövs i den omfattningen, har aldrig kopplat i ett hus.... Herregud så många "Bonnkopplingar" det finns. Så fel vore det ju inte om det fanns i alla hus....
Jag jämför det som att gjuta en betongbalk utan armeringsjärn...
Själva har vi 1 på övervåningen, en på undervåningen en i garaget, + en till poolen (Garaget) samt 1st i uthuset....
Jag jämför det som att gjuta en betongbalk utan armeringsjärn...
Själva har vi 1 på övervåningen, en på undervåningen en i garaget, + en till poolen (Garaget) samt 1st i uthuset....
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Syftar du på antalet Jfb? Eller sign?Patrik_Hed skrev:
Ägarna till byggahus har inte tänkt så mycket på titlar ivfs.
Kan blixtrandet bero på gamla, slappa, oxiderade kontakter?
Gnistbildning i samband med glapp samt kopparoxid kan orsaka brand. Eller har jag fel?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Syftade på din signatur.kamilenski skrev:
Ja, med glapp och lite belastning så blir det ju ganska varmt..
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om det inte är en väldigt gammal central så går det oftast att separera noll och jord utan att ta fram bågfilen.
Produkter som diskuteras: "bågfilen"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Borde inte säkerhet gå före pengar?
När det gäller äldre centraler, där det saknas skyddsledarskena. Finns bara nolla, så går det ofta att tillföra en separat eller som sagt, byta till en modern central.
Tycker som flera andra, att det är "lustigt" att man ska låta bli Jfb, för det skapar problem?
Perfekt att såna "problem" upptäcks.
Har man en lite större anläggning, så är det ofta en fördel med flera Jfb, så inte strömmen bryts i hela anläggningen. Betydligt lättare att felsöka då också =)
När det gäller äldre centraler, där det saknas skyddsledarskena. Finns bara nolla, så går det ofta att tillföra en separat eller som sagt, byta till en modern central.
Tycker som flera andra, att det är "lustigt" att man ska låta bli Jfb, för det skapar problem?
Perfekt att såna "problem" upptäcks.
Har man en lite större anläggning, så är det ofta en fördel med flera Jfb, så inte strömmen bryts i hela anläggningen. Betydligt lättare att felsöka då också =)
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Jag har en bil utan säkerhetsbälte men den kör man inte fortare än 80 iaf.
Protte
Protte
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
OT, men jag kan inte hålla mig. 80 km/h är (konservativt) den hastighet du kommer upp i vid ett fall från 25 meter... Så om du kolliderar med exv. ett träd så kan du likställa det med att bilen släpps på nosen från 25m och att du måste hålla emot med händerna på ratten... (Det gör iofs inget, eftersom rattstången antagligen inte kollapsar på en så gammal bil ändå. Så säkerhetsbälte hade ändå inte hjälpt. Men ändå.)
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Analogin var att förr hade vi el motsvarande 80 km/h och risken för trafikolycka är mindre
Nu har vi el motsvarande 150 km/h och risken för olycka är betydligt större och att skadorna blir värre än vid 80.
Haltar väl en aning
Protte
Nu har vi el motsvarande 150 km/h och risken för olycka är betydligt större och att skadorna blir värre än vid 80.
Haltar väl en aning
Protte
Ingen som lagt märke till att den grekiske filosofen eller om det var elektriker inte svarar? *S*
/Kent
/Kent