Nyligen blivit ägare till ett mindre torp, 1½ plans torp närmare bestämt.
Med lycka har torpet ett så kallat mansardtak, vilket gör överåningen större och rymligare.
I mitten är en rätt så kraftig murstock med en kamin på vardera våning.
För att utnyttja hela torpets övervåning funderar jag på att höja taket nästan till nock, kanske spara ungefär 30 cm. Ta ned alla väggar och skapa en öppen planlösning.
I mitten kommer murstocken att putsas upp och målas och kakelugnen renoveras.
Finns det några nackdelar med att göra såhär förutom just värmekostnaden?
Med lycka har torpet ett så kallat mansardtak, vilket gör överåningen större och rymligare.
I mitten är en rätt så kraftig murstock med en kamin på vardera våning.
För att utnyttja hela torpets övervåning funderar jag på att höja taket nästan till nock, kanske spara ungefär 30 cm. Ta ned alla väggar och skapa en öppen planlösning.
I mitten kommer murstocken att putsas upp och målas och kakelugnen renoveras.
Finns det några nackdelar med att göra såhär förutom just värmekostnaden?
Vad jag förstår tänker TS riva ur innertak och bjälklag ovanpå befintlig loftvåning. Precis som mats_o påpekar kommer konstruktionen i högsta grad att påverkas om man tänker flytta takstolarnas hanbjälkar. Bortsett från att man måste ha en professionell beräkning av lasterna kräver ingreppet omsorgsfull säkring av konstruktionen genom varje moment. Vi snackar om små, trånga, smutsiga och mörka utrymmen.
Min gissning är att manöven kostar mer än den smakar. Ett enklare, snabbare och på alla sätt bättre alternativ blir troligen att riva hela vindsplanet och bygga från noll med helt nya, beräknade takstolar plus ny isolering med nytt inner- och yttertak.
En kakelugn på bottenvåningen värmer upp både mellanbjälklaget och skorstenpipan hela vägen mot yttertaket. Detta gör en extra kakelugn på andravåningen lite överflödig, rent energitekniskt. I synnerhet om man vid upprustningen förbättrar isolering av tak och gavelspetsar.
Min gissning är att manöven kostar mer än den smakar. Ett enklare, snabbare och på alla sätt bättre alternativ blir troligen att riva hela vindsplanet och bygga från noll med helt nya, beräknade takstolar plus ny isolering med nytt inner- och yttertak.
En kakelugn på bottenvåningen värmer upp både mellanbjälklaget och skorstenpipan hela vägen mot yttertaket. Detta gör en extra kakelugn på andravåningen lite överflödig, rent energitekniskt. I synnerhet om man vid upprustningen förbättrar isolering av tak och gavelspetsar.
Jag kan också ha uppfattat saken fel. Hoppas det.
Förlåt, har varit lite inaktiv här. Pysslat med lite annat.
Men, ngt bjälklag har jag inte tänk ta bort. Vill öppna upp till nock bara, sen som billy skrev, isolera och klä in taket. Sen klä in bjälklaget i lite moderna stil. Vill få de lite mera luftigt.
Att ta bort innertaket till vindsvåningen kan väl inte påverka stabiliteten i huset på ngt sätt? eller är jag helt ute och cyklar?
Men, ngt bjälklag har jag inte tänk ta bort. Vill öppna upp till nock bara, sen som billy skrev, isolera och klä in taket. Sen klä in bjälklaget i lite moderna stil. Vill få de lite mera luftigt.
Att ta bort innertaket till vindsvåningen kan väl inte påverka stabiliteten i huset på ngt sätt? eller är jag helt ute och cyklar?
Beror på, om du sparar hanbjälkarna så är det inga problem. Tar du bort dom är det stor risk att hela taket säckar ihop. Men varför ta bort dom, brukar bli snyggt med synliga hanbjälkar framför allt när de som i ditt fall är gjorda i gediget gammalt virke.
Bifogad skiss visar ett sadeltak med frilagd takås. Men ditt mansardtak låter sig anpassas efter samma princip, givet att det består av den nyare tidens takstolar och inte någon ålderdomlig åskonstruktion.
Det är den röda tvärgående balken du under inga omständigheter bör avlägsna. Dessutom måste yttertaket få fri ventilation underifrån via öppningar i takfoten och gluggar ("mögelstopp") intill takåsen. Isoleringen ska anbringas så att materialet inte blockerar luftpassagen.
Det är den röda tvärgående balken du under inga omständigheter bör avlägsna. Dessutom måste yttertaket få fri ventilation underifrån via öppningar i takfoten och gluggar ("mögelstopp") intill takåsen. Isoleringen ska anbringas så att materialet inte blockerar luftpassagen.
Beror helt och hållet på hur hanbjälkarna är uppbyggda och vilka laster dessa tar hand om. Ett innertak stabiliserar hanbjälken så att den inte trycks åt sidan när den belastas. Tar man bort innertaket måste detta tas i beaktande.Mathias22 skrev:
Bor i ett 1.5-plans hus från 70-talet (LB-hus) och ska öppna upp precis som du. Min konstruktör har sagt åt mig att skruvlimma en 22mm planka på var sida om hanbjälken.
Hälsn
/PC
Liknande trådar
-
Hur ska jag enklast få till en övergång från 20mm pex till 15mm koppar
Värme allmänt -
Övergång stål 17.5 till 15 koppar - radiator slinga
Vatten & Avlopp -
radhuslänga där 2 av 15 grannfastigheter blir utan varmvatten till och från
Vatten & Avlopp -
Exempel och tankar angående fönster i förhöjda vägglivet
Utbyggnad och tillbyggnad -
Mitt ID-lock 150 går inte längre att låsa.
Fönster & Dörrar