:wow:Jag behöver info om hur jag ska koppla taklampa, brtare till denna samt väggkontakt från
inkommande ström till ett och samma rum. Dessutom ska elen förgrenas in till ett annat rum. Beskriv gärna med bild. Tack på förhand.

Vad är det frågan om?

Att byta ut gamla ledningar samt kopplingsdosa och väggkontakt, precis som det står skrivet. Dessutom ska elen grena av in i ytterligare ett rum. Hur gör jag?

Varför vill du byta kopplingsdosan?
Till lampan drar du tändtråd, neutralledare och jord, till vägguttag fas, neutralledare och jord. Fas är brun, neutralledare blå och jord gul/grön.

Hur kopplar jag strömbrytaren till lampan så att inte elen till vägguttag bryts när jag släcker taklampan? Ström till samtliga enheter i rummet kommer till samma kopplingsdosa.

Börja med att rita ett schema på vilka kopplingspunkter som finns och hur kablarna skall dras så kanske vi kan hjälpa till med hur det ska kopplas.
t.ex från dosa till strömbrytare, från strömbrytare till uttag, från strömbrytare till lampa (via dosan?)?

Jag har ingen möjlighet att lägga in någon bild, men om strömmen kommer in i en kopplingsdosa, och därifrån ska vidare till en lampa, en strömbrytare, ett vägguttag samt vidare in till ytterligare ett rum så vorejag tacksam om någon kunde lägga in en bild på hur förgreningarna kopplas i dosan där strömmen kommer in i rummet.

• Gilla
Adde125 och 1 till
  • Laddar…
En enda kopplingsdosa alltså.
I matande kabel har du fas (brun), nolla (blå) och jord (gul/grön) som kopplas till varsin plint i dosan.
Kabeln till nästa rum och till uttaget kopplar du färg på färg i dosan.
Kabeln till strömbrytaren: brun till brun, jord till jord, blå till en tom plint i dosan.
Kabeln till lampan: brun till den blå ifrån strömbrytaren, jord till jord, blå till blå.

• Gilla
tironto
  • Laddar…
Kopplingsdosa till brytare med 4 trådar/kablar (fas=brun - nolla=blå - Jord=Gul/grön - Tändtråd=Orange)
I brytare kopplas brun på L och orange på pil direkt ovanför.

Från brytare till uttag kopplas en brun brevid den första bruna på L som ska vidare till uttag tillsammans med jord + nolla.

Uppe i dosan ska orange kopplas tillsammans med lampan som tändtråd.

Kanske blir lite otydligt men för att förtydliga det hela: Kontakta en elektriker!.

• Gilla
PaulineVingen
  • Laddar…
Ja, jag måste nog säga som Timor och säga (det som man absolut inte får säga på detta forum för då startas det trådar om det). Kontakta en elektriker.

När man läser här så brukar man kunna känna av kunskapsnivån lite på den som frågar och här känns det verkligen som att den är på noll. Har man ingen aning alls, så är det svårt att beskriva det så att det blir helt rätt över ett forum.
Som Ingmar Stenmark sa, "det är svårt att förklara för den som inte begriper".

Men om du absolut ska göra det själv så kan jag tipsa dig om att när du byter trådar, klipp dem för sjutton inte för korta (!) utan låt dem vara ca 3 dm långa i varje dosa. Sedan när du klipper dem för att koppla så ska de va ungfär en dm lång.
Och skala inte ledarna för långt (eller för kort). Skala ungefär 11-13 mm.

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Milkshaken
Jag tycker definitivt att det är bra med att varningar skickas ut... Elen är inte att leka med...
Jag är inte själv elektriker, jag har dock lite kunskap om det.... men är jag det minsta osäker så kontaktar jag en elektriker, så enkelt är det.....

Ett tips till er som inte är elektriker... Bli gärna vän med en elektriker, byt tjänster med dom osv..... En elektriker är mycket bra att känna liksom..:)

Antar att Patrik menar att ledarna ska skalas ca 11-13 mm... ;)

Zunkan skrev:
Antar att Patrik menar att ledarna ska skalas ca 11-13 mm... ;)
Exakt. :blushing::cool::rolleyes:

//Patrik

Tråden är lite gammal, men på förekommen anledning ett påpekande: ge aldrig råd om att följa färger. Det är inte säkert att det stämmer, i äldre elsystem kan nollan och jord vara helt andra färger än senaste standarden. Man måste veta hur man mäter det rätt.

Hehe Ännu en tråd där man blir förvånad över att man redan svarat i, d.v.s. en gammal tråd som blivit uppdaterad. Men det var skönt, hade skrivit det som jag kände att någon borde skriva. :p

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.