3 005 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Betongvägg i badrum
Sida 1 av 2
Har en betongvägg i badrummet in mot grannen, innervägg alltså. Det jag undrar är om det går att slipa upp denna och ha som vägg i duschen.
Om det inte fungerar att ha betongväggen direkt, vad tror ni om att sätta en glasskiva dikt an mot väggen?
Om det inte fungerar att ha betongväggen direkt, vad tror ni om att sätta en glasskiva dikt an mot väggen?
Jo, det fungerar och väggen kommer vara tät - förutsatt att du inte duschar 24 tim/dygn. Problemet är skarven mellan golv och vägg, eftersom där inte finns en ingjuten sväll-list som gör att det blir tätt.
Din idé har blivit mode i tillbyggnader i dom finare kvarteren (Liiidingö och Danderyd) och då vattenslipas betongytan tills den är slät som en spegel. Det är riktigt snyggt, speciellt när betongen är pigmenterad från betongfabrik, i terracotta eller svart.
Jag har inte en aning hur skarven ska tätas nu i efterhand, men det vet säkert någon badrumsrenoverare.
Din idé har blivit mode i tillbyggnader i dom finare kvarteren (Liiidingö och Danderyd) och då vattenslipas betongytan tills den är slät som en spegel. Det är riktigt snyggt, speciellt när betongen är pigmenterad från betongfabrik, i terracotta eller svart.
Jag har inte en aning hur skarven ska tätas nu i efterhand, men det vet säkert någon badrumsrenoverare.
Det låter ju lovande! Vi tänkte lägga in golvvärme, så jag antar att vi kommer att behöva lägga på flytspackel eller nåt på golvet, det kanske underlättar att få det tätt i skarven mellan vägg och golv?
Förbered dej på att slipjobbet är ett slavgöra - du får räkna med att det tar ca 8 - 10 tim/m2 innan ytan är så att du kan spegla dej i den. Just det, när du har vattenslipat ytan tillräckligt, så kan du spegla dej i den !
Man tror inte att det är möjligt att få en betongyta så blank, förrän man sett det i verkligheten.
Glömde meddela att, om väggarna inte är platsgjutna i ett stycke, så kommer det läcka i skarven mellan vägg - vägg. Också pga ej ingjuten sväll-list. Det går säkert att få skarvarna täta, men jag har ingen aning om hur det ska gå till.
Men som sagt....det är ett riktigt slavgöra att vattenslipa betongen...
Man tror inte att det är möjligt att få en betongyta så blank, förrän man sett det i verkligheten.
Glömde meddela att, om väggarna inte är platsgjutna i ett stycke, så kommer det läcka i skarven mellan vägg - vägg. Också pga ej ingjuten sväll-list. Det går säkert att få skarvarna täta, men jag har ingen aning om hur det ska gå till.
Men som sagt....det är ett riktigt slavgöra att vattenslipa betongen...
När vi renoverade vardagsrummet hade vi betongväggarna framme, och jag kunde inte se några direkta skarvar mellan olika block. Däremot är de väldigt "vågiga" så att säga. Kan man dra några slutsatser utifrån det?
Huset är byggt 1985-86, om det ger någon ledtråd.
Huset är byggt 1985-86, om det ger någon ledtråd.
Det är inte vanligt att man gjuter innerväggar i betong i en vanlig villa pga det finns billigare lösningar. Det där med att väggarna är "vågiga", menar du då att formen har varit för klent byggd, så att det blivit "gubbmagar" på betongen?
Det är svårt för mej att avgöra om väggarna är gjutna i ett stycke eller om det är dubbade pågjutningar, utan att se det på plats. Du kan kolla om du ser någon färgskiftning i betongen på dom olika väggana. Färgskiftning = dubbad på gjutning, och en vatten-otät skarv.
Är huset ett betongprefab-bygge, så är innerväggen till 99% en prefabvägg med en vatten-otät skarv.
Det är svårt för mej att avgöra om väggarna är gjutna i ett stycke eller om det är dubbade pågjutningar, utan att se det på plats. Du kan kolla om du ser någon färgskiftning i betongen på dom olika väggana. Färgskiftning = dubbad på gjutning, och en vatten-otät skarv.
Är huset ett betongprefab-bygge, så är innerväggen till 99% en prefabvägg med en vatten-otät skarv.
Det är ett flerfamiljshus, 12 våningar. Antar att det betyder att det är prefab. Tusan. Frågan är om man kan få det tätt, och framförallt om man hittar nån som vill göra ett sånt jobb då det är lite osäkert.
Fölåt men visst suger betongen i sig fukt? Mitt golv är iaf fuktigt på ovansidan och vi har inte vatten stående undre plattan men marken är ju fuktig. Även om man inte duschar 24*7 bör man nog ha mycke papper från div. firmor på att detta är en säker konstruktion då grannen klagar på fukt under sin väggmatta som börjat våga sig.
Det är skillnad på vilken sorts betong det är. Till begreppet vattentät betong räknas betong med ett VCT-värde under 0,60 eller 0.55.snuttjulle skrev:Fölåt men visst suger betongen i sig fukt? Mitt golv är iaf fuktigt på ovansidan och vi har inte vatten stående undre plattan men marken är ju fuktig. Även om man inte duschar 24*7 bör man nog ha mycke papper från div. firmor på att detta är en säker konstruktion då grannen klagar på fukt under sin väggmatta som börjat våga sig.
Och sen är det skillnad på liggande konstruktion (golv) eller stående konstruktion (vägg). Väggar i ett duschutrymme torkar ut snabbare än golven. Betongen i ett prefabmontage har med god marginal lägre VCT-värde än 0,55. Sen är det inte betongen i sej som läcker, utan det är skarvarna som läcker - det är därför viktigt att en swimmingpool - som inte ska tätskiktas - gjuts i ett enda stycke, med en hängform, eller att man gjuter in en sväll-list mellan bottenplatta och vägg.
Lite överkurs, men det är så det fungerar.
Tycker fortfarande det är skumt. Om det vore så lätt att få helt tät betong skulle det ju gjutas på detta vis i källare hela tiden för att slippa fukt vandringen
snuttjulle skrev:
Att gjuta allt i ett stycke med en hängform blir så otroligt mycket dyrare och svårare pga formsättningen är ganska komplicerad och dyr - väggformen ska ju hänga i luften - och gjutningen med betongleveranser blir komplicerad och dyr pga golvet måste ha brunnit exakt lagom för att inte väggbetongen ska trycka tillbaka och fördärva golvgjutningen.
Den här typen av gjutning fungerar utmärkt till mindre konstruktioner ex.vis hisschackt och mindre swimmingpooler - större konstruktioner brukar sluta i katastrofgjutningar pga gjutmarginalerna för lyckad gjutning minskar ju större konstruktionen är.
Sen finns det ingen anledning att bygga konstruktioner - som ska vara isolerade - med den här byggtekniken, eftersom det finns redan väl beprövad byggteknik som är betydligt enklare,billigare och utan fuktvandring.
Ett hus med dränering som är gjord efter läroboken, har inte någon fuktvandring - och några ihåliga plaströr är betydligt billigare,enklare och snabbare att anlägga än att gjuta en källarkonstruktion i ett stycke med hängform.
Men trots att denna metod är så dyr så säger du att prefab element eller platsgjutna väggar i ett vanligt boningshus har använt den så att du kan säga att det inte finns små hålrum som gör att kapilärkraften kan ta vid och suga vatten till grannen?
snuttjulle skrev:
Jag vet inte hur jag ska förklara tydligare, testa om du får svar på dina frågor på
www.betongbanken.com
Du vet säkert vad du skriver om men jag tycker det är grymt konstigt att detta sätt att täta en vanligt gjuten vägg ska funka så bra att man törs rekomendera den i ett hus där man inte har någon aning om hur det ser ut på andra sidan. Funderade själv på slipat betonggolv i badrumet i källaren men då är jag helt säker på att ev fukt inte kan göra skada.