Vid besiktningen efter att vi hade skrivit på kontraktet till ett 50-talshus frågade jag besiktningskvinnan (heter det så) vilken isolering huset har. Hon svarade - ingen alls. Det är bara 15 cm lättbetong som skiljer ute från inne.
Jag undrade då hur hon hade kommit fram till den smått fantastiska siffran 52 kWh per kvadratmeter och år i uppvärmning. Då blev hon osäker och lovade återkomma.

Nu har jag fått en uppdaterad energideklaration. Den säger 148 kWh per kvadratmeter och år (totalt 36.000 kWh mot tidigare 12.500 kWh).

Besiktningsfirman, Anticimex i Göteborg, beklagar misstaget men anser att saken är utagerad nu när de har levererat en korrekt rapport.

Jag känner mig grundlurad och funderar på att bryta kontraktet. (Kan göra det utan några kostnader fram t.o.m. tisdag).

Mäklaren tycker att jag överreagerar eftersom uppvärmningskostnaden som angivits som en del av driftskostnaden ligger "ganska nära" det högre värdet. (24 kkr -> 25.500 kWh fjärrvärme).
Jag tycker att
1. Det är stor skillnad mellan 36 och 25.5
2. Driftskostnaden säger vad nuvarande ägare förbrukar, men energideklarationen är en objektiv bedömning av huset "energiprestanda". ...trodde jag!

Slutsats: Om du ska köpa hus - lita inte på energideklarationen. Den är inte värd pappret den är skriven på!

Jag vet egentligen inte varför jag skriver detta. Kanske hoppas jag på goda råd. Kanske för att det kändes fint att hänga ut Anticimex. Mest är det nog för att jag är arg och besviken.

Ja vad den där energideklarationen fyller för funktion blev jag heller inte klok på när vi köpte hus.

Hmm... låter som de räknat "baklänges" på en felaktig siffra från början. När dom räknar ut kWh/m2 borde de ju utgå från de verkliga förbrukningssiffrorna (dvs. de som dåvarande ägare haft), samt ev. korrigera. Hur dom har kommut fram till 52 kWh/m2 framgår fortfarande inte, verkar ju vara extremt lågt (snittet för småhus är över 100kwh/m2).

il_duce: Ja det stämmer.
De utgick från räkningen för hushållshel istället för räkningen för fjärrvärme när de kom fram till 52 kWh/m2.
Ganska klantigt tycker jag.

Nu måste vi bestämma oss för om vi ska svälja detta, eller häva köpet. Jobbigt!

Blindnit:
Jag trodde att energideklarationen var en objektiv proffsbedömning av husets energiprestanda.
Så är det tydligen inte.
Om den bara bygger på samma siffror som driftskostnaden (d.v.s. förre ägarens värden) så är den ju helt meningslös!

Precis vad jag kom fram till när vi fick vår.
Skiljer mycket på hur folk lever och hur varmt man har det osv.

Vänta nu, du budade på huset.
Vann budgivningen och fick fel siffra på undersökningen från besiktningen ( en helt orimlig siffra!).

Skulle huset helt plötsligt inte vara värt den summan du var beredd att betala ? var det bara energideklarationen som du fick efter själva budgivning det hela hänger på ?

tallmilan:
Jepp, du har fattat rätt.

Jag tycker att jag har köpt ett hus som visat sig vara sämre än jag trodde. hHade jag haft den informationen under budgivningen, så hade jag inte bjudit lika mycket.
Nu har jag bara två möjligheter; antingen häver jag köpet (och eventuellt förhandla om priset), eller så sväljer jag besvikelsen och kör på som om ingenting hänt.

Det tråkiga är att det är köparen och/eller säljaren som drabbas. Inte de som gjort (mest) fel.

Hade Anticimex gjort energideklarationen före budgivningen började ?

tallmilan:
Ja, den felaktiga fanns innan budgivningen började.
Den korrekta tog de fram efter att jag hade ifrågasatt energideklarationen vid besiktningsgenomgången.

Svår fråga. Du jar ju iofs sakligt skäl att förhandla om priset. Risken är att säljarna då säljer till ngn. annan. Samtidigt så borde du kanske insett att värdet i deklarationen var orimligt med tanke på husets ålder.

hempularen:
Jopp, jag borde förstått.
...men det borde säljaren, mäklaren och framförallt besiktningskvinnan också.

Jag börjar lugna ner mig lite nu.
Kommer troligen välja att "gilla läget". Får väl fixa bergvärme eller luft/vatten så att uppvärmningskostnaden blir vettig.

Vi hade en liknande situation. Säljarna hade uppgivit en driftskostnad som det senare visade sig inte stämde. Vi hade i det läget "vunnit" budgivningen.

Jag tycker helt klart att huset har blivit "sämre" i och med att driftskostnaden är högre. Jag är beredd att betala mer för ett hus med en driftskostnad på 4.000 kronor än ett likvärdigt men med 10.000 i driftskostnad.

Vi framförde detta och säljarna gick till slut med på att sänka priset så vi fick bidrag till en värmepump. Jag skulle helt klart ta upp det för diskussion men man måste först bestämma sig för om man är beredd att hoppa av husköpet om säljarna inte vill ändra priset.

För oss gick det bra som sagt.

Jag kan förstå din ilska - men:
1. 52kwh/m2 äe en helt orimligt siffra för ett 50-tals hus utan omfattande åtgärder - det borde du ha förstått - alt. så skulle din besiktningsman upplyst dig om det... (och det verkar du ju ha förstått, fast efter köpet är klart)
2. Mäklaren har väl rätt ? 25500 kwh PLUS hushållselen blir väl ca 36 000 kwh ?

Det jag tycker är allvarligt är att energideklarationen utfördes felaktigt, och dom anser saken utagerad -men egentligen inkom dom ju försent med de riktiga siffrorna !?
Fast om man kommer åt dom är en annan fråga ...
/K

Klart att det mest anmärkningsvärda är att Anticimex är så totalt inkompetenta att de kan häva ur sig en sådan skrattretande dålig deklaration. Den konsult som skrivit ihop den måste ju sakna inte bara baskunskaper utan även en rimlig nivå av allmänbildning. Känns som en mardröm att samme person kanske gör överlåtelsebesiktningar också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.