57 689 läst · 172 svar
58k läst
172 svar
ikea eller märkeskök? värt pengarna?
Vi valde ett Kvikk kök för det passade vår stil och det vi ville ha, var väl värt de 20% extra mot Ikea men kompletterade upp med dämpare etc från Ikea.
Största skälet till Kvikk framför Ikea var att det gick att anpassa till våra mått och önskemål.
För oss var det ett avvägande och då blev Kvikk good enough i relationen pris/kvalite.
MEN det märks att Ikea jobbat med platta paket länge och Kvikk inte alls lika länge, ska ni ta en hantverkare se till att fråga om de jobbat med Kvikk kök förut, efter 3 st hantverkare som nobbat att jobba med deras prylar fick jag göra köket själv och är hur nöjd som helst men jag förstår att vissa hantverkare inte vill strula när anvisningarna är obefintliga.
MEN MEN MEN Kvikks inställning till kundvård är obefintlig eller snarare arrogant, jag är supernöjd med mitt kök men kan inte eller kommer inte att rekommendera någon att köpa kök där.
Största skälet till Kvikk framför Ikea var att det gick att anpassa till våra mått och önskemål.
För oss var det ett avvägande och då blev Kvikk good enough i relationen pris/kvalite.
MEN det märks att Ikea jobbat med platta paket länge och Kvikk inte alls lika länge, ska ni ta en hantverkare se till att fråga om de jobbat med Kvikk kök förut, efter 3 st hantverkare som nobbat att jobba med deras prylar fick jag göra köket själv och är hur nöjd som helst men jag förstår att vissa hantverkare inte vill strula när anvisningarna är obefintliga.
MEN MEN MEN Kvikks inställning till kundvård är obefintlig eller snarare arrogant, jag är supernöjd med mitt kök men kan inte eller kommer inte att rekommendera någon att köpa kök där.
Ang vitvaror i allmänhet så är många tillverkade på samma fabrik av samma personer men på lite olika sätt och matrl.omnivor skrev:TAck för återkoppling! Det visste jag faktiskt inte, mycket intressant med mediamarkt.. känns klokast att skippa både ikea och look-a-likes då. Fast även om det yttre är likt så kan det klart vara olika kvalitetet på komponenterna under huven. Det är vad jag förmodar.
Jag vill passa på att slå ett slag för electrolux, min diskmaskin är supertyst, verkar välproducerad och snygg inuti och jag är helnöjd.
Att det finns samma modell på olika ställen kan beror på stor serie, det finns också special framtagna vitvaror åt både köksföretag och till stora fastighetsbolag pga dom tar fram efter vad dom vill betala för och att det blir svårare att jämföra.
Det låter som om du har dragit precis samma slutsats som jag när det gäller Kvik.psau skrev:Vi valde ett Kvikk kök för det passade vår stil och det vi ville ha, var väl värt de 20% extra mot Ikea men kompletterade upp med dämpare etc från Ikea.
He, he, ja man kan ju tro detnoone70 skrev:
Men allvarligt, det är lite synd att Kvick inte styr upp sina Franchisetagare lite bättre. Som det är nu, är det tydligen helt upp till butiksföreståndaren vilken kundpolicy butiken skall ha, och de butiker som är bra får på detta viset ta på sig skulden för de som är dåliga.
Det är inte bra, något som Kvick förmodligen kommer att förlora på i längden.
Men som sagt, det finns de butiker som är väldigt bra också.
Redigerat:
Väl medvetna om problematiken med olika Franchisetagare så valde vi att handla i den butik som Kvik själva ägde, numera även den en Franchise butik. Ligger i södra Stockholm vid ett större komplex som även säljer kök i platta paket.
Så jag vet inte riktigt om jag kan beskylla de olika Franchisetagarna för att vara struliga. Det är nog tyvärr så att de som stött på en bra butik har mött en franchisetagare som faktiskt bryr sig och månar om kunderna. Tyvärr är attityden väl mycket; "ähh man köper bara nytt kök var 20:e år och till dess är detta glömt"
Så min rekommendation är att vara overnitiskt noga med allt om man väljer ett Kvik kök, men då kan man ju lika väl köpa ett kök i platta paket....
Så jag vet inte riktigt om jag kan beskylla de olika Franchisetagarna för att vara struliga. Det är nog tyvärr så att de som stött på en bra butik har mött en franchisetagare som faktiskt bryr sig och månar om kunderna. Tyvärr är attityden väl mycket; "ähh man köper bara nytt kök var 20:e år och till dess är detta glömt"
Så min rekommendation är att vara overnitiskt noga med allt om man väljer ett Kvik kök, men då kan man ju lika väl köpa ett kök i platta paket....
Om du själv ska bo i lägenheten lång tid kan man ju satsa på något hållbart och dyrare. Men i dag flyttar folk redan efter några år. Och den som flyttar in vill ofta sätta sin idé på hur köket ska se ut. Då är ju ett IKEA kök bättre eftersom det inte kostar lika mycket som ett Poggenpohl kök. Mitt kök är från 70-talet, även vitvarorna, spisen fick jag byta ut förra året eftersom den gick sönder. Det blev tråkigt nog en vanlig Cylinda spis, svindyr eftersom de var de enda som hade passande mått (inte standard). Skåpen är gamla Marbodalskåp och med omlackade luckor någon gång på 90-talet. Nu är det dags att byta och med min plånbok blir det nog IKEA, eftersom jag dessutom måste ta in hantverkare till allt.L lisapj skrev:Vadå bättre? Den typen av slit- och slängmentalitet gynnar inte miljön - eller människan - eller plånboken - i längden. Mina köksskåp har hängt med i 51 år (3 olika ägare) och får hänga med ett tag till; inget synligt slitage ännu. Det är kvalitet, det.
Men uppseendeväckande glassiga är dom ju inte. Vem bryr sig? Det är bara skåp, för förvaring.
Min snickare sa' förresten att IKEAs kök har blivit betydligt sämre på sistone. Det kanske inte syns, men han märker det vid monteringen.
Lisa
Liknande trådar
-
Ikea grillskär gasol bra eller dålig ?
Trädgård allmänt -
Ikea diskmaskin felkod I5 eller 15
Vitvaror -
Styra handdukstorken med IKEA Home smart eller Google
Villalarm & Hemautomation -
Sand eller vatten till IKEA parasollfot?
Altan & Uteplats -
IKEA Klädkrokar som är fästa med lim eller dubbelhäftande tejp
Badrum