5 699 läst · 30 svar
6k läst
30 svar
Ockerpriser på 12V transformatorer
Sida 1 av 3
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag blir så upprörd när vissa leverantörer sätter ockerpriser på sina varor för att de flesta inte orkar leta efter vettiga alternativ.
Senast i raden av dessa är Hide-a-lite som tar så sjukt mycket betalt för sina transformatorer, trots att exakt samma vara säljs hos Clas Ohlsson för lite mer än halva priset.
Några exempel:
Clas Ohlsson
36-1864 150/50W 151x41x30 179,00
36-1865 210/50W 214x47x38 229,00
och
Hide-a-lite hos Elot
5280110 50-150 VA 151 x 41 x 30 mm 317,00
5280111 50-210 VA 214 x 47 x 44 mm 401,00
Nu har jag tagit Elot som ett exempel, men priserna ligger i denna härad oavsett återförsäljare (om jag inte missat någon billig och bra)
Ja, nu kan man nog inte annat än att utöva sin makt som konsument och köpa sakerna hos Classe...
Man får vad man betalar för... Pyttsan!
Senast i raden av dessa är Hide-a-lite som tar så sjukt mycket betalt för sina transformatorer, trots att exakt samma vara säljs hos Clas Ohlsson för lite mer än halva priset.
Några exempel:
Clas Ohlsson
36-1864 150/50W 151x41x30 179,00
36-1865 210/50W 214x47x38 229,00
och
Hide-a-lite hos Elot
5280110 50-150 VA 151 x 41 x 30 mm 317,00
5280111 50-210 VA 214 x 47 x 44 mm 401,00
Nu har jag tagit Elot som ett exempel, men priserna ligger i denna härad oavsett återförsäljare (om jag inte missat någon billig och bra)
Ja, nu kan man nog inte annat än att utöva sin makt som konsument och köpa sakerna hos Classe...
Man får vad man betalar för... Pyttsan!
Kan bidra med den Hide-a-lites runda dos-transformator på 70W som kostar 192 på Elot, medan den under namnet SAIF kostar 64 kr hos Elbutik.se.
Det skiljer 3 ggr i pris!!
Dessutom uppgav Elot på telefon att den inte är dimbar, vilket är fel.
Köpte 7 st och sparade nästan en tusenlapp hos Elbutik.
Det skiljer 3 ggr i pris!!
Dessutom uppgav Elot på telefon att den inte är dimbar, vilket är fel.
Köpte 7 st och sparade nästan en tusenlapp hos Elbutik.
Nu hittar jag inga transformatorer hos elbutik.
Men om man tittar på Hidealite som leverantör, så säljer de främst till Elgrossister. Man kan inte heller jämföra med Clas Ohlson som importerar från Kina och säljer direkt till konsument. Det är snarare CO som tar ockerpriser om ni visste vad de betalade
Men om man tittar på Hidealite som leverantör, så säljer de främst till Elgrossister. Man kan inte heller jämföra med Clas Ohlson som importerar från Kina och säljer direkt till konsument. Det är snarare CO som tar ockerpriser om ni visste vad de betalade
Nu hänger jag inte med i ditt resonemang?.Jacro skrev:Nu hittar jag inga transformatorer hos elbutik.
Hide-a-lite och Clas Ohlsson köper ju bevisligen från samma kinesiska tillverkare och hide-a-lite tar ut ca dubbla priset mot slutkonsument. Hur kan det då vara ocker från Classes sida och inte hide-a-lites?
Nu har jag visserligen inte öppnat trafos från synligen samma fabrikant men med olika leverantörsloggor. Däremot har jag vid ett tillfälle för några år sen öppnat två till synes exakt lika (ej fungerande) bilstereos med olika märken för att eventuellt plocka delar och få till en fungerande och döm till min förvåning då dom inte hade exakt samma komponenter inuti sig som den andre. Bland annat var ett kretskort (vet ej vad den styrde) olika utförda med olika "produktnumreringar" samt att den som var dyrare i handeln hade delar stämplad med Panasonic och den billigare hade helt omärkta delar. I övrigt så kunde man tyda ut att hela kittet kom från samma ställe/fabrik.
Å andra sidan så har jag också öppnat en billig bilstereo med ett totalt okänt namn (Cantron eller Catron) som till utseende var väldigt lik en Clarion med skillnad på några få detaljer gällande knapparna. Innuti var det komponenter som var stämplade med Clarion logga.
Nu kanske detta inte gäller på småsaker som trafos men man kan inte så noga veta vad som finns innuti fast skalet och diverse märkningar är lika.
Jämför med bil typ VW Sharan, i alla fall äldre modeller, Ford har en till utseende exakt lika, Seats ser lika ut och sen var det något mer märke. Det som skilljer dom åt utseendemässigt är utformning på belysning och någon enstaka inredningsdetalj men i huvudsak priset.
Å andra sidan så har jag också öppnat en billig bilstereo med ett totalt okänt namn (Cantron eller Catron) som till utseende var väldigt lik en Clarion med skillnad på några få detaljer gällande knapparna. Innuti var det komponenter som var stämplade med Clarion logga.
Nu kanske detta inte gäller på småsaker som trafos men man kan inte så noga veta vad som finns innuti fast skalet och diverse märkningar är lika.
Jämför med bil typ VW Sharan, i alla fall äldre modeller, Ford har en till utseende exakt lika, Seats ser lika ut och sen var det något mer märke. Det som skilljer dom åt utseendemässigt är utformning på belysning och någon enstaka inredningsdetalj men i huvudsak priset.
För att CO troligen köper in betydligt fler trafos än Hide-a-lite och har därför ett betydligt lägre styckepris och därmed säkert ett högre påslag än Hide-a-lite i %.blåsfisken skrev:
Så funkar det när man handlar in stora partier. Varför är Senapen 5 kr dyrare på min lokala ICA än på ICA MAXI????
Det som är viktigt att nämna är att Hidealite egentligen inte vill sälja till elbutiker/lampbutiker etc. De vill bara jobba med Elgrossister, som såklart har ett helt annat pris än på Elot.blåsfisken skrev:
Tack för en lektion i det uppenbara...Glufsglufs skrev:
Hide-a-lites marginaler i relation till Clas Ohlssons marginaler är inte relevanta i sammanhanget. Det är slutkundspriset som har betydelse för om det är ett ockerpris eller inte.
Om marknaden har satt värdet på en viss vara till ett visst pris och en spelare sedan väljer att ta ut ett väsentligt mycket högre pris än vad som är gängse för denna vara så är detta per definition ett ockerpris.
Eh...nu gjorde du kanske en tankevurpa som heter duga. När man säljer något så vill man ju att sitt företag ska gå i vinst. För att räkna ut vilken vinst man vill ha/har behov av så måste man se till vad man har för kostnader. Ju större kostnader man har på tex en specifik vara destå fler kronor måste man lägga på utpriset.
Om du och jag vill ha samma marginaler i slutändan av året och vi säljer samma saker fast du har möjlighet att köpa in för 1 kr styck och säljer sen för 2 kr styck och är nöjd så fine, du gör en 100% i vinst på omsättningen på den prylen. Jag vill också ha 100% vinst på omsättningen men köper in ett färre antal än dig och får betala 2 kr styck så blir ju då mitt utpris 4 kr per pryl. Sen kanske jag så småningom har sån tur att jag får någon som är återförsäljare åt mig och jag har möjlighet att handla in lite fler prylar per gång och får ge 1,50 för dom, vill fortfarande ha min vinst och säljer för 3 kr till återförsäljaren som också vill ha vinst och sen har ett utpris på 6 kr styck.
Ganska enkelt va?
Om du och jag vill ha samma marginaler i slutändan av året och vi säljer samma saker fast du har möjlighet att köpa in för 1 kr styck och säljer sen för 2 kr styck och är nöjd så fine, du gör en 100% i vinst på omsättningen på den prylen. Jag vill också ha 100% vinst på omsättningen men köper in ett färre antal än dig och får betala 2 kr styck så blir ju då mitt utpris 4 kr per pryl. Sen kanske jag så småningom har sån tur att jag får någon som är återförsäljare åt mig och jag har möjlighet att handla in lite fler prylar per gång och får ge 1,50 för dom, vill fortfarande ha min vinst och säljer för 3 kr till återförsäljaren som också vill ha vinst och sen har ett utpris på 6 kr styck.
Ganska enkelt va?
Du hanterar det svenska språket på ett utmärkt sätt, men du är helt ute och cyklar i din så kallade poäng.blåsfisken skrev:Tack för en lektion i det uppenbara...
Hide-a-lites marginaler i relation till Clas Ohlssons marginaler är inte relevanta i sammanhanget. Det är slutkundspriset som har betydelse för om det är ett ockerpris eller inte.
Om marknaden har satt värdet på en viss vara till ett visst pris och en spelare sedan väljer att ta ut ett väsentligt mycket högre pris än vad som är gängse för denna vara så är detta per definition ett ockerpris.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Som sagts högre upp. Dessa 2 produkter är synbarligen lika, och det är stor chans att de faktiskt är identiska. Men det är inte alls ovanligt att det på marknaden finns piratkopior som ser identiska ut, men som skiljer väldigt mycket internt.
Glufsglufs skrev:Eh...nu gjorde du kanske en tankevurpa som heter duga. När man säljer något så vill man ju att sitt företag ska gå i vinst. För att räkna ut vilken vinst man vill ha/har behov av så måste man se till vad man har för kostnader. Ju större kostnader man har på tex en specifik vara destå fler kronor måste man lägga på utpriset.
Ganska enkelt va?
..och vad har respektive företags avkastningskrav med poängen att göra?
Poängen är att det finns en prisnivå på dessa specifika (och likvärdiga) transformatorer hos flera återförsäljare och hide-a-lite väljer att sätta ett högre pris på sina än vad konkurrenterna gör.
Om de gör detta p.g.a. av lägre volymer eller högre avkastningskrav är ointressant.
Dit jag vill komma är att man inte kan förvänta sig högre kvalitet för att det står ett känt varumärkesnamn tryckt på varan och du har betalat ett högre pris.
I stora delar är det alltid kvalitetsskillnad om du jämför Clas Ohlson/Jula m.m. med Hidealite.
Jag vet inte hur många vi ska skriva det här.
HIDEALITE importerar och säljer till återförsäljare i Sverige. De köper för 1 krona, säljer för 2kronor och återförsäljaren tar 4kr.
CLASOHLSON importerar och säljer direkt till konsument. De vet att Hidealite har bra grejer så tar det från samma fabrik som dem, de slipper då jobbet att leta upp bra varor. De köper för 1 krona och säljer för 2 kronor.
Därför blir det skillnad i pris. OCH åter igen, Hidealite ska inte jämföras med eftersom de inte vill sälja till butiker. Utan endast till Elgrossister.
Jag vet inte hur många vi ska skriva det här.
HIDEALITE importerar och säljer till återförsäljare i Sverige. De köper för 1 krona, säljer för 2kronor och återförsäljaren tar 4kr.
CLASOHLSON importerar och säljer direkt till konsument. De vet att Hidealite har bra grejer så tar det från samma fabrik som dem, de slipper då jobbet att leta upp bra varor. De köper för 1 krona och säljer för 2 kronor.
Därför blir det skillnad i pris. OCH åter igen, Hidealite ska inte jämföras med eftersom de inte vill sälja till butiker. Utan endast till Elgrossister.
I Kina är det så fiffigt, att man kan beställa sina önskade produkter med eget namn på, om man så vill, så just trafon som visas i inledningen, finns säker med ett hundratal olika namn, och som säljes i alla världen länder. Nog svårt för oss att få en uppfattning om kvantiteter.
Men en stilla undran, Mc Donald har en hamburgare i kartong till barn = Happy Meal, i kartongen finns även en leksak som man skiftar varje vecka, men hur fan ser denna fabrik ut i Kina, som tillverkar dessa miljoner leksaker.
I Serige köper vi t ex handfat i porslin med namnet IFÖ på, samma handfat finns med namnet IKEA på, = pirat, nej, dom tillverkas på samma ställe
Men en stilla undran, Mc Donald har en hamburgare i kartong till barn = Happy Meal, i kartongen finns även en leksak som man skiftar varje vecka, men hur fan ser denna fabrik ut i Kina, som tillverkar dessa miljoner leksaker.
I Serige köper vi t ex handfat i porslin med namnet IFÖ på, samma handfat finns med namnet IKEA på, = pirat, nej, dom tillverkas på samma ställe
Jag vet inte jag men hur ett pris styrs och vad ett företag tar ut för varan har allt med utgifter, inkomst, förtjänst och avkastning att göra. Antingen förstår du inte din egen fråga eller så förstår du helt enkelt inte hur marknadsekonomi funkar. Det andra är att du har inte ett dugg aning om vad som finns inuti skalet.blåsfisken skrev:..och vad har respektive företags avkastningskrav med poängen att göra?
Poängen är att det finns en prisnivå på dessa specifika (och likvärdiga) transformatorer hos flera återförsäljare och hide-a-lite väljer att sätta ett högre pris på sina än vad konkurrenterna gör.
Om de gör detta p.g.a. av lägre volymer eller högre avkastningskrav är ointressant.
Dit jag vill komma är att man inte kan förvänta sig högre kvalitet för att det står ett känt varumärkesnamn tryckt på varan och du har betalat ett högre pris.
Återigen, svara på varför senapen är 5 kr dyrare på min lokala iCA än på ICA MAXI. Samma märke.