Hej
Tänkte göra en matbordsskiva (har underrede med skjutskenor att utnyttja) i måttet 160x80 kapat på mitten för att där kunna lägga i två iläggsskivor 50x80.

Jag funderar på att ta en MDF-skiva och limma ekparkett på. Sen kanta med list som en ram runtom. Vad tror ni - kan det fungera?

/Johan

jo säkert. men lite lack på det sedan för saften och ölet. men ska inte parketten kunna röra sig förresten? om du limmar den i mdf:en tänker jag. har iof inte haft problem själv med ett chassie till pc som jag byggde med parkett som gerades samman till en box. tills den stod i en utebod en vinter. lite vindskev, men snack om ett par mm.

onT: blir nog fint om du finner en tunn list att sätta runt.

Om man limmar parkett på undersidan också så slår det sig inte (lika mycket) Det måste vara liksidigt för att vara formstabilt.

Protte

bygga_bo skrev:
[länk] kolla 13:30 in i programmet.
Kanonbra - jag har tydligen missat det avsnittet. Tack för hjälpen, nu vågar jag mig på ett försök! Jag ska dock ha vanlig stavparkett och använda Osmos hårdvaxolja så det blir samma härliga och tåliga yta som ena bänkskivan och bardisken.

/Johan

Finessen med Roomservice m.fl. är att de slipper problemen, de har ju bara RH-garanti på jobbet.

Det skulle vara ytterst intressant och se om bordet fortfarande är rakt eller om det har kupat sig åt något håll. Gör man en osymetrisk konstruktion så uppför det sig ofta som en bimetall.

Protte, ca 30 år med snickerier och jodå jag har gjort detta felet själv också.

OK jag tar till mig det, Jag har som alternativ att kapa befintlig bordsskiva (100cm->80cm) men tänkte då istället göra en ny skiva. Jag ska nog prova i alla fall och om det blir fult efter en tid så har jag i alla fall ett alternativ att återgå till. Det är inga stora prövopengar heller.
/Johan

jova45 menar du små massiva ek bitar som används tex vid läggning av fiskbensmönstrad parkett
eller typ tarket. För om du använder det senare så behöver du inte limma något på undersidan av bordskivan för du har väl en ram under skivan? den tar upp dom små rörelser det eventuellt blir.

Mvh Pär H

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.