14 562 läst · 7 svar
15k läst
7 svar
Vedspisfrågor
Hej, jag har en vedspis av modell Husqvarna 3027 och jag har två frågor om hur man eldar på bäst sätt.
1. Uppe på vedspisen finns en skruv märkt Ö - S, vilket verkar vara ett slags spjäll där S stänger helt och hållet. Kan man, eller bör man, när man eldar stänga till spjället en aning? Något säger mig att det blir varmare i ugnen av det dvs. att värmen stannar längre i spisen. Men kan man göra så och hur mycket kan man skruva till detta spjäll (utan att få ofullständig förbränning)? Blir det rentav varmare om spjället är öppet på max, dvs. så att maximalt med luft kommer in?
Det finns ju också ett gallerspjäll i framkant. Hur ska det regleras och hur kombineras det bäst med det andra?
2. Kan man elda för mycket i en vedspis, dvs. elda sönder den? Det antar jag att man kan, men hur mycket är det egentligen och hur märker man det? Ugnstermometern går efter en hel dags eldande upp till ungefär 175 grader, max 200 (om man beaktar att termometern inte är exakt, jag har också kontrollerat med en annan termometer). Men hela skalan går ju uppemot 300 grader. Kan man elda så mycket? Finns det faror för spisen, murstocken?
1. Uppe på vedspisen finns en skruv märkt Ö - S, vilket verkar vara ett slags spjäll där S stänger helt och hållet. Kan man, eller bör man, när man eldar stänga till spjället en aning? Något säger mig att det blir varmare i ugnen av det dvs. att värmen stannar längre i spisen. Men kan man göra så och hur mycket kan man skruva till detta spjäll (utan att få ofullständig förbränning)? Blir det rentav varmare om spjället är öppet på max, dvs. så att maximalt med luft kommer in?
Det finns ju också ett gallerspjäll i framkant. Hur ska det regleras och hur kombineras det bäst med det andra?
2. Kan man elda för mycket i en vedspis, dvs. elda sönder den? Det antar jag att man kan, men hur mycket är det egentligen och hur märker man det? Ugnstermometern går efter en hel dags eldande upp till ungefär 175 grader, max 200 (om man beaktar att termometern inte är exakt, jag har också kontrollerat med en annan termometer). Men hela skalan går ju uppemot 300 grader. Kan man elda så mycket? Finns det faror för spisen, murstocken?
1. Prova dig fram, det är inget tekniskt underverk. Jag brukar ha rökgasspjället (vredet uppepå) helt öppet och reglera effekten dels med tilluften och dels med hur mycket ved jag stoppar i. Om förbränningen är bra så kan du inte se röken som kommer ur skorstenen utom vid stark kyla och då är röken vit. Är röken grå eller svart så är förbränningen ofullständig. Om man ansträngt sig att elda hårt ett tag så att det finns en tjock glödbädd kan man minska lite på tilluften och fortsätta mata på med ved. Så inbillar jag mig att man får som varmast i ugnen.
2. I en scoutstuga där jag är ibland finns en husqvarna 3026 (ett nummer större än din) som är tämligen söndereldad så visst går det. Om stora delar av hällen glöder röda och ugnstermometern passerar skalan eldar du för hårt. På din beskrivning låter det inte som att du brukar göra det.
Erik
2. I en scoutstuga där jag är ibland finns en husqvarna 3026 (ett nummer större än din) som är tämligen söndereldad så visst går det. Om stora delar av hällen glöder röda och ugnstermometern passerar skalan eldar du för hårt. På din beskrivning låter det inte som att du brukar göra det.
Erik
Medlem
· västernorrland
· 10 inlägg
Ett bra tips när man eldar i vedspis är att ha ungsluckan öppen, i synnerhet om man har spiskåpa förlorar man en del värme rakt upp. Personligen brukar jag stänga spjället (uppepå spisen) till hälften ungefär, stänger man för mycket sotar det mycket vilket medför att man kan behöva "mellansota" rökkanalen och stänger man förlite förlorar man effekt. Det är mina erfarenheter efter ca 20 års eldande..
Till frågan om det går att elda sönder den så är svaret både ja och nej. Det finns ny lera att köpa som man klär in ugnen i och nya brännplåtar går fortfarande att få tag på hos välsorterade fackhandlare.
Till frågan om det går att elda sönder den så är svaret både ja och nej. Det finns ny lera att köpa som man klär in ugnen i och nya brännplåtar går fortfarande att få tag på hos välsorterade fackhandlare.
Har en likadan i "gamla" huset vi bodde i och har exprementerat en hel del innan man kom underfund med regleringen, dock vet jag inte hur de 3 plattorna ska vridas utan jag hade plattorna vridna så att spåren var framåt/bakåt.
Du ska ha ratten på Ö hela tiden när du eldar/eldat, du reglerar luftmängden bara med spjället innanför eldningsluckan, efter en tid när du eldat kan du vrida den till hälften.
Jag eldade ganska försiktigt i min spis max en stor klabbe/ ca 30min mer fick iof inte plats
Tände upp med ströer som jag kapade till ifrån brädgården + 2 bras påsar(vita) sedan lite mindre småved.
Hade jämt sotluckan + eldluckan på glänt i en kvart ungefär så att man får upp farten.
Finns färdiga brännjärn att köpa om dina gamla är spruckna eller slitna även lera + järnspån till ovan ugnen.
Kom i håg att sota av plattornas flänsar samt dra med raka på ugnen även sotluckan i nedre ugnen då och då så blir värmen mycket bättre.
davidssons nånting köpte jag grejer ifrån till min 3027a.
Du ska ha ratten på Ö hela tiden när du eldar/eldat, du reglerar luftmängden bara med spjället innanför eldningsluckan, efter en tid när du eldat kan du vrida den till hälften.
Jag eldade ganska försiktigt i min spis max en stor klabbe/ ca 30min mer fick iof inte plats
Tände upp med ströer som jag kapade till ifrån brädgården + 2 bras påsar(vita) sedan lite mindre småved.
Hade jämt sotluckan + eldluckan på glänt i en kvart ungefär så att man får upp farten.
Finns färdiga brännjärn att köpa om dina gamla är spruckna eller slitna även lera + järnspån till ovan ugnen.
Kom i håg att sota av plattornas flänsar samt dra med raka på ugnen även sotluckan i nedre ugnen då och då så blir värmen mycket bättre.
Medlem
· västernorrland
· 10 inlägg
Alpha skrev:Har en likadan i "gamla" huset vi bodde i och har exprementerat en hel del innan man kom underfund med regleringen, dock vet jag inte hur de 3 plattorna ska vridas utan jag hade plattorna vridna så att spåren var framåt/bakåt.
Plattorna vrider man för att reglera värmen på dom, ungefär som vreden på en elspis. Visst vinner man lite värme också, men det är ganska marginellt. Mitt tips är att om man inte ska använda ugnen så vinner man mycket värme genom att ha luckan öppen. Det var något som min mor upptäckte när jag som barn kom in med frusna fötter och vek ner luckan, drog fram en stol att sitta på medan fötterna fick tina på ungsluckan.
Just ja glömde nämna det, köpte täljstenar i storlek som tegel som jag har i ugnen som lagrar värmen, innan man kröp till kojs öppnade jag ugnsluckan och fick lite xa värme några timmar.
Annars tycker jag att spisen blev fort sval, hände ju flera gånger att man fick tända upp på nytt pga sömn i soffan
Annars tycker jag att spisen blev fort sval, hände ju flera gånger att man fick tända upp på nytt pga sömn i soffan
Tack för era svar, jag är ledsen att jag inte har kunnat återkomma tidigare.
Ja, jag tycker att jag har provat allt. Men det verkar finnas oerhört många faktorer som spelar in. Om det t.ex. är nysotat i alla askluckor osv. tycker jag att högre värme uppnås med en aning tillskruvat vred, medan det omvända gäller annars. Det säger fortfarande inget om vilket som är bäst för spisen och för oss som bor i huset (t.ex. om man får in mer rökgaser osv.)Avemo skrev:1. Prova dig fram, det är inget tekniskt underverk. Jag brukar ha rökgasspjället (vredet uppepå) helt öppet och reglera effekten dels med tilluften och dels med hur mycket ved jag stoppar i. Om förbränningen är bra så kan du inte se röken som kommer ur skorstenen utom vid stark kyla och då är röken vit. Är röken grå eller svart så är förbränningen ofullständig. Om man ansträngt sig att elda hårt ett tag så att det finns en tjock glödbädd kan man minska lite på tilluften och fortsätta mata på med ved. Så inbillar jag mig att man får som varmast i ugnen.
Det är inte så att man släpper ut rökgaser i rummet då? Vad jag har hört (men man hör ju så mycket) ska man inte ha någon lucka öppen under eldning.Jörgen Liden skrev:Ett bra tips när man eldar i vedspis är att ha ungsluckan öppen, i synnerhet om man har spiskåpa förlorar man en del värme rakt upp. Personligen brukar jag stänga spjället (uppepå spisen) till hälften ungefär, stänger man för mycket sotar det mycket vilket medför att man kan behöva "mellansota" rökkanalen och stänger man förlite förlorar man effekt. Det är mina erfarenheter efter ca 20 års eldande..
Det skall inte läcka mellan rökkanaler och ugn. Om det ändå gör det så är det luft som läcker in i rökkanalerna och inte rök som läcker ut. Däremot bör man inte ha eldstadsluckan öppen när det brinner. Det kommer aldrig bli så bra förbränning i spisen att röken kan komma in i rummet utan att du känner det på lukten. Är du ändå orolig så se till att ha en fungerande brandvarnare. Om elden brunnit ut, men det finns glöd kvar och du stänger spjäller helt finns det en liten risk att det kommer ut koloxid i rummet utan att du känner någon lukt. Det gör däremot brandvarnaren om du skulle göra något så dumt.
Två saker är dåliga för spisen.
Det ena är att du eldar för hårt så att delar av spisen glödgas, spricker eller rent av smälter. Det krävs ganska aktivt, långvarigt och målmedvetet eldande för att uppnå det.
Det andra är motsatsen att du eldar för långsamt så att förbränningen blir ofullständig. Sot och tjära sätter sig på insidan av skorsten och spis vilket förstör draget och ökar risken för skorstenseld. Risken för detta är i allmänhet större. Om du ser svart eller grå rök ur skorstenen och det luktar starkt utomhus eller om insidan av spisen täcks av sot bör du försöka elda hårdare.
Erik
Två saker är dåliga för spisen.
Det ena är att du eldar för hårt så att delar av spisen glödgas, spricker eller rent av smälter. Det krävs ganska aktivt, långvarigt och målmedvetet eldande för att uppnå det.
Det andra är motsatsen att du eldar för långsamt så att förbränningen blir ofullständig. Sot och tjära sätter sig på insidan av skorsten och spis vilket förstör draget och ökar risken för skorstenseld. Risken för detta är i allmänhet större. Om du ser svart eller grå rök ur skorstenen och det luktar starkt utomhus eller om insidan av spisen täcks av sot bör du försöka elda hårdare.
Erik