För er som tycker det är en rimlig kostnad kan ni ju jämföra med Skånska Byggvaror som tar 195:- för hemkörning i hela landet.
 
Tyresö
ThomasLindgren skrev:
För er som tycker det är en rimlig kostnad kan ni ju jämföra med Skånska Byggvaror som tar 195:- för hemkörning i hela landet.

Då ska jag köpa betongroterar-påbyggnad till deras lastbilar och då kan dom leverera betong till mina kunder.

Då kan man ju ringa dom när man ska hem från en krogrunda i Stockholm - halva priset vad taxin kostar.
 
Kan garntera att skånska byggvaror har lagt på lite extra på priset på sina varor för att täcka förlusten dom gör med att bara ta 195 kr för frakten.
Sen så är det trots allt frakt innom sverige, HTH är ju från Danmark.

Skall man jämföra riktigt skall man ju jämföra samma varor eller likvärdiga vad dom kostar med frakt.
 
Zixten skrev:
Kan garntera att skånska byggvaror har lagt på lite extra på priset på sina varor för att täcka förlusten dom gör med att bara ta 195 kr för frakten.
Sen så är det trots allt frakt innom sverige, HTH är ju från Danmark.

Skall man jämföra riktigt skall man ju jämföra samma varor eller likvärdiga vad dom kostar med frakt.
Att det är inom Sverige är ganska irrelevant då det är gratis frakt (195:- expeditionskostnad) från Skåne till Kiruna och det är längre än från Danmark till de flesta ställen i Sverige.
 
Helt ärligt fattar jag inte allt gnäll härinne ibland...

Om ni nu inte har råd att betala för er eller bara allmänt tycker det är dyrt med vissa saker...

Varför inte bara skita i att köpa tjänsten då !!? :x
 
Tyresö
Paul-Staffanstorp skrev:
Helt ärligt fattar jag inte allt gnäll härinne ibland...

Om ni nu inte har råd att betala för er eller bara allmänt tycker det är dyrt med vissa saker...

Varför inte bara skita i att köpa tjänsten då !!? :x
Hahaha, precis vad jag säger till mina privatkunder som tycker att det är dyrt att leja in en betongpump: Bär då själv ner dina 12 m3 betong i hinkar till din källargolvsgjutning!

Du har ju helt rätt! Man kan bli lite trött på folk som utan att blinka, lägger 6000 kr på en Canada goose-jacka, men att betala för en tjänst som är enligt gängse prislista - då ska det gnällas!

Det var det bästa inlägget i denna tråd!
 
Ikea 1950kr i transport då köpte vi på Ikea i Kungens kurva och grejorna skulle till Nacka ca 20km enkel väg. Inbärning ingick. En vansinnigt massa paket blir det och rejält tungt så med erfarenhet av att kånka Ikeapaket tidigare så kändes det som ett lätt val!
 
skogstomten skrev:
Ikea 1950kr i transport då köpte vi på Ikea i Kungens kurva och grejorna skulle till Nacka ca 20km enkel väg. Inbärning ingick. En vansinnigt massa paket blir det och rejält tungt så med erfarenhet av att kånka Ikeapaket tidigare så kändes det som ett lätt val!
...och helt plötsligt känns 4100:- för att frakta ett kök från Danmark ända upp till Halland som en piss i Mississippi tycker jag då... :wow:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
...och helt plötsligt känns 4100:- för att frakta ett kök från Danmark ända upp till Halland som en piss i Mississippi tycker jag då... :wow:
Ända upp? Typ över sundet? HTH --> Grenå --> Varberg, inte värst långt.
 
Tyresö
ThomasLindgren skrev:
Ända upp? Typ över sundet? HTH --> Grenå --> Varberg, inte värst långt.
......Och då blev transportkostnaden helt plötsligt oskäligt dyr........
 
ThomasLindgren skrev:
Ända upp? Typ över sundet? HTH --> Grenå --> Varberg, inte värst långt.
Bra mycket mer än 2mil är det i alla fall... :rolleyes:

Dessutom som det framkommit så skickas det ju med extern fraktfirma som säkert tar vägen över bron och sen omlastas det för att fraktas dit det ska.

Förstår inte poängen med att älta en sån här sak till leda... :S

Gnäller folk lika mycket när de ska betala 2:- mer för en liter mjölk på 7/11 än de tar på ICA... :x
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Bra mycket mer än 2mil är det i alla fall... :rolleyes:

Dessutom som det framkommit så skickas det ju med extern fraktfirma som säkert tar vägen över bron och sen omlastas det för att fraktas dit det ska.

Förstår inte poängen med att älta en sån här sak till leda... :S

Gnäller folk lika mycket när de ska betala 2:- mer för en liter mjölk på 7/11 än de tar på ICA... :x
Tar de vägen över bron skulle de få sparken, Eller rättare sagt broarna då de kör över Stora Bält-bron också. Vi snackar en distans på 55-60 mil till Varberg + två broavgifter. Mot ca 20 mil om de kör till Grenå + en färjeavgift.
 
Tyresö
ThomasLindgren skrev:
Tar de vägen över bron skulle de få sparken, Eller rättare sagt broarna då de kör över Stora Bält-bron också. Vi snackar en distans på 55-60 mil till Varberg + två broavgifter. Mot ca 20 mil om de kör till Grenå + en färjeavgift.
Och vad tror du en färjeavgift för ett trailerekipage kostar?
Ungefär 4 ggr dyrare än en personbil.

När jag var inlejd att pumpa betong till ett Skanska-bygge i Köpenhamn, åt MT-Hougaard (motsvarande NCC i Sverige), så blev det billigare för mej att (från Tyresö/Stockholm) köra omvägen via Öresundsbron, istället för att ta genvägen med färjan pga färjekostnaden var så pass mycket dyrare jämfört med broavgiften.
Dieselkostnaden är inräknad i kalkylen.
Det är sanslöst dyrt att transportera en lastbil på en båt!
 
Tyresö skrev:
Och vad tror du en färjeavgift för ett trailerekipage kostar?
Ungefär 4 ggr dyrare än en personbil.

När jag var inlejd att pumpa betong till ett Skanska-bygge i Köpenhamn, åt MT-Hougaard (motsvarande NCC i Sverige), så blev det billigare för mej att (från Tyresö/Stockholm) köra omvägen via Öresundsbron, istället för att ta genvägen med färjan pga färjekostnaden var så pass mycket dyrare jämfört med broavgiften.
Dieselkostnaden är inräknad i kalkylen.
Det är sanslöst dyrt att transportera en lastbil på en båt!
Inte speciellt mycket genväg att köra Helsingbord-Helsingör dock. Det är ju nästan hugget som stucket. Tror inte du sparar in 40 mil och två broavgifter genom att undvika en färja...
 
Tyresö
ThomasLindgren skrev:
Inte speciellt mycket genväg att köra Helsingbord-Helsingör dock. Det är ju nästan hugget som stucket. Tror inte du sparar in 40 mil och två broavgifter genom att undvika en färja...
40 mil x 3 L diesel/mil = 120 L diesel. Dieselkostnad: 6kr/L inkl. företagsrabatt och exkl. moms, det är det priset man betalar som företagare och det har skatteverket bestämt.
Vad jag som företagare får betala för dom extra 40 milen är 120 x 6 = 720 kr. Färjeavgiften var då ca 2400 kr och utan moms (vilket är en företagares pris) är då 1920 kr.

Skillnaden blev då: Köra över bron blev 240 kr billigare pga broavgift: 960 kr! Kanske inte så mycket pengar att snacka om - förutom för dom flesta på den här tråden - men jag hade alternativ att välja, och jag valde att köra över bron
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.