3 522 läst · 13 svar
4k läst
13 svar
överhandsfräs / handöverfräs
Saknar en överhandsfräs
Har kommit till insikt om att jag nog behöver en egen överhandsfräs. Brukar låna min brors när behov finns idag, men det börjar kännas omständigt att åka och låna. Han har en Elu från 80-talet så en sån går det inte att köpa idag.
Min fråga är vad kostar/ hur mycket behöver man betala för att få en bra maskin. Har sökt lite på nätet och det finns ju fräsar från 299,- upp till Festools maskiner, men vilka maskiner är bra?
Har kommit till insikt om att jag nog behöver en egen överhandsfräs. Brukar låna min brors när behov finns idag, men det börjar kännas omständigt att åka och låna. Han har en Elu från 80-talet så en sån går det inte att köpa idag.
Min fråga är vad kostar/ hur mycket behöver man betala för att få en bra maskin. Har sökt lite på nätet och det finns ju fräsar från 299,- upp till Festools maskiner, men vilka maskiner är bra?
Om du redan har fräst vet du om du klarar dig med 8 mm eller måste ha 12 mm skaft för att du skall kunna köra större stål. Det är huvudfrågan Efter det handlar det om du alltid kör mot lager, i så fall behöver fräsen inte vara lika precisionsinriktad. Kör du inte mot lager, så vill du ha ett hus som rör sig utan att glappa, och relativt mjukt. Där ligger en kostnad. Köp via england så blir det billigare. Det finns många fräsar för runt 1500 som är bra. Undvik de billiga (jag har en Alpha Tools som är typiskt oanvändbar till annat än att köra mot lager).TVK skrev:Saknar en överhandsfräs
Som alltid med verktyg, de blir bättre när de blir dyrare, men det man får är mindre och mindre för varje tusenlapp extra.
--- Mats ---
Alltid trevligt att komma till insikt
Jag är rätt ny när det gäller fräsning, men är inne på min andra fräs (båda används dock). En funktion som jag värdesätter (och var en av anledningarna att jag köpte nummer två) är att kunna ställa djupet med ett vred på något sätt, tycker att detta gör jobbet enklare och roligare. Detta kan tex gröna Bosch POF 1400. Vidare ville jag kunna ställa fräsanhållet med vred och då gick alla billiga fräsar bort. Har en 8mm CoTech på ca 1000W och en 1/2" DW 625 på 2200W. Den sistnämnda kommer även att sitta i bord är tanken, 625:an är ett monster på 5kg, men mycket trevlig att jobba med. Köptes i UK.
Jag är rätt ny när det gäller fräsning, men är inne på min andra fräs (båda används dock). En funktion som jag värdesätter (och var en av anledningarna att jag köpte nummer två) är att kunna ställa djupet med ett vred på något sätt, tycker att detta gör jobbet enklare och roligare. Detta kan tex gröna Bosch POF 1400. Vidare ville jag kunna ställa fräsanhållet med vred och då gick alla billiga fräsar bort. Har en 8mm CoTech på ca 1000W och en 1/2" DW 625 på 2200W. Den sistnämnda kommer även att sitta i bord är tanken, 625:an är ett monster på 5kg, men mycket trevlig att jobba med. Köptes i UK.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Frågan är väl man är beredd att betala, hur stark den ska vara osv. Vill man lägga några hundralappar på att pröva funkar det med den där fyrahundrakronors från Clas Ohlson. Vill man starta lite högre upp finns ju alltid DW621 som kan köpas från England billigare än här. Eller Festool OF1010 som också är rolig att börja med.
Jag köpte en Dewalt 615 som ska vara samma fräs Elu mof 96e i Dewalts namn från Danska Nettobuild.dk
Den fanns då under deras svenska sida Nettobuild.se men du hittar den fortfarande på danska sidan för 999 dkr.
För mig blev det 1437kr ink allt till dörren, jämfört med Lövångers maskin som tar 3625...
http://nettobuild.dk/shop/dewalt-dw615-overfraeser-20832p.html
http://www.lovangersmaskin.se/product_info.php/manufacturers_id/40/products_id/577
mvh
Johan Lorin
Den fanns då under deras svenska sida Nettobuild.se men du hittar den fortfarande på danska sidan för 999 dkr.
För mig blev det 1437kr ink allt till dörren, jämfört med Lövångers maskin som tar 3625...
http://nettobuild.dk/shop/dewalt-dw615-overfraeser-20832p.html
http://www.lovangersmaskin.se/product_info.php/manufacturers_id/40/products_id/577
mvh
Johan Lorin
Kan inte påstå att jag tycker man extremt bra vad man gör på OF1010:an. Däremot är det ett resultat av ett bra dammutsug. Det är något som många handöverfräsar saknar. Oftast tycker jag att dammutsuget är någon form av efterkonstruktion i klarplast som dessutom har en tendens att spricka.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Tycker inte heller Festool OF1010 är lysande på det. Jfr den med DW621/Elu MOF97 och DeWalten är klart bättre, gäller även dammutsuget f.ö. På OF1010 sitter ju också slangen dumt till. På 621 kommer både sladd och slang rakt ovanifrån. OF1010 har dock andra fördelar som skulle kunna göra den till ett bättre val, t.ex. pistolgreppet.
Är denna maskin i samma klass som elu mof 96 (vilket jag är inte helt säker på, en hel del blev lite billigare när färgen byttes) så är det otroligt mycket maskin för de pengarna.superjohan71 skrev:Jag köpte en Dewalt 615 som ska vara samma fräs Elu mof 96e i Dewalts namn från Danska Nettobuild.dk
[länk]
[länk]
mvh
Johan Lorin
Mja, den håller nog inte samma klass som Elu efter vad jag hört om dom och jag tycker den är vansinnigt prissatt om man betalar fullt svenskt pris.
Jag tittade på Bosch´s gröna när den här dök upp som alternativ till samma pris.
Dock en skön liten maskin som nog kommer göra jobbet.
/J
Jag tittade på Bosch´s gröna när den här dök upp som alternativ till samma pris.
Dock en skön liten maskin som nog kommer göra jobbet.
/J
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Liknande trådar
-
Hur stark handöverfräs?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilken handöverfräs? 1-hands eller 2-hands
Blir inte vän med min handöverfräs