Hemmakatten
En manskapsbod är en byggbod med toalett, dusch, värme, kök, uppehållsrum, vilbädd mm så att byggarna kan äta sin lunch, gå toa mm. Vår ena granne hade turen att få låna två sådana bodar som hon bodde i under sin byggtid.

fidelie skrev:
Jag som inte ens vågar gå mot rött blir väldigt kluven. Frågar man kommunen för mycket för att försöka göra rätt så får de ju i sin tur reda på väldigt mycket vilket gör mig ännu mera rädd för att inte följa alla deras regler slaviskt.

Är det någon som "åkt dit" på något vis utan det är en granne/utomstående som anmält bygget, dvs genom att kommunen själva kontrollerat på eget initiativ?
Kommunen gör inspektioner, det är inte helt ovanligt.
Men merparten av alla anmälningar kommer ifrån allmänheten.

Hemmakatten
En tjänsteman från Miljö-och hälsovårdskontoret var hoss oss ett par ggr under byggtiden. Vi fick också post från kommunen till vår nya adress under byggtiden. Ingen från kommunen hade den minsta kommentar om husvagnen. Husvagnen o containrarna försvann ju när huset blev klart.

P
Det jag tror kommunen kan ha åsikter/klagomål om är hur vatten & avlopp hanteras i från dessa tillfälliga boenden. Husvagn röstar jag i alla fall på. Den går att flytta på med den egna bilen. En byggbod behöver du en kranlastbil för att flytta på om det skulle vara så att någon tycker att du ska flytta på boendet.

Suhagg skrev:
Vill man ha det på papper hur det verkligen ligger till brukar det bara bli tråkigheter tycker jag.

Jag ritade in allt jag kunde komma på i mitt bygglov. Uterum t.ex även fast det säkert är 5år tills jag kanske bygger något. Bättre att det finns i bygglovet redan än att du måste söka igen om några år. Sen är det regler på när saker ska påbörjas men det tror jag går att böja en hel del på.

Ska inte stugan vara kvar sen? I så fall söker du inget tillfälligt.
Ska den inte vara kvar skulle jag inte ens fråga om den.
Nej den är inte tänkt att ha kvar. Tanken är att hitta någon som verkligen är tillfälligt (typ gratisbodar på blocket och fixa ihop några till en stor tex) och någon "gäststuga" eller liknande finns inte med i planerna heller.

Hemmakatten skrev:
En manskapsbod är en byggbod med toalett, dusch, värme, kök, uppehållsrum, vilbädd mm så att byggarna kan äta sin lunch, gå toa mm. Vår ena granne hade turen att få låna två sådana bodar som hon bodde i under sin byggtid.
Och hon sökte inte något speciellt lov för detta eller liknande? Låter ju himla smidigt :)

Hemmakatten skrev:
En tjänsteman från Miljö-och hälsovårdskontoret var hoss oss ett par ggr under byggtiden. Vi fick också post från kommunen till vår nya adress under byggtiden. Ingen från kommunen hade den minsta kommentar om husvagnen. Husvagnen o containrarna försvann ju när huset blev klart.
Hur länge bodde ni så?

TheStills skrev:
Det jag tror kommunen kan ha åsikter/klagomål om är hur vatten & avlopp hanteras i från dessa tillfälliga boenden. Husvagn röstar jag i alla fall på. Den går att flytta på med den egna bilen. En byggbod behöver du en kranlastbil för att flytta på om det skulle vara så att någon tycker att du ska flytta på boendet.
Hur löser man VA i husvagn lite smidigt om tanken är att övernatta lite "mindre tillfälligt" dvs mer likt ovanstående svar i tråden?

Hemmakatten
Vår granne fick också besök av kommunen ett par ggr utan kommentarer. Däremot blev det lite mer liv i luckan när det visade sig att avloppet, inkl. WC, gick ut i en gammal utdömd stenkista. Men eftersom toan då var urkopplad och nya huset inflyttat blev det tyvärr inga böter e.dyl.

Själva hade vi, som jag skrev, WC i en liten bod bredvid husvagnen. Allt avlopp var tillfälligt kopplad på vårat huvudavlopp som redan var klart.

Vill man ha en enklare toalösning kan man använda en porta-potti eller utedass (torrtoa). Det finns komposterbara "hinkar" attköpa på en del återvinningsstationer. Dessa kan man antingen själv kompostera eller köra bort.

Vi bodde i husvagnen från april till en bit in i december.

fidelie skrev:
Hur löser man VA i husvagn lite smidigt om tanken är att övernatta lite "mindre tillfälligt" dvs mer likt ovanstående svar i tråden?
Koppla på befintligt VA som kanske finns på tomten direkt till husvagnen. Du kanske behöver ha lite värmekabel lindat runt anslutningar osv så det klarar vintern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.