7 937 läst · 28 svar
8k läst
28 svar
Eget golvskydd under kylskåp
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Njae... den köper jag inte riktigt.Noseone skrev:
Har du träbjälklag där det t.ex limmats golvgips och lagt klinkers på, så är det definitivt inte kul om läckage uppstår och går ner under klinkern och förstör underlaget eftersom du då får riva och göra om golvet...
...och i det läget när det kommer till kritan tror jag inte försäkringsbolaget ställer upp.
Jag kan hålla med men jag har det på mail:Paul-Staffanstorp skrev:Njae... den köper jag inte riktigt.
Har du träbjälklag där det t.ex limmats golvgips och lagt klinkers på, så är det definitivt inte kul om läckage uppstår och går ner under klinkern och förstör underlaget eftersom du då får riva och göra om golvet...
...och i det läget när det kommer till kritan tror jag inte försäkringsbolaget ställer upp.
Så länge alla slangar är installerade på ett korrekt fackmannamässigt sätt så är det inga problem med försäkringen. Jag skulle dock ha dubbelkollat vad som står i installationsbeskrivningen från kylskåpsfabrikanten, jag skulle gissa att det finns rekommendationer om att ha skyddsmatta under denna typ av kylskåp.
Har du fler frågor är du välkommen åter.
Frågan är vad de menar med rekommendationer, dvs om det står det å man inte följt dem, vad händer då?
Hmm, här sitter jag och tror att det där med golvskydd mest gällde diskmaskin. Klart att det är bra med ett golvsydd även under kyl/frys, men är det verkligen ett krav från försäkringsbolag? Pratar vi "vanliga" kyl/frysar, eller är det speciella med inbyggda ismaskiner och annat. Spelar det roll? Jag menar, klart det spelar roll för risken med vattenutsläpp, men spelar det roll för försäkringsbolagen?
Redigerat:
Det spelar förmodligen mindre roll. Även vanliga kylar/frysar får kondensvatten på baksidan. Detta vatten leds oftast ner på kompressorn och förångas samtidigt som den kyls en aning. Om det vattenflödet blir igensatt (av damm eller annat) så droppar det vatten ner på golvet. Detta är den farligaste formen av vattenläcka eftersom den kan pågå i många år utan att den uppmärksammas, tränga långt ner i grunden och ställa till stora skador. En plötslig och stor läcka (t.ex. från ismaskinens tillflöde) märker man ju normalt direkt så även om man står i centimeterdjupt vatten och panikar så hinner man oftast torka upp det innan det blir större skador.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Jag kan tycka det är ointressant om försäkringsbolaget tar sig an att bekosta en ev. skada eller inte då man helst vill slippa riva upp och ha det stökigt i hemmet oavsett vem som betalar.
För en tid sedan renoverade jag ett kök till en kund och när jag rivit ut den gamla inredningen och plastmattan i köket så visade det sig att just kyl eller frys hade stått antagligen i många år och småläckt ner under plastmattan vilket gjorde att det var rent sunkigt under plastmattan.
Golvspånet var rent poröst och mögligt vilket gjorde att jag fick lägga nästan en dag på att såga ut i golvspånet och hugga bort detta samt kortla i bjälklaget och såga till ny spån och fälla ned innan vi kunde limma golvgips och lägga klinker till dem.
En arbetsdag och en del material är typ 4-5000:- istället för ett plastskydd för 400:- så det är bara att välja.
För en tid sedan renoverade jag ett kök till en kund och när jag rivit ut den gamla inredningen och plastmattan i köket så visade det sig att just kyl eller frys hade stått antagligen i många år och småläckt ner under plastmattan vilket gjorde att det var rent sunkigt under plastmattan.
Golvspånet var rent poröst och mögligt vilket gjorde att jag fick lägga nästan en dag på att såga ut i golvspånet och hugga bort detta samt kortla i bjälklaget och såga till ny spån och fälla ned innan vi kunde limma golvgips och lägga klinker till dem.
En arbetsdag och en del material är typ 4-5000:- istället för ett plastskydd för 400:- så det är bara att välja.
Köpte i veckan på en Hemma-butik, 199,-/st.zingo skrev:
Du skrev att de hade plastmatta, är det inte samma sak?, dock utan kanter.Paul-Staffanstorp skrev:Jag kan tycka det är ointressant om försäkringsbolaget tar sig an att bekosta en ev. skada eller inte då man helst vill slippa riva upp och ha det stökigt i hemmet oavsett vem som betalar.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Imponerande då de i sin Webshop endast har för 45 & 60cm maskiner och tar 195:- för dem.Caspár skrev:
Exakt... där fanns inga uppvik vare sig på sidorna eller bakåt...Noseone skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Godmorgon.Caspár skrev:
Hade varit bättre du satt dig in i vad tråden handlar om istället för att komma med beska kommentarer och tro att du är bror duktig... :xq(;^p
Tråden handlar om underlägg till Sidebyside-skåp som är 900mm breda !
Därför jag tyckte det var imponerande att du köpt ett sådant för 199:- hos dem när de enligt webshopen inte ens har sådana till salu utan endast till 45 & 60cm maskiner !
Dessutom tar andra ÅF 399:- och uppåt för dem...
Paul-Staffanstorp skrev:Godmorgon.
Hade varit bättre du satt dig in i vad tråden handlar om istället för att komma med beska kommentarer och tro att du är bror duktig... :xq(;^p
Tråden handlar om underlägg till Sidebyside-skåp som är 900mm breda !
Därför jag tyckte det var imponerande att du köpt ett sådant för 199:- hos dem när de enligt webshopen inte ens har sådana till salu utan endast till 45 & 60cm maskiner !
Dessutom tar andra ÅF 399:- och uppåt för dem...
Bror Duktig ??? Nä, det vill jag inte kalla mig. En glad amatör som alla (ett flertal) här på byggahus.se.
Liknande trådar
-
Måste man ha golvskyddsplåt under ett vedeldat aggregat?
Bastu -
Dekorplast under glasgolvskydd kamin?
Övrigt husrelaterat -
alternativ till golvskyddsplåt under vedeldat aggregat
Bastu -
Funderingar kring kontantinsats och eget arbete
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
slutbesiktning eller statusbesiktning eller liknande under vid eget utfört arbete
Juridik