Happ, troligtvis inget "fel" på pannan mer än att elpatronen börjar ge upp. Vi får inte upp varmvattnet på pannan till mer än 58 grader. =/

Elfirman tar 395kr/h plus 155kr/framkörning. + Moms.

Sedan får man väl ha hit en VVSare och tömma systemet om det visar sig att patronen behöver bytas.

VVS 475kr/h plus 176kr/framkörning. + Moms.

Elpatronen vet jag inte alls vad den kostar. Pannan är en (ved/el) PARCA -83. (modell någon bokstav sen 3000)

I timmar och kostnader, vad tror ni detta landar på?

NORAH 3000 stog det visst.

Dum fråga kanske, men har du kollat så det inte är en säkring som gått?

Ja, det var inte längesedan vi bytte alla säkringar. Sedan tickar elmätaren på som fasen (läs lyser konstant ist för punktvis blinkande)
Och vrider vi upp shunten till elementerna verkar den inte orka driva VV samtidigt så då sjunker graderna mera.

Och nu ska jag bege mig till läkaren. Lunginflammation troligtvis. Legionella snurrar i huvudet =/

Kan man tömma ur vattnet i pannan själv så man slipper VVS?

Visst kan man tömma pannan själv om man det hur man gör. Kan vara termostaten med relä som blivit dålig också. Den kan i så fall normalt bytas utan att tappa ur vattnet.

Det här blev ett spännande fall för både elektrikern och VVS:aren. Ingen av dem hade sett någon liknande modul innan... Men de kunde konstatera att någon krets var helt död iallfall och att det gick inte på fullvarv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.