Halloj,
har en kamin som jag misstänker är för koks, för luckan man slänger ner bränsle i är så förb**** liten. Går knappt en knytnäve genom lucka..

Vad tror ni om att elda pellets i den? Är väl så att både pellets och koks har ett högre värmevärde än ved, men pellets en bit under koks, så kaminen borde inte ta stryk i varje fall.

• P1010668.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du får svårt att elda pellets i den.
Kompakt liggande pellets brinner dåligt, vilket det ju blir om du "häller" ner pellets i kaminen. Dessutom är det väl risk att pelletsen ramlar igenom askgallret som jag gissar finns i botten på kaminen.
Pelletskaminer och pelletsbrännare har alla (som jag känner till) en fläkt som blåser in förbränningsluft i pelletsen för att få en bra förbrännning.

Tack roli, jag visste inte att pelletskaminer har fläkt! Får spåna vidare på detta. Såg en annons om hampabriketter till salu i närheten. Får köpa både pellets samt hampa och prova ut nån metod att elda nåt av dessa. Idéer är det inte kort om och verkstad finns så nåt ska jag väl komma på. Vore synd att pensionera kaminen på grund av att rätt bränsle ej finns.

Har sett att det finns "insatser" som en låda av rst perforerad plåt ca.5-6 mm hål som man sätter in i kaminer/spisar ,
vore synd att inte kunna använda denna fina klenod att elda i.
Kolla om någon lokal plåtverkstad kan bocka till en låda som passar.

Går det inte att elda ved i den då??

Håller nämligen själv på att installera en gammal renoverad kamin, som ursprungligen eldades med koks, i uterummet och avsikten med den var att elda med ved..... Säljare "påstod" iallafall att det är fullt möjligt.

roli skrev:
Går det inte att elda ved i den då??

Håller nämligen själv på att installera en gammal renoverad kamin, som ursprungligen eldades med koks, i uterummet och avsikten med den var att elda med ved..... Säljare "påstod" iallafall att det är fullt möjligt.
Det går säkert att elda med ved, men luckan är så liten så pinnarna måste vara väldigt smala.. och förbränningskammaren är smal och hög den med, så min känsla är att de smala pinnar man petar i där kommer säga som hunden, woooofff, och vara borta...
Därför tänkte jag på pellets som kan brinna med mer intensiv hetta i en hög eller korg längst ner, likt koksen som den en gång matades med.

Eller varför inte elda med koks i den? Jag har själv flera hundra kilo liggande ute i gamla uthus vilket jag knappast borde vara ensam om. Lägg ut en annons och kolla, det kanske tom kan vara gratis mot "avhämtning".

Hoppas du inte har gett upp försöken att elda i din kamin. Går utmärkt att elda vedpinnar i den. Om du är trött att mata in tunna pinnar genom vedluckan så brukar det finnas en krona på kaminen som du kan vika upp och under detta en spisplatta med järnringar. Om du har glöd i botten och drag i kaminen så går det utmärkt att med hjälp av spiskroken lyfta bort några ringar så att du kan få ned ett eller två rejäla vedträn uppifrån.

Vi använder en liknande och tycker det går bra att elda smal ved i den. Ger bra värme också.

• Gilla
Petterjo
  • Laddar…
Tack för tipsen! Har gett upp med att elda ved i den. Allting är möjligt men frågan är hur mycket pyssel det kräver.
Har endast kaminer som uppvärmningskälla för huset och har redan två stycken som kräver uppmärksamhet, så jag är inte på jakt efter en till som kräver ständig påfyllning och intrikata metoder för att matas, tyvärr. Det måste vara enkelt.. :) Får kika vidare på om det går att få till en pelletskorg.

Hade en kokskamin i köket som slukade ved och var allmänt rätt ineffektiv kändes det som, bytte ut den mot en riktig vedkamin med rejält magasin och en värmeväxlare där bak... Nu känns det plötsligt som det händer nåt med all ved jag matar in, har slutat att ha el-elementet på eftersom det numera går att få upp tempen från 10 grader till 22 grader på en timme. d^_^b Den gamla kaminen tog timmar på sig för samma uppgift, inte så kul varje dag efter jobbet. q(;^;)p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.