Hej

Håller på att ta in offerter på att konvertera mitt värmesystem från direktverkande el till något vattenburet. Än så länge har jag bara haft med radiatorer i mina förfrågningar, men nu har jag börjat fundera på om man skulle ha lite golvvärme oxå i enstaka rum. Bör jag låta rörmokaren fixa golvvärmen direkt, eller går det bra att jacka på golvvärme i efterhand? Jag vet inte om jag är så sugen på att riva golv just nu...

Brukar man använda radiatorrören för att koppla in golvvärmeslingorna på, eller kommer dom inte att användas alls när golvvärmen är inlagd?

Normalt har man andra temperaturer (lägre) i golvvärmesystem jfr med radiatorer. Separat shuntgrupp & fördelare för slingorna måste till. Det är inte bara att jacka in en slinga istf en radiator, man parallellkopplar slingorna via en fördelare (om det inte är en liten skrubb) för att få jämn värmefördelning. Och shuntar ner för att få rätt temp. i slingorna
´
Ettrörs- eller tvårörssystem förresten ??? Med ett tvårörssystem har du större flexibilitet och lättare injustering..

Jag tror inte det är värt besväret att lägga golvvärme i ett hus som redan "står upp" (Som du skrev är det inte kul att riva upp golv).

2-rörs vill jag ha.

Jag vill ju egentligen bara ha golvvärmen för att slippa dragiga golv, men ett ordentligt radiatorsystem borde kunna ordna upp det tycker jag. Jag skippar nog golvvärmen då..

Golvvärme är bäst på "kalla" golv som klinker etc.. Har man trägolv funkar radiatorer utmärkt.. Dessutom är det inte golven som är "dragiga" utan den fallande kalla luften från fönster (Därför hamnar radiatorerna under fönstren!!!)

Sen ihopsjunken sågspån i golvet=isoleringsfickor upp mot golvet och ute kylan som trycker in tyvärr och orsakar kalla golv...har det själv i gamla delen...snart golvvärme i nya utbyggnaden:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.