Hej!

Bygger en friggebodsliknande vedeldad bastu på tomten. Har använt 34 x 145 mm virke som jag jackat ur och byggt som korsvirke.

Tänker ha bastun helt oisolerad så 145 mm virket blir väggen som syns både på utsidan och insidan. Tyvärr har alla plankor slagit sig mer eller mindre så jag har långa springor som måste tätas. Allt från riktigt smala upp till ca 2 mm breda.

Känns inte bra att använda silikon, vad händer när det blir 100 grader i övre delen av bastun?

Kan jag använda fogskum eller är det så starkt att det lyfter isär plankorna ännu mer?

Tacksam för konkreta tips!

 
  • Gilla
Niko Järvung
  • Laddar…
Om du ska måla utsidan så kan du väl täta utifrån. Lindrev har jag använt för de springor som blev i min bastu. Fungerar för väldigt olika springor och är efter en stunds arbete trevligt att ha att göra med.
 
Redigerat:
Tack drW d^_^b!

Jag har läst på om lindrev och tjärdrev efter ditt svar, precis vad jag behöver. En naturprodukt som löser mitt problem.

Det här forumet är en outömlig källa på kunskap!

Jag tänker inte måla bastun, oljar in den istället så får det bli lite naturlig patina allteftersom åren går.
 
Tyresö
Lindrevning är en väl utprovad byggteknik, det kommer att lösa alla dina virkesspringor och det kommer hålla din bastu tät i 100 år. Skeppet "Göteborg" är tätat med samma byggteknik. En stor eloge ska du ha som inte målar fasaden, utan låter naturen skapa patinan som gör att byggnaden ser genuin ut. Äntligen en som uppskattar naturlig patina!
 
Var försiktig vid färg/oljeval bara så du inte får otrevliga lukter vid uppvärmning bara. Snyggt bygge! Det kliar i fingrarna att börja med boden.
 
Sotarn godkände installationen i fredags, premiärbad fredag kväll. Fantastisk känsla efter alla timmar det tagit hittills. Eldade lugnt och satt i 75 minuter.

Eldade rejälare nu ikväll, söndag. Går att få varmare än jag vill ha det när det är +10 grader ute. 55 minuter med två korta pauser, otroligt skönt och läckert med utsikten över sjön.

Har mycket kvar att göra: inreda omklädningsrummet, olja utsidan och dreva alla springor är de stora sakerna som återstår.

Har köpt tjärdrev på lindrev.se, fantastiskt material att jobba med. Lite tjärdoft i bastun blir pricken över i. Finns säkert fler som säljer lindrev och tjärdrev - fungerade dock mycket bra med snabb service.

Behandlar innertak, innerväggar och inredning med paraffinolja, har lagt Timberex Waxoil på furugolvet i bastu och omklädningsrum. Har flera golv i huset med den oljan och det fungerar mycket bra, återstår att se om det fungerar i den oisolerade bastun.

Har någon av er tips på olja till utsidan av huset? Antingen konkreta förslag på märke och sort eller vad jag ska titta på i oljans innehållsförteckning uppskattas verkligen.
 
Har tätat hela bastudelen med tjärdrev, fantastiskt trevligt att jobba med.

Eftersom det inte blivit riktigt kallt ute ännu vet jag inte riktigt hur stor skillnad tätningen gör men det märks redan att fukten hålls kvar längre i bastun när vi kastar på vatten på stenarna.

Fortsätter nu med att täta mellanväggen och ytterväggarna till omklädning/relax/tvättbänk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.