Hej,

har gjort en energiberäkning på energiberakning.se och tänkte kolla om det är nått som ser konstigt ut?

http://www.energiberakning.se/Effek...=ExempelVP;-30;2.34;2;7;3.45;3;15;4.56;4&89=0

Hoppas länke fungerar.
Det jag är mest osäker på är vilken värmepump jag ska välja.
Hade tänkt mig eventuellt en Thermia av mindre modell, typ Diplomat Optimal 6'an kombinerat med markvärme. Men det finns ju inte som nått alternativ. Förslag på vad man ska använda för värmepump i listan för att komma så nära som möjligt?
/Tobbe
 
Det ser ut att vara en helt normal energiberäkning. Angivna värden är rimliga och resultatet blir ju godkänt både för effektkravet och specifik energianvändning. Även U-värdet klarar sig eftersom det ligger under 0,4. d^_^b

Du kan ju be värmepumpleverantören att ge dig avgiven effekt och värmefaktor för den värmepumpen du tänker välja. Siffrorna kan du skriva in själv och göra en ny beräkning, om du vill ha det ännu mer exakt.

Eller maila beräkningen till honom så får han lägga in siffrorna och maila tillbaka beräkningen. :cool:
 
Tjena, skönt att man inte är helt ute å cyklar.
Några frågor om du har lite bättre koll än mig :)

1. Är inte gränsen för U-medel 0,5 förresten?

2. I katalogerna kan man ju hitta avgiven effekt. Värmefaktor, är det detsamma som "verkningsgrad" eller COP? För den ändrar sig ju med temperaturen, och är väl lite olika beroende på jord eller bergvärme?

3. Ska man tolka beräkningen så att under DVUT (-19°C) drar huset 3416 Watt, 1294W går till värmepumpen och 2122W med elpatron?

4. Kan man någonstans se husets förbrukning under årets kallast dag? Testade att knappa in -30 på DVUT och då hoppade effektförbrukningen upp till 5745, vilket är mer än jag får ha installerat. Det borde innebära att mitt hus inte kan förse med tillräckligt med effekt de kallaste dagarna om man ska bygga enligt regelverket. Antingen blir det kallt eller så får man elda kaminen med andra ord de dagar de kryper ned mot -30.

Hörd nån meteorolog som sa att detta skulle bli den kallaste vintern på 1000år med temperaturer ned mot -40 på vissa håll. Får nog bygga klart huset till nästa vinter.

/Tobbe
 
1. a) Max U-medel för elvärme = 0,4. (Värmepump räknas normalt som elvärme)
b) Max U-medel för andra energislag = 0,5

2. Det är bra om man kan ange Uteffekt och COP vid flera utetemperaturer. (Minst 2 och högst 10).

3. Ja

4. a) DVUT bygger på en standard där kylan reduceras beroende på husets värmekapacitet. Dvs hur långa köldknäppar det kan överbrygga utan det blir för kallt inne.
b) Man får isolera huset bättre om man vill. Man får ha kamin också.
c) Var det inte -44 någonstans i Norrland under gågna vintern?
 
2/
COP är väl väldigt konstant över året för bergvärme (beror på inloppstemp till pumpen från berget, samt vilken temp man generar ut). Markvärme varierar mera, dvs COP sjunker på vintern. Luftvärmepump är i princip värdelös då det är kallt.
 
Men, värmefaktorn (cop) och avgiven effekt sjunker när det är kallt ute, även för bergvärme. Det beror på att värmepumpen måste producera högre framledningstemperatur till radiatorerna. (=värmelementen måste vara varmare på vintern, för att man skall kunna få 20 grader varmt inomhus).

Eftersom effekten på värmepumpen sjunker och husets effektbehov ökar, när det blir kallare ute, måste man veta om värmepumpen klarar detta eller om man måste hjälpa till med en elpatron (=spetseffekt).

Denna sammanlagda effekten för värmepump + spets måste hålla sig inom gränsen för gällande regler. Max 4,5 kW för ett normaltstort småhus, vid DVUT.
 
Jo,jag skrev väl att COP varierar med In-temp samt vilken temp man genererar ut !!!
Att bergvärme är bättre markvärme samt att luft i principt är kasst på vintern. Det jag menar är att om man bygger ett nytt hus med värmepump så antingen har man mycket golvvärme eller relativt stora radiatorer. Med golvvärme behöver man inte höja tempen många grader på vintern, om stora radiatorer så behöver man inte ha många grader mer heller. Alltså varierar ut-tempen väldigt lite och därmed är COP relativt konstant (jmf de andra källorna). Om man dessutom tillverkar het-tappvatten året runt så varierar snitt-COP ännu mindre på året.
Annat gäller naturligtvis i ett gammalt läckande 60-talshus med radiatorer som kräver 60 grader på vintern, men jag uppfattade att det var nybyggnation som diskuterades...
tjolahopp!
 
Du verkar vara kunnig inom detta område Largab. Med "koll på läget". d^_^b

Ibland vill man jämföra olika värmepumpar när man skall bygga ett nytt hus. Vilken som blir mest kostnadseffektiv och klarar kraven. Det är mest då som man försöker vara extra noga. Värmepumpleverantörer brukar skilja på 35 och 50 graders framledningstemperatur, vilket ger lite olika prestanda, enligt deras redovisningar. Det kan ju vara aktuellt att man väljer mellan golvvärme och radiatorer samt olika fabrikat och modeller av värmepumpar, när man skall bygga nytt.

Det har ju kommit ut bättre frånluftsvärmepumpar på marknaden nu. Där får man även ta hänsyn till storleken på frånluftsflödet för att få en bra bild.
 
Har inte varit inne på några dagar.
Vi kommer har golvvärme, det är skönt att gå på och man slipper möbleringskrångel med radiatorer.

Sen hade jag även tänkt ett FTX system med vattenbatteri som värmer upp uteluften som ska in till 18-19 grader. Hur det påverkar COP har jag ingen aning om, men det är mest för komfort och slippa kallras runt fönstren med ventiler i väggarna över fönstren.

Jag är mest intresserad av Thermia och IVT just nu. Men jag är övertygad att Nibe och endel andra är riktigt bra också. Men lite värden att stoppa in i energiberäkningen hade inte varit fel.

Med nuvarande area och regler får jag har 5,25kW installerad effekt. Med elpatron på 3kW blir det t.ex Thermias minsta pump med 2,0kW i märkeffekt.

/Tobbe
 
LMoTobbe:
En kommentar om FTXen. Jag monterade ett sådant för 4 år sedan. Jag har en EL-värmare för att höja utelufts-tempen, men jag har aldrig haft den på!!! Inte en dag någon vinter. Det känns därför lite "over kill" att ha en vattenvärmare då du ändå verkar behöva en elpatron de kallaste dagarna. "Satsa" på en EL-värmare i kanalen, montera en brytare till den och upptäck att den aldrig behöver vara "på". Bor i Linköping så vi bör ha samma klimat ungefär....
FTX påverkar ej COP. All ventilation kostar dock energi, även FTX. Dock så blir vent bättre m FTX (komfortmässigt). Titta gärna på FTX med likströmsmotorer. Varje watt som motorn drar kostar på årsbasis 10:-. AC-motorer drar mycket mer än DC, kanske EL för upp till 1kSEK extra per år med AC-motorer.

Energiberäknaren:
Kunnig o kunnig, bara lite suntförnuft :)
Frånluftvärmepump: Hur räknar de COP på en sådan ? På vintern tex så för varje liter luft man ventilerar ut så ersätter man den med 1 liter iskall luft som ska värmas upp ! Tar man hänsyn till det eller räknar de med att ha rumstemp luft tillförfogande ? Är det vettigt att ta -20 gr luft, värma den till + 20 gr för att sedan sänka tempen igen i pumpen. FTX känns betydligt enklare för den ekvationen...
 
Intressant det där med ditt FTX largab.
Min tanke med att ha ett vattenbatteri i FTX systemet var att luften skulle vara så varm när den gick ut till rummen, att behovet av radiatorer eller golvvärme helt skulle försvinna på övervåningen.
Vet du hur många % ditt FTX värmer upp ute luften kalla dagar? Och om man håller handen vid tilluften, känns det kallt då?

Mitt lilla huvudbry är om övervåningen kommer vara tillräckligt varm och komfortabel kalla dagar med endast golvvärme på undervåningen. Därav uppvärmd inluft.

/Tobbe
 
Mitt FTX är en motströms med bra verkningsgrad. Det bidrar ju till att ej behöva luften. Ja jag har kännt på luften (dock ej mätt). Visst så är den luften svalare än rumsluften, men då jag inte känner något drag / kyla någonstans under / omkring ventilerna så störs jag inte alls utan låter radiatorerna värma luften istället (fjärrvärme ca 1/4-1/3 av EL-priset/kwh).
Om du inte har någon direkt värmekälla på övervåningen så har jag ingen aning om det kommer fungera. Personligen så tror jag det INTE räcker att tillföra uppvärmd luft. Luften innehåller för lite energi jmf med vad som läcker ut genom fönster o väggar, men det är en personlig känsla. Luft som värmebärare är dåligt.
mvh L
 
Underifrån kommer övervåningen att värmas av undervåningens stigande värme. I trappen kommer förmodligen en del värme komma upp till övervåningen.
Någon grad eller två kanske man kan tänka sig att övervåningen kan få vara svalare.
Det jag har funderat på som ett alternativ är att låta övervåningen ha värmeslinga i badrummet och i golvet på en inglasad del. Värmen från badrummet hinner ju dock inte sprida sig på övervåningen eftersom luften sugs ut där. Så risken finns ju ändå att sovrummen blir kalla.
Jag tycker ändå att det inte borde vara någon större fara. Jämför man med ett hus där man tar in kall luft direkt över fönstren en kylig vinterdag så borde det kallraset bli värre även om man har radiatorer.
Om jag minns rätt kunde man i nått system ha vattenbatteri som motsvarade 1,6kW.

/Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.