Jag tycker inte det är konstigt att om en hustillverkare har fullt upp med jobb ger ut offerter som motsvarar dubbla eller tredubbla priset för ett färdigt bygge jämfört om man gör allt jobb själv.
Det räcker kanske med att var tionde offert blir köp för att dom ska ha fullt upp och då är väll alla nöjda eller?

Det jag ville ha sagt var att även om man räknar på att ett bygge ska kosta si eller så mycket, så är det nog inte så ofta det blir billigare i slutändan än vad man har tänkt sig från början. Speciellt inte om man ska hårddra och räkna med ALLA utgifter.

Det går säkert att bygga ett garage med inredd övervåning för både 500 tusen och 1,5 miljon, det beror väll på hur seriöst man vill det ska bli, vibbfri betong som man rakar ut själv med nån dm S90 isolering under, begagnad port och fönster, eldragning själv och be nån elkompis koppla in, kina lysarmaturer och nån luftvärmepump från cheapy.
Sedan övervåning med egenbyggt ikeakök, begagnad kyl/frys och spis, och ett litet badrum med toalett o dusch.
Uppe på det räfflat plåttak som man lägger själv och lite hängrännor från byggmax.

Eller så bygger man med 20-40 cm isolering, kanske plast i backen mot radon, S200 isolering om man tänkt ha lyft eller tunga maskiner, ny skjutport och nya 3 glasfönster, en elektriker som ska dra gömda elkablar innuti väggarna med eldosor. dubbelt så många lysarmaturer svenska, IVT luftvärmepump med försäkringar, färdigt kök från något svenskt märke med de senaste vitvarorna, kanske diskmaskin och tvättmaskin också och man kanske vill helkakla badrummet och ha badkar och bastu samtidigt (vilket jag skulle bygga om jag byggde boende). Sedan tegel på taket eller takpanneplåt svenskt fabrikat inkl rännor.

Blir säkert dubbelt så dyrt med alternativ två jämfört med det första.
Att jämföra två offerter rakt av utan att speca vad man får i priset är ju ingen vits med.

Går säkert bygga ett kallgarage på 35 kvadrat för 20 tusen men vad har det att göra med en lägenhet med tillhörande garage, man ska väll ändå kunna bo där när man är klar.
Går säkert sova på en madrass på golvet också i sovsäck o hålla 15 grader inne så blir det riktigt billigt sen!
 
Jag menade att 750000:- är dyrt, för garage med lägenhet ovanpå, om man gör det mesta (allt?) själv.
Jag har inte köpt nåt begagnat och har inte sparat in på nåt, mer än portar från SKBV och dörrar från Byggmax.
Eller så bygger man med 20-40 cm isolering, kanske plast i backen mot radon, S200 isolering om man tänkt ha lyft eller tunga maskiner, ny skjutport och nya 3 glasfönster, en elektriker som ska dra gömda elkablar innuti väggarna med eldosor. dubbelt så många lysarmaturer svenska, IVT luftvärmepump med försäkringar, färdigt kök från något svenskt märke med de senaste vitvarorna, kanske diskmaskin och tvättmaskin också och man kanske vill helkakla badrummet och ha badkar och bastu samtidigt (vilket jag skulle bygga om jag byggde boende). Sedan tegel på taket eller takpanneplåt svenskt fabrikat inkl rännor.
Det blir/behöver fortfarande inte kosta 750000....

Att hustillverkare och snickare vill ha betalat för arbetet är inget jag tycker är konstigt, dock var väl 1.5Mkr kanske lite väl... :)
 
En polare bygger villa just nu och med tomt (avstyckad av släktingar dvs billig), vatten o avlopp osv går det nog på över 3 miljoner.
Vet inte om detta bygge är inräknat vatten o avlopp? För om inte, så tillkommer väll runt en 100-150 tusen bara där med grävning osv...?
 
Jo det kostar, dock menar jag om man gör det mesta själv såsom ordnar med nån gräver, och kanske får lite hjälp med grunden mm.
Köper man allt så springer det iväg.
Jag tror som sagt jag skulle få 'mycket' lägenhet på garageövervåningen för 200-250000:- om allt görs själv.
 
Får man en offert på telefon och det känns som dom bara tar ett pris ur luften är det oftast så att de har för mycket att göra / inte vill ha jobbet men ändå känner att de kan tjäna en hacka, i detta fall säkert 500'000:- eller så...

Jag tog in offert på markarbete, de sa de skulle återkomma med offert på mail samma kväll.. Inget hände på tre dagar när en ringde upp och sa "Du, vi kan göra det för 60'000:-"... Jag hade väl räknat med 30-35'000:-. Vad hände med den skriftliga, specade offerten?

De hade gjort en jättevinst på det. Köper jag materialet själv på Hornbach får jag betala 20-25'000, detta inklusive transporter och hyra av padda... Visst, jag får göra arbetet själv men det är nog lika bra det, lättare att ändra sig till de nya idéer som poppar upp under arbetsgången...
 
Precis, har de fullt upp lägger de ju på dubbel vinst med all säkerhet. Men vem gör inte göra så, sålänge dom har kunder så blir väll alla nöjda som jag skrev tidigare?
Att begära offerter från OLIKA företag är väll en självklarhet..
FredrikR, jag kan hålla med om att man kan få mycket billigt, men i slutändan är det många kostnader man glömmer bort när man bygger själv också, jag har byggt det mesta själv men ändå behövt ta hjälp med grävning, gjutning av platta, takläggning osv. Även om man säkert skulle klarat det själv (speciellt i efterhand när man vet hur man ska göra) så kan det vara värt att betala lite extra för att veta att det blir bra när en hantverkare gör jobbet.
Jag har ingen som helst utbildning inom bygg heller, så är rätt nöjd med det jag, farsan o vänner klarat av ändå..
 
Låter väldigt dyrt tycker jag. Nu byggde jag visserligen ett garage på bara 50 m2. Men där slutade det på 125 tusen inklusive grävning av entreprenör.
 
Då undrar jag vad det är för garage du byggt, har du jordtrampat golv? :) Jag gav över 100 tusen bara för min platta.... minns inte exakt hur mycket över 100 tusen men det var runt 30 tusen arbetskostnad iaf, resten var bara material..
 
Jag gjorde min platta själv, 78m2 ink golvvärme och avlopp och dränering ochd dagvatten och har för mig den landade på ~80000:-
Men visst som patriklarsson säger så springer det iväg med, som det känns, en miljard småposter man inte tänkt på, och även större saker såsom takavvattning (SIBA ~4500:- med 2st nerlöp). :)
Men bra blire, när det blir klart. ;)
 
Sitter i samma sits
http://www.byggahus.se/forum/priser...m/156111-tidsatgang-foer-7m-x-11m-stomme.html
Plattan är färdig och gick på 130.000 med grävning 2m tjock fyllning, material, betong och arbete.
1680kr/m² alltså.
Även mitt garage har övervåning (loft) med 4 tackkupor och är på 77m²
Fönster och dörr köpte jag begagnad.
Resten av virket till stomme och taket (läs : råspont, tjärpapp, tegel) räknar jag med 140.000
Tillkommer pengar för fasad.
Hittils har jag fått offert mellan 450 och 620 arbetstimmar.
Multiplicera gärna med timpris för en snickare, polak, litauer.......

MvH
Hobbit
 
Svar till patriklarsson.
Har en platta gjord av 30 cm kantelement med 20 cm isolering i plattan. Göt själv med flytbetong. Epoximålat golv e helt underbart. 25 cm tjocka väggar. Vinterbonat med luftvärmepump mm. Ska man ha ett garage så skall det ju vara riktigt gjort inget jävla fuskbygge. Med tanke på att man tillbringar mer tid där än i huset. Men kan man göra mkt själv så blir det ju så klart mkt billigare.
 
obell, det låter ju lite märkligt för vi har isåfall väldigt lika plattor och jag tycker att materialet borde gått på runt 50 tusen bara det för 50 kvm. då har du visserligen 75 tusen kvar, men det räcker nog inte till resten även om man köper allt på byggmax. stomme, vindväv, panel, osb, gips, takstolar, råspont, papp, plåttak, garageport, isolering, luftvärmepump... o sen ska man ha spik, skruv o färg, lysarmaturer, eldragning, kanske koppla in vatten/pump.
o när man väl är klar sålångt så vill man ju ha arbetsbänk, verktygstavlor, förvaringshyllor, billyft kanske rent av?
beror ju på vad som är inräknat i priset, det blir ju lixom aldrig helt o hållet komplett :)
men jag kan ha fel ang priserna jag har inga kvitton framför mig nu.
jag har väll på känn att 250 tusen vore mer rimlig byggkostnad än 125 iaf för ett 50kvm garage även om man gör det mesta själv..
 
Min platta gick på 35000. Då fick vi gräva ur 40cm innan vi kom ner till fast botten, la på fiberduk. Fyllde upp 60 cm bergkross, dränerande mtrl mm. kantstöd+isolering+armering kostade 9000. betong 7000 grävning samt mtrl 15000. I mina 125000 ingår självklart inte inredning såsom arbetsbänkar, tavlor , verktyg ,svets mm. Priset är färdigt varmt med el och lyse. Den enda yttre arbetskraft jag har använt var grävaren samt lastbil för mtrl. Har många nära och kära som arbetskraft samt vänner som e elektriker. Så man kan spara in på vissa delar. Alla har inte obegränsat med pengar till garaget. Har dokumenterat hela bygget med kvitton mm så jag vet vad det har kostat. Vill man bygga billigt utan att ge avkall på kvaliteten så kan m,an med lite telefonsamtal och förberedelser göra det. Vi byggde det i lösvirke och den totala byggtiden var cirka 8 veckor.
 
250000: för 50m2 låter ju nästan som 'nyckelfärdigt-priser'
Jag ligger nog strax under 250000:- på mina 78m2.
Och då köptes grundad Bergslagspanel bla.
 
Mikael_L
obell skrev:
Min platta gick på 35000. Då fick vi gräva ur 40cm innan vi kom ner till fast botten, la på fiberduk. Fyllde upp 60 cm bergkross, dränerande mtrl mm. kantstöd+isolering+armering kostade 9000. betong 7000 ...
Du byggde alltså inte typ förra året då ... :)

Numera går betongen lös på ca 2000-2400:- /m3, vilket gör att 7000:- räcker till en friggebod, typ.
OK, det bör räcka till 25 kvm platta, ca. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.