yxet skrev:
hej igen! roligt att följa ditt bygge,vilket fint plåtarbete, ljuvligt att se "obulad plåt"riktigt snyggt hantverk
jag hade två riktiga tomtar hemma hos mig och det är inte många cm som är utan bucklor/bulor
så jag blir riktigt avundsjuk när jag ser ditt takjobb
Tackar

Ja han är en klippa, samma kille gjorde förra huset också och jag var jätte nöjd med att han ville/kunde hjälpa mej igen.
Jag har lite olika önskemål om lösningar och han löser dom:)
 
Kul att läsa om ditt bygge, ser kanon ut. Sånt här som en annan får ny motivation av :) Så som du har gjort på garagetaket med mycket plåt runt om? Har inte sett det innan, varför har du gjort så?
 
Stisse99 skrev:
Kul att läsa om ditt bygge, ser kanon ut. Sånt här som en annan får ny motivation av :) Så som du har gjort på garagetaket med mycket plåt runt om? Har inte sett det innan, varför har du gjort så?
Kul att fler blir motiverade:)
Att taket blir så här är bara för att jag ville göra något annat än ett vanligt tak.
 
Nu har jag börjat isolera invändigt men har tyvärr inga bra bilder att lägga upp just nu, ska se om jag kan få till några i slutet på veckan.
Ska försöka få tätt nu och göra klart med skorstenen så att jag kan koppla in kaminen och ventilationen innan det blir kallt.
 
Jätte roligt bygge att följa! Mycket inspiration och roliga bilder att tacka för! :)
 
Är det ingen som bor i Uppsala som kan fota ett par tusen bilder på Enk Projektets bygge? Jag hinner ju längta ihjäl mig här efter bilder
 
Tippen skrev:
Jätte roligt bygge att följa! Mycket inspiration och roliga bilder att tacka för! :)
Tackar.
Det är roligt att höra:)
 
Sjörre skrev:
Är det ingen som bor i Uppsala som kan fota ett par tusen bilder på Enk Projektets bygge? Jag hinner ju längta ihjäl mig här efter bilder

Haha....Jag ska försöka ta lite nya bilder att lägga upp:D
Men om det är någon som passerar Enköping med en kamera går det väl bra att komma förbi och ta lite bilder.
 
Det är roligt att så många är inne och kollar på både detta projekt och mitt förra hus.
Just nu håller jag på och isolerar för att kunna få varmt till vintern.
Tyvärr har jag inte så mycket bilder att lägga upp här pga jag inte har kommit så långt som jag önskat:(

Lägger upp en bild, och där ser man lite hur det kommer att bli.

DSC00009.jpg
 
Grymt bygge, man ser att du kan dina saker. :)
 
Raceman skrev:
Grymt bygge, man ser att du kan dina saker. :)
Tackar tackar
 
Har isolerat nästa hela dagen och är snart klar:)
Om det går som man tänkt i morgon ska jag nog både hinna isolera klart och såga bort en del av gamla taket, ska ta lite nya bilder i morgon och lägga upp.
 
Äntligen är det tätt på väggarna, har nu bara en lite bit golv som ska få trossbotten och isoleras innan man kan öppnar upp.
Har börjat plockat lite med gamla yttertaket också, lägger några bilder i allafall.

Sista som jag fick tätt var det högst upp till höger.

DSC00226.jpg

Gamla taket som har gjort sitt, allt det här ska bort när jag väl har kommit så långt.

DSC00223.jpg

DSC00227.jpg

Och så här ser det ut när det här kommit ut och fått smaka på vedkapen.

DSC00224.jpg
 
Det blir värme till ännu en vinter! :)
 
Kul projekt, skulle aldrig ge mig på nåt sånt! Väldigt intressant att jämföra med liknande projket som man får se i "Arga snickaren" ibland, där de pillar överallt samtidigt och inget blir bra.

Angående falu rödfärg så tycker jag personligen att det bästa är att välja en kontrasterande färg av annan typ på knutar, altanreglar, altanpanel mm. Detta i första hand för att falu rödfärg ju dammar, särskilt när den blivit ett par år och särskilt om man försökt måla den på hyvlat virke. Inte så kul för gästen som med en drink i handen lutar sig mot stolpen och får rött färgpulver i hela sovrummet när sedan han klär av sig på kvällen, man kan känna sig som en gammal vampyr för mindre :)

Vi satte stående "laggårdspanel" (lite bredare och tjockare än det som finns i vanliga brädgårdar) på större delen av huset, men gråmålad fjällpanel på altanen, vitmålade foder. Ett annat motiv är att Falu rödfärg suger väldigt mycket ljus, så det blir väldigt mörkt på en altan under tak som är rödmålad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.