1 673 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Vad bör man max bygga för?
Vi har köpt en kommunal tomt och undrar vad vi max bör bygga
för med tanke på huspriser runtomkring.
Ett hus från 70-talet på ca 160kvm kostar mellan 2,5-3 mille med
gammla badrum och kök.
Så vad tycker ni var ska man dra sin gräns?
Tacksamm för synpunkter.
för med tanke på huspriser runtomkring.
Ett hus från 70-talet på ca 160kvm kostar mellan 2,5-3 mille med
gammla badrum och kök.
Så vad tycker ni var ska man dra sin gräns?
Tacksamm för synpunkter.
Om ni inte bygger hus för att sälja och tjäna pengar så har det väl mindre betydelse ?Bmw330 skrev:
Det som spelar roll då är hur er budget är, vad ni har råd med, får lån till (?) och vad ni vill lägga på ert boende.
Ert hus kan ju kosta allt mellan 1mkr - 10 mkr - men 1 mkr så blir det ju ett mkt litet hus, och 10 - well då kanske ni inte får tillbaka pengarna OM ni vill sälja (om nu inte er tomt är extraordinär).
Är ni orolig för en framtida försäljning så lägg er på 2.5- 3 mkr då, inkl tomt. Då borde ni klarar er även vid en ev. nedgång eftersom ni då har ett nyare hus.
Men som sagt för min egen del hade jag mer kollat på min ekonomi, vad jag ville lägga och förstås när det skulle bli lönsammare att köpa beg. och bygga om
/K
Fast det är väl viktigt att veta att huset åtminstone är värt prod kostnaden om någonting händer....
Det får du veta genom en förhandsvärdering, som jag antar att banken vill ha innan dom beviljar lånen (om ni inte betalar kontant förstås)
Det får du veta genom en förhandsvärdering, som jag antar att banken vill ha innan dom beviljar lånen (om ni inte betalar kontant förstås)
Vad kostar byggklara tomter på öppna marknaden? Alltså tomt utan hus.
Om hus från 70-talet kostar 2,5-3 så borde det ju vara tryggt att bygga för max 3 miljoner. Kanske upp till 3,5. Det beror ju på litegrann hur skicken har varit på de husen och hur er känsla är när ni inreder badrum och kök. Händer ju lite då och då att det är annonser ute på hus som bara är några år gamla som man känner att man måste lägga ner jättemycket pengar på att göra om skrikiga badrum.
Bygg inte större än du själv behöver. Tomtpriset antyder ett halvbra läge.
Dagens efterfrågan kan du kanske utreda bäst hos ortens mäklare. Framtidens marknad kan vi bara gissa. Men om det på orten redan idag finns gott om så stora hus som 160 kvm kan det vara en mycket god idé att snarare bygge mycket mindre än mycket större. Små yteffektiva villor av god kvalitet från början av 2000-talet kommer att bli bristvara längre fram.
Dagens efterfrågan kan du kanske utreda bäst hos ortens mäklare. Framtidens marknad kan vi bara gissa. Men om det på orten redan idag finns gott om så stora hus som 160 kvm kan det vara en mycket god idé att snarare bygge mycket mindre än mycket större. Små yteffektiva villor av god kvalitet från början av 2000-talet kommer att bli bristvara längre fram.
Liknande trådar
-
Hur bör jag plinta/bygga bjälklag för denna altan
Altan & Uteplats -
Bygga altan tips nybörjare, kan inget om att bygga.
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga bort bärlina?
Byggmaterial & Byggteknik -
Beställt 100 kvadrat trall från byggmax har jag gjort bort mig?
Altan & Uteplats -
Vad bör vi max bygga för?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.