Vi är i planerartagen för att bygga hus och det lutar åt ett Älvsbyhus Höner. Säljaren på Ä-hus sa att man kan räkna på ungefär ett år från att vi beslutar oss för att bygga (skriver papper och sånt antar jag) tills det är inflyttningsklart. Brukar det stämma?

Det skulle underlätta enormt mycket för oss om vi kunde flytta in senast under sensommaren nästa år. Tror ni att det finns någon chans till det?

Vad jag vet så har Älvsbyhus enormt långa leveranstider... Finns ju fler hustillverkare som har bra priser med betydligt kortare lav tider... Tex Smålandsvillan och Hjältevadshus.

Beställde huset i slutet av juni, leverans sista veckan i december!

/Gammelmormor

Ps. sök i forumet så kommer ni att hitta mycket om detta! ds

Jag beställde mitt Älvsbyhus Höner i juni (5 månader sedan) och det levereras om 10 dagar och slutbesiktningen är i slutet av december då det är inflyttningsklart, alltså 6-7 månader från beställning till inflytt. Från början skulle huset inte levereras förrän i slutet av februari 2006 och inflyttning först i april men jag fick leveransen framflyttad med tanke på att jag hade beställt markarbetet via dem och de hade tid att starta med det tidigare än beräknat. Bygger förresten i sthlm...

Åh, det låter ju riktigt lovande! :D

Jag har "beställt" kalkyler från säljaren och jag hoppas att jag kan få ett mer exakt inflyttningsdatum om vi börjar diskutera bygge på allvar! Kanske läga att ordna med tomt nu då... :)

Emmakr skrev:
Vad jag vet så har Älvsbyhus enormt långa leveranstider... Finns ju fler hustillverkare som har bra priser med betydligt kortare lav tider... Tex Smålandsvillan och Hjältevadshus.
Tack! Jag har beställt kataloger från dem nu också!

Det skiljer rätt mycket beroende på var i landet man bor och vilket kontor man använder.

Benny_o_Lina skrev:
Det skiljer rätt mycket beroende på var i landet man bor och vilket kontor man använder.
Jag misstänkte det... :-/ Vi ska bygga i Umeå och använder alltså säljaren i Älvsbyn. Vet du om de brukar ta lång tid på sig jämfört med söderöver?

Hej.

Vi får vårat hus nästa fredag  :) och beställde det i maj -04 :(
Dvs vi har väntat 1½år.

Vi bygger i Jämtland har har beställt av säljare i Älvsbyn.

christinas skrev:
Dvs vi har väntat 1½år.

Vi bygger i Jämtland har har beställt av säljare i Älvsbyn.
Oj, himmel! Det lät ju inte alls bra... :-/ Vi måste bestämma om vi ska satsa på ett Höner och höra med säljaren om vi kan få ett mer exakt datum. Tar det för lång tid att få huset så kanske vi väljer ett annat husföretag istället.

Hej.

Ja kolla med säljaren, för det kan ju hända att väntetiderna inte är fullt lika långa längre. Även om jag inte tror det :-/ Fast fabriken i Finland är ju igång nu, så det borde ju kunna gå lite fortare.

Vi fick ett datum redan första gången vi träffade vår säljare och sen stämde det rätt bra, vi får huset 2 veckor tidigare än det var sagt då.

Jag tycker att det verkar jätteskumt att det kan skilja så pass mycket beroende på vart i landet man bygger :surprised:

Hej!
Vi beställde ett Mimer i juni 05 får det v.46 2006. Bygger i Umeåtrakten. Första prognosen vid beställning var v6 2007 så det är några månader tidigare i allafall. :-?

Vissa säljare har "köpt" husnummer av Älvsbyhus i förväg, vilket gör att dom kan få tidigare  leveranser. Jag har för mig att Ä-hus tillverkar 25-30 hus i veckan, vilket gör att man från deras hemsida kan se vilket husnummer som ligger i fas. Anledningen till att vissa får sitt hus snabbare än sagt, beror på att personer tex. avbeställer mm.

Vi var i kontakt med säljaren i Älvsbyn så sent som för en timme sedan (funderar på att bygga ett Mimer) och fick då veta att om vi skriver kontrakt nu så är det leverans v 17 2007! :-/

isblomma skrev:
Vi var i kontakt med säljaren i Älvsbyn så sent som för en timme sedan (funderar på att bygga ett Mimer) och fick då veta att om vi skriver kontrakt nu så är det leverans v 17 2007! :-/
Vi skrev på ett Lodur i måndags och kan flytta in vecka 31 2006 sa säljaren. Detta är i Stockholm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.