Om man bortser från att vi alla har olika smak, vad är era synpunkter på hel- respektive halvkaklade badrum?

Vi försöker bestämma oss för hur vi vill dekorera våra badrum och velar en hel del. Vi är båda väldigt förtjusta i färg men drar oss för att kakla ett helt badrum med någon stark färg då vi är rätt ombytliga.... Samtidigt känns det som att helt vitt är för stramt och kallt.

Återstår som jag ser det två alternativ. Halvkakla med någon neutral färg och sätt våtrumsväv som vi kan måla om emellanåt, eller kakla med någon färg på delar av badrummet, ex vis vid duschen, handfatet eller så.

Vad är era synpunkter på halvkaklat? Antar att det är lite svårare att hålla rent och att helkaklat ger en lite "lyxigare" känsla?

tacksam för era synpunkter
Joel

Hej!

Efter att ha upptäckt Alcros badrumsmålningssystem och kollat deras inspirationsbilder så lutar det mycket åt att vi halvkaklar. Dels på grund av pris och dels på grund av att vi försöker hålla lite 40-talsstil. Alla gamla bardum, inklusive vårt är ju ofta halvkaklade. Så vi tänker kakla vid duschen ända upp och halvkakla ovanför handfatet. De andra väggarna får bli målade. Då kan man ju som sagt lättare byta kulör om man ledsnar.

/pinebar

ja det är ju lite så det känns... Vår husleverantör har helkaklade badrum som "standard" men med tanke på att vi bott i vår nuvarande lägenhet i fem år och målat/tapetserat om varje rum minst två gånger på den tiden så är jag minst sagt tveksam. Det är i så fall om vi väljer vitt kakel men det känns lite kallt på något sätt.
/Joel

En variant av halvkaklat, är klinkers på golvet och sen kakel på t ex en vägg (som då går upp till taket). Kan bli snyggt.

Hej

Vi tänker ungefär som Pinebar skrev.

Vi kommer göra en dusch i ett hörn som blir helkaklad inuti upp till tak.
På utsidan sätter vi antingen pärlspont eller kakel en bit upp på väggen.
Sen blir det våtrumsfärg.
Då kanske man tom. hänger in en tavla eller 2  ::)

Skämt åsido, badrum kan bli lite för sterila med bara keramik på vägg och golv.

Det är mina tankar i alla fall, nu ska jag ned och måla lite i köket  :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.