1 594 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
sålt bostadrätt
Medlem
· västra götaland
· 19 inlägg
Hejsan!
Har lite frågor om försäjning av en bostadsrätt, vad man som säljare är skyldig till att ta ansvar för efteråt.
Jag och sambon har precis sålt vår bostadrätt och nu har köparen börjat ringa en del, utan att jag vet vad de vill. dagen efter ringde de och klagade på städningen, vilket är en självklarhet att man ska göra om man är missnöjd! Då erbjöd jag mig att komma upp och städa med en gång och det tyckte han var helt okej (det var inte köparen själv som ringde utan en anhörig till denna). Senare ringde köparen själv och frågade om vi hade haft vattenläckor någonstanns (oxå hellt rimligt tycker jag). Jag svarade då nej, för det har vi inte. Då berättade köparen att det läckte under diskhon. Då sa jag att det vill jag komma och kolla på samtidigt som jag städade lågenheten (småsaker enbart), vilket jag fick, men säljaren sa att jag absolut inte skulle städa utan det var bara dennes anhörig som ville detta, inte köparen! senare ringer ytterligare en anhörig till köparen och säger att jag inte behöver komma och kolla på vattenläckan för det var fixat då någon troligtvis bara hade stött till röret under diskbänken så det läckte lite. Vi har aldrig haft läckande vatten!! sen var allt lugnt i 2 veckor!
sen så ringde den första anhöriga igen och börjar prata om avloppet i köket, de hade haft någon där som hade blåst? eller sugit? rören, och även använt en kamera. tydligen var det massor med klumpar, svårlösta, som satt i avloppet (vet inte var). så han frågade om vi hade haft problem, vilket vi inte har haft! jag berättade då även för honom, samma sak som jag berättade för den andra anhöriga. Att vi aldrig har haft några problem, det har bubblat någon gång i avloppet (väldigt sällan, nån gång bara sen vi flytta dit för 2 år sedan), att det har varit någon i hela huset och sugit? ur ledningarna i hela huset det var alltså bostadbolaget som gjorde det, och att vi har haft att det kom upp vatten en gång, för 2 år sedan när vi precis hade köpt lägenheten utan att ha flyttat in. Jag vet inte vad han vill av samtalet? ha pengar? ingen anning.
Men frågan är, vad är JAG skyldig att återgärda och inte i en bostadrätt? tänk om nån vitvara går sönder? eller om duschen pajar? jag har en känsla av att de kommer ringa fler gånger, men vet inte vad jag har för skyldighet? vad ska jag göra??
tack på förhand!
Har lite frågor om försäjning av en bostadsrätt, vad man som säljare är skyldig till att ta ansvar för efteråt.
Jag och sambon har precis sålt vår bostadrätt och nu har köparen börjat ringa en del, utan att jag vet vad de vill. dagen efter ringde de och klagade på städningen, vilket är en självklarhet att man ska göra om man är missnöjd! Då erbjöd jag mig att komma upp och städa med en gång och det tyckte han var helt okej (det var inte köparen själv som ringde utan en anhörig till denna). Senare ringde köparen själv och frågade om vi hade haft vattenläckor någonstanns (oxå hellt rimligt tycker jag). Jag svarade då nej, för det har vi inte. Då berättade köparen att det läckte under diskhon. Då sa jag att det vill jag komma och kolla på samtidigt som jag städade lågenheten (småsaker enbart), vilket jag fick, men säljaren sa att jag absolut inte skulle städa utan det var bara dennes anhörig som ville detta, inte köparen! senare ringer ytterligare en anhörig till köparen och säger att jag inte behöver komma och kolla på vattenläckan för det var fixat då någon troligtvis bara hade stött till röret under diskbänken så det läckte lite. Vi har aldrig haft läckande vatten!! sen var allt lugnt i 2 veckor!
sen så ringde den första anhöriga igen och börjar prata om avloppet i köket, de hade haft någon där som hade blåst? eller sugit? rören, och även använt en kamera. tydligen var det massor med klumpar, svårlösta, som satt i avloppet (vet inte var). så han frågade om vi hade haft problem, vilket vi inte har haft! jag berättade då även för honom, samma sak som jag berättade för den andra anhöriga. Att vi aldrig har haft några problem, det har bubblat någon gång i avloppet (väldigt sällan, nån gång bara sen vi flytta dit för 2 år sedan), att det har varit någon i hela huset och sugit? ur ledningarna i hela huset det var alltså bostadbolaget som gjorde det, och att vi har haft att det kom upp vatten en gång, för 2 år sedan när vi precis hade köpt lägenheten utan att ha flyttat in. Jag vet inte vad han vill av samtalet? ha pengar? ingen anning.
Men frågan är, vad är JAG skyldig att återgärda och inte i en bostadrätt? tänk om nån vitvara går sönder? eller om duschen pajar? jag har en känsla av att de kommer ringa fler gånger, men vet inte vad jag har för skyldighet? vad ska jag göra??
tack på förhand!
Nu svarar jag bara hur jag tänker.
Givetvis så hjälper jag till om det är praktiska frågor som hur funkar den mojängen eller tänk på att göra så och så vidare.
Sen om någon anhörig eller vän börjar ringa så avsluta samtalet. Det är inte anhöriga som köpt bostadsrätten. Går en vitvara sönder nu så är det deras problem.
Givetvis så hjälper jag till om det är praktiska frågor som hur funkar den mojängen eller tänk på att göra så och så vidare.
Sen om någon anhörig eller vän börjar ringa så avsluta samtalet. Det är inte anhöriga som köpt bostadsrätten. Går en vitvara sönder nu så är det deras problem.
Du har inte skyldighet att åtgärda någonting i efterhand. Köparen är nog säkerligen inte ute efter några pengar, utan vill nog bara förhöra sig om vad ni själva eventuellt haft för problem med lägenheten, innan de kontaktar bostadsrättsföreningen. När det gäller avlopp och andra fasta installationer (utom själva anslutningen till diskho osv.) är det föreningen som har ansvaret.
Medlem
· västra götaland
· 19 inlägg
jag håller med! jag svarar med nöje på alla deras frågor, jag har tillomed erbjudit mig att kolla på det läckande röret (som inte läcker mer) då jag som säljare vill lämna över ett hem som funkar som det ska! men jag bara undrar hur långt man ska gå med. om de nu kommer med krav om att jag ska betala för det de gjorde med rören.
Moderator
· Stockholm
· 52 299 inlägg
I princip så kan man om man har otur råka ut för att få betala för fel i bostadsrätten. Visserligen finns inte begreppet "dolda fel", det gäller bara fastigheter. Men i köplagen finns det regler som påminner om dem som gäller för dolda fel i en fastighet. Det finns även här regler om köparens undersökningsplikt.
Det du skriver kan nog aldrig bli föremål för ersättning till köparen, men det finns exempel på ex. felaktigt utförda badrumnsrenoveringar (är iofs osäker på om köparen verkligen fått rätt till ersättning). På samma sätt så kan du inte bli ersättningskyldig för fel på vitvaror som uppstår efter överlåtelsen.
Det du skriver kan nog aldrig bli föremål för ersättning till köparen, men det finns exempel på ex. felaktigt utförda badrumnsrenoveringar (är iofs osäker på om köparen verkligen fått rätt till ersättning). På samma sätt så kan du inte bli ersättningskyldig för fel på vitvaror som uppstår efter överlåtelsen.
Håller med de föregående inläggen om att du nog inte behöver oroa dig för någonting.
Vad är det för fel på köparen? Kan han/hon inte ringa själv? Blir ju lite jobbigt med 18 olika släktingar som ringer & säger olika saker....
Vad är det för fel på köparen? Kan han/hon inte ringa själv? Blir ju lite jobbigt med 18 olika släktingar som ringer & säger olika saker....