Det blir ju en del målade socklar över ibland... å snart ska vi byta panel på huset också, så man undrar ju om det är okej att elda brädor med målarfärg på?!?

Om svaret är nej får ni gärna motivera med exempelvis "ohälsosamma gaser i huset", "ej bra för kamin/skorsten", "oetiskt ur miljösynpunkt", etc. etc.

Du nämnde det själv, oetisk ur miljösynpunkt. Man skall lämna in det på återvinning, och jag gissar att de eldar upp det:blushing:
Kanske har de rening av rökgaser, vad vet jag...

Det blir ju mycket värme av en hel fasad, så det är ju lockande förstår jag.

det som blir mest miljöovänlig är askan där metaloxider= färgpigment hamnar. Allt brännbart omvandlas för det mesta till CO2 och ånga om du inte pyreldar så det ryker svart. Vad har du för färg på huset? :)
gaia

Vet inte vad det är för färg, Dom som bodde här förrut tilläggsisolerade för 15-17 år sen och målade sedan såklart... om man bara kan gissa på vad som var vanligast då.
Det är iallafall inte slamfärg.

Vad säger ni om snickerifärgen (vattenbaserad) som finns på socklarna?

Var får du värme ifrån annars? El? Kanske lite smutsig el? Då går det nog jämnt upp, jag hade eldat upp dem.

Göran.W
Jag hade nog inte eldat brädor med färg på i kamin med tanke på att det finns en viss risk att det luktar apa ur skorstenen om man inte får till räckligt bra förbränning.
Man kan iof blanda det med vanlig ved och då bör det inte lukta skit.
Är lite synd att slänga energin på tippen.
Hade det rört sig om en panna med omvänd eller under förbränning hade det funkat hur bra som helst om man bortser från miljö aspekten dvs.

bece skrev:
Vad säger ni om snickerifärgen (vattenbaserad) som finns på socklarna?
vatten- eller lösningsmedelbaserat spelar ingen roll för det har torkat ut för länge sen :). Kvar har du något brännbar organisk bindemedel och pigmenter som till viss del stannar i askan .... elda med mycket luft så det inte sotar
gaia

Undvik att elda brädorna inne i kaminen!

Hade en bekant som prompt envisades med att använda den rivna altanens brädor för uppvärmning och elda i kakelugnen. I virket bör det kanske tilläggas att det förmodligen var en coctail av alla sorters färger... Det slutade med att alla i familjen fick extrem huvudvärk och illamående. Frugan hans sökte läkare och proverna visade på nån typ av förgiftning...

Så kan det gå när snålheten bedrar visheten...

I en "stängd" modern braskamin har jag svårt att förstå hur något kan leta sig ut i huset om skorsten etc är täppt. Med fullt insläpp av luft så är det ju ett helvetes drag och undertryck i kaminen eller?

Tryckimpregnerat virke får väl knappt värmeverk elda upp ens..?

Nä tryckt virke får man på våra återvinningsstationer inte slänga bland trä, utan det finns en särskild container för det.

H
MMR skrev:
I en "stängd" modern braskamin har jag svårt att förstå hur något kan leta sig ut i huset om skorsten etc är täppt. Med fullt insläpp av luft så är det ju ett helvetes drag och undertryck i kaminen eller?
En färsk undersökning vid Gtb Universitet visar att alla kamineldare har kraftigt förhöjda värden av carcinogena ämnen i sin bostad.
Elda ska man göra i ett pannrum och inte i bostaden.

holmertz skrev:
En färsk undersökning vid Gtb Universitet visar att alla kamineldare har kraftigt förhöjda värden av carcinogena ämnen i sin bostad.
Elda ska man göra i ett pannrum och inte i bostaden.
Vet du var man hittar den undersökningen? När jag letar efter info om detta så hittar jag en serie tidningsartiklar från februari 2009 som nämner en undersökning gjord av Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Exempelvis http://www.dn.se/nyheter/sverige/rok-fran-vedeldning-lika-farlig-som-trafikavgaser-1.795305

Dock finns ingen länk till undersökningen. Den är vad jag kan se gjord på 23 hus varav "13 hus eldades med ved i braskamin, vedpanna eller öppen spis". Letar man mer så hittar man även en del kritik mot undersökningen. Bland annat att ingen åtskillnad görs mellan braskamin, panna eller öppen spis. Jag har inte tort på fötterna för att säga emot slutsatsen, men en undersökning som jämnställer alla former av eldstäder när det kommer till utsläpp har jag svårt att ta på allvar. I synnerhet om den hävdar att utsläppen kommer in i huset.

Erik

H
Rökarna har fortfarande svårt att ta rökningens cancerrisker på allvar.

en satans skillnad på en öppenspis och en panna. dessutom är moderna pannor miljögondkända, som även nämns i artikeln.

finns ju siffror på rökning. ännu inte sett några för detta ämne. och man är bra snål om man eldar impreg.

skulle inte elda om det luktar skit. luktar det inte det skulle jag köra på.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.