Var inte arbetsbrytare det gamla namnet på dagens säkerhetsbrytare? Blev osäker nu..

Man kanske kallar arbetsbrytaren för lastbrytare idag?

Jag menade iallafall att han ska använda den anordning som är till för att köra igång och stänga av pumpen. Och en säkerthetsbrytare ska inte användas för att bryta en last.

Varför inte använda begreppen brytare respektive frånskiljare istället ?, (som man gör i högspända delen av elnätet)

Alla vi erfarna ,( läs äldre...,) som kommer ihåg strömavbrottet i början på 1980 talet då halva landet slocknade minns väl den där "frånskiljararmen" som orsakade detta i ett högspänningsställverk...

En s.k. säkerhetsbrytare skulle då istället kallas säkerhetsfrånskiljare, just för att markera att den inte skall användas för att bryta laster...(Om nu den inte är kapabel att göra detta).

Men i praktiken, med de relativt "små" strömmar och fåtal manövrar man gör med s.k. säkerhetsbrytare i vanliga "småanläggningar" (Värmepumpar 3-6kW, elpannor & VV-beredare, tvättmaskiner etc i småhus), så lär man inte
råka ut för nåt allvarligt även om man råkar bryta en "säkerhetsbrytare" under full last i de fallen.....

Redigerat:
slå av pumpen ett tag, se om det slutar snurra...

Prata med grannen innan..
Men en ampertång är alltid bra att ha om man har en större villa/fastighet.

Grannen har mätt strömmen och pumpen går hela tiden.
Därefter tog vi en titt på hydroforen. Helt tom på luft vilket tyder på att det är problemet.
Tryckströmbrytaren har ju ingen anledning att slå av pumpen eftersom den inte orkar få upp trycket tillräckligt mycket.
Hade en halvkass kompressor. Stängde av pumpen, tömde systemet på vatten, fyllde på luft och det blev ju en faslig skillnad på vattentryck i kranarna när vi slog på pumpen igen. Tyvärr är kompressorn för svag och det tog för lång tid att fylla hydroforen med luft. Får fortsätta med det i helgen. Dessutom är manometern trasig så man ser inte det faktiska trycket i systemet. Ska köpa ny på Jula för 99. Hoppas det inte är nå't annat än detta.

zingo, du kan mycket väl ha hittat felet där. Om det inte finns luft i din hydrofor kommer pumpen gå onödigt mycket. Några hundralappar eller vad det nu kan gå på för att få det fixat sparar du snabbt in.
En ny manometer rekomenderas, för på så vis kan du även se vilket tryck som är inställt för pumpens till och frånslag och justera detta vid behov.

PST skrev:
Varför inte använda begreppen brytare respektive frånskiljare istället ?, (som man gör i högspända delen av elnätet)

Alla vi erfarna ,( läs äldre...,) som kommer ihåg strömavbrottet i början på 1980 talet då halva landet slocknade minns väl den där "frånskiljararmen" som orsakade detta i ett högspänningsställverk...

En s.k. säkerhetsbrytare skulle då istället kallas säkerhetsfrånskiljare, just för att markera att den inte skall användas för att bryta laster...(Om nu den inte är kapabel att göra detta).

Men i praktiken, med de relativt "små" strömmar och fåtal manövrar man gör med s.k. säkerhetsbrytare i vanliga "småanläggningar" (Värmepumpar 3-6kW, elpannor & VV-beredare, tvättmaskiner etc i småhus), så lär man inte
råka ut för nåt allvarligt även om man råkar bryta en "säkerhetsbrytare" under full last i de fallen.....
Känns som begreppen blandas ihop nu, en brytare ska bryta en last, en frånskiljare ska skapa ett synligt brytställe för att man ska kunna jobba på anläggningen utan risk att den spänningssätts. Nuförtiden behöver inte brytstället vara synligt men det måste ha godkänd frånskiljarfunktion, jmfr SF6-frånskiljare med indikeringar och dvärgbrytare med symbol.
Sen har du ju även lastfrånskiljare, detta kostar betydligt mindre än brytare + frånskiljare.

Zingo, återkom gärna med om du hittade felet.

VI har felsökt nu. Pumpen går dygnet runt.
Har även mätt luftttrycket i hydroforen (Wellmate WM-6, c:a 100 liter) och det är 8 bar när systemet är igång. Låter alldeles för mycket. Jag öppnade därför locket på tryckströmbrytaren och fann att både på och av står på 0 bar vilket ju förklarar varför den är igång hela tiden. Men varför är trycket satt så på brytaren? Jag har justerat till 2/4 bar nu och håller på att tömma systemet på vatten för att kunna ge hydroforen rätt tryck från start. Har även skaffat manometer som jag ska sätta dit när jag ser att systemet fungerar. VIll inte ha problem med läckande kopplingar samtidigt som jag gör huvudjobbet.
Håller på med detta i skrivande stund.

Är jag på rätt väg?

Redigerat:
Drog igång systemet. Satte starttrycket till 1.7 bar enligt manualen på Wellmates hemsida.
Satte igång pumpen. Trycket steg upp och förbi 4 bar och fortsatte till över 5. Då stängde jag pumpen.
Det verkar som om tryckströmbrytaren inte lyckas stänga pumpen. Hur kan jag felsöka den? Den är ju mekanisk och det borde väl gå att kolla den på nå't sätt.

Det verkar ju inte vara fel på varken pump eller hydrofor (hydrotank).
Att trycket låg på 8 bar beror nog på att det är maxtrycket som går att ha i just den tanken.
Eller kan det ändå vara fel på något annat?
Kan man byta tryckströmbytare själv eller krävs behörig?

Obs, vattnet är både surt och järnhaltigt. Vattenfilter finns men dessa har inte underhållits och essutom sitter de ju efter brytaren i systemet. Kan strömbrytaren ha blivit "igensatt" på något sätt? Kanske går det att rengöra den?

Redigerat:
Det är nog någon stjärna som har justerat tryckströmbrytaren istället för att byta ut den när den var trasig.
Skulle nog börja med att kolla att den är inkopplat och om så är fallet byta ut den, en modern danfoss etc kostar bara 300-400 :-

Det är inte svårare att byta tryckströmbrytare än att byta sladd på kaffekokaren

Att trycket låg på 8 bar beror förmodligen på att det är det maximala trycket som pumpen kan prestera. Det är möjligt att det går att öppna tryckströmbrytaren, knacka loss det som sitter fast och smörja upp den. Om det är värt besväret är nog upp till dig. Jag hade gjort ett försök, men inte blivit sur om jag i alla fall fått byta efter tre månader när den beckat fast igen.

Erik

hempularen skrev:
"I hus som byggdes på 70 eller 80 talet så är det ganska vanligt med en ingjuten värmekabel i betongplattan längs ytterväggarna".
What????:wow: Har jag aldrig hört talas om? Nu blev jag nyfiken? Var hur och varför?

Eller kanske för att inte få tjäle under plattan?

Redigerat:
Jag stängde huvudströmmen och öppnade brytaren. Såg inget knepigt men drog åt och justerade det jag kunde. Hjälpte inte. Det är en trefasbrytare (380 V) men kanske kan jag byta den på rätt sätt ändå. Problemet är ju att den sitter fastdragen i hela ekipaget. Det blir till att stänga av vattnet igen och hoppas på att det går bra. Får kolla kopplingsdimensionen först.

_chrille_ skrev:
What????:wow: Har jag aldrig hört talas om? Nu blev jag nyfiken? Var hur och varför?

Eller kanske för att inte få tjäle under plattan?
Nu visar det ju sig att det är lite off topic för tråden. Men dessa värmeledningar gjöts in för att förhindra kalla golv ute vid kanterna. Betongplattan kyls av vid kanten och det blir en köldbrygga med kalla golv i närheten av ytterväggarna. Detta motverkade man då med en värmeslinga.

Om man har en sådan i sitt hus så bär det framgå av noteringar vid elcentralen.

I modernare konstruktioner med platta på mark så löser man ju detta genom att isolera kanten med kantellement i frigolit.

zingo skrev:
Jag stängde huvudströmmen och öppnade brytaren. Såg inget knepigt men drog åt och justerade det jag kunde. Hjälpte inte. Det är en trefasbrytare (380 V) men kanske kan jag byta den på rätt sätt ändå. Problemet är ju att den sitter fastdragen i hela ekipaget. Det blir till att stänga av vattnet igen och hoppas på att det går bra. Får kolla kopplingsdimensionen först.
Jag har haft ett liknande problem med en tryckbrytare. Fallet liknar ditt: Surt vatten + ngn metall (glömt vilken).
Detta hade gjort att förbindelsen mellan tryckbehållaren och brytaren var helt igenkorkad av ngn "massa" som gjorde att trycket inte nådde fram till membranet.
Brytare kunde alltså inte känna av varken tryck eller tryckskillnader.
Jag bytte rasket!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.