Hej

jag ska gjuta upp i ett badrum - har golvvärmerör så jag ska ha minst 40mm tjockt + ytterligare för att få fall - upp till ca 60mm längst från brunnan.

spackel är dyrt jämfört med t ex ABS318 - men jag läste i något gammalt inlögg att man inte bör använda 318 till golvvärme.

vad skulle ni använda för snabbbetong/spackel till grovgjutningen?

underlag spånskiva, armeringsnät, 20mm golvärmerör.
 
Primer och finbetong blir perfekt. Kräver avdragningsbanor eller liknande. Starkare än spackel och till en bråkdel av kostnaden. Du får dock vänta 3 mánader innan det har torkat färdigt.
 
finbetong är säkert ännu billigare än snabbslipssats/snabb betong typ ABS318.

fördelen med t ex 318 är att det tar en dag innan man kan fortsätta.

vill inte vänta 3 månader...

så jag vill försöka hitta något likt 318 som går att använda med golvvärmerör.
 
Är det vattenburen golvvärme med aluminiumplåtar? om det är det så prata med tillverkaren vad du ska använda för spackel. grejen är den att vanligt flytspackel och betong käkar upp aluminiumplåtarna efter ett par år. blir bara vitt pulver av dom. då blir golvet bomt och sämre värmefördelning. Kan flyta med det spackel dom rekomenderar för att täcka slingan, sen fallspackla med vanligt. lycka till.
 
nej inga aluplåtar - rören är fästa mot ett armeringsnät somligger mot spånskivan
 
KakelDanne skrev:
Är det vattenburen golvvärme med aluminiumplåtar? om det är det så prata med tillverkaren vad du ska använda för spackel. grejen är den att vanligt flytspackel och betong käkar upp aluminiumplåtarna efter ett par år. blir bara vitt pulver av dom. då blir golvet bomt och sämre värmefördelning. Kan flyta med det spackel dom rekomenderar för att täcka slingan, sen fallspackla med vanligt. lycka till.
Det skulle vara intressant att veta vad som äter upp aluminiumlåtarna efter att betongen har bränt. Det är mineraliskt och pH-neutralt. Är spacklet reaktivt även efter att det har härdat?

Under de timmar som betongen/spacklet härdar och är blött kan jag förstå att aluminuimplåtarna angrips lite grand, men att de skulle frätas bort låter helt osannolikt. Då har man ju även fått en sjävantändningsrisk på halsen ;)
 
Janne: Då borde det inte vara några problem. :)

Gudfadern: Betong har ett ph- värde på ca 13.....neutralt?? Cement är högt alkaliskt och startar korrosion i aluminiumet. en tunn plåt är ingen match. Du får ursäkta , men jag har varken tid eller lust att sitta och förklara detta, utan är det så att du misstror eller är tveksam, rekommenderar jag dig att kontakta närmasta återförsäljare eller exempelvis byggkeramikrådet. Lycka till!
 
KakelDanne skrev:
Janne: Då borde det inte vara några problem. :)

Gudfadern: Betong har ett ph- värde på ca 13.....neutralt?? Cement är högt alkaliskt och startar korrosion i aluminiumet. en tunn plåt är ingen match. Du får ursäkta , men jag har varken tid eller lust att sitta och förklara detta, utan är det så att du misstror eller är tveksam, rekommenderar jag dig att kontakta närmasta återförsäljare eller exempelvis byggkeramikrådet. Lycka till!
PH 13 när betongen är blöt, ja. När den bränt färdigt är den neutral. Hade betongen hållit pH 13 i torrt tillstånd skall vi ha världsomspännande byggnadsstrukturella problem. Byggkeramikrådet behöver inte informera detta. Snarare en fråga för FN.
I och för sig kan vi ju samtidigt lösa alla problem med försurade sjöar. Bara att ställa ner ett par betongpelare i vattnet ;)

Har själv alu-plåtar ingjutna i betong som nu legat där i drygt fem år. Finns inte tillstymmelse till påverkan ens på ytan (ja, jag har haft möjlighet att inspektera). Jag gjorde först tester och de gav samma resultat. Alltså fortsatte jag med det riktiga jobbet.

ÅF och BKR har personal som knappt klarat grundskolan, så varför fråga dem om gymnasiefysik?
 
JanneSjo skrev:
nej inga aluplåtar - rören är fästa mot ett armeringsnät somligger mot spånskivan
Du kan inte ha armeringsnät i betong. De kommer att frätas bort på nolltid. Fråga KakelDanne...eller BKR

;):cool:
 
ha ha ha du är rolig du. Tänker inte argumentera med dig eftersom du är gudfader. Men jag är dock ganska säker på mitt yrke sen många år tillbaka och tror du inte att jag hellre skulle flyta över plåtarna med vanligt spackel 1 gång istället för 2 ggr med olikaq spackel? Återförsäljarna och BKR ljuger för oss yrkesmän? Cement påskyndar inte korrosionen i aluminium? Tycker du beter dig oförskämt mot TS som ber om råd hur han skall göra. Sen är väl armeringsjärn gjort av grundämnet järn e och inte av en relativt klen legering som aluminium? Självklart skillnad där på kvalite också, segelbåtsmasten är med största sannolikhet tuffare än plåtarna till ett värmegolv.

nästa gång du ska försöka göra dig lustig på min bekostnad, skippa smileysarna. Känns mer äkta. Trevlig helg.
 
Kanske bör man har varit i skolan den dagen det dryftades, eller kolla upp sin "fakta" innan man släpper dem.... :blushing: Aluminium är INTE en legering, utan ett GRUNDÄMNE det också, precis som järn. Till och med ganska vanligt förekommande här på vår lilla jord..
 
Jaha, ...

För att återgå till det intressanta, fakta, vad säger byggkeramikrådet egentligen, finns det någon sanning i det hela...
 
Oskis: Det har du rätt i, mitt fel. Hör väl kanske inte till saken nu om det är en legering eller inte då det fortfarande är aluminium, men tack för att du påpekade det. Faktum är dock att återförsäljare av golvvärme system, grossister och byggkeramikrådet har upprepade ggr på pekat för oss plattsättare/ hantverkare att när golvärme läggs i spårad spån med aluminiumplåtar för bättre värmefördelning, så skall man antingen flytspackla/ gjuta ovanpå en duk som läggs ut(sk. flytande konstruktion), eller använda sig av spackel rekommenderat av tillverkaren av golvvärmen. Detta pga att aluminiumplåtarna "käkas" upp, eller löper risk att käkas upp inom x antal år vid användning av "vanligt" flytspackel. Har inte läst på säckarna vad dom tillsatt eller tagit bort. Det jag vet dock är att cement och aluminium inte är polare. Ingen har hittills kunnat tala om för mig hur lång tid detta tar. 1,5,elle10 år. Dom säger däremot att denna reaktion är ett faktum och därför skall man inte spackla in rören med vanligt "standardspackel", om det innebär direktkontakt med aluminiumet. Nu såg jag när jag läste tråden ännu en gång att TS aldrig nämnde plåtar i sig konstruktion utan enbart armering ovanpå spån, med rör klamrat i armeringen. då går det självklart att flyta som vanligt eller gjuta med betong. ( enbart järn ingen aluminium).
Ville enbart upplysa TS om detta av välvilja så risken för framtida problem/fuktskador skulle reduceras.

Har du mer information och erfarenhet gällande detta så får du gärna skriva några rader. är det däremot så att du bara ville tillrättavisa mig så är ju lyckan gjord.

TS: Vet inte varför 318 inte skulle lämpa sig att gjuta in värmerören med, om det har med värmefördelningen att göra. 318 är ju mer "jordig" och luftig i konsistens än tex vanlig finbetong. Om det har något med det att göra vet jag inte. Men det helt klart enklaste sättet om man inte är van att arbeta med flytspackel, är att använda sig av 318. Jag har hittills aldrig stött på ett golv lagt i bruk eller gjutet med betong/slipsats som det varit bakfall på. Lycka till!

Edit: Är tydligen inte helt ovanligt att aluminium blandas ut med koppar.Legering av denna typ korroderar ännu snabbare än ren aluminium vid kontakt med alkaliska ämnen(såsom cement). Då aluminium är dyrt och energikrävande att tillverka kanske det är fullt möjligt att sådan legering lämpar sig för värmeplåtar då både koppar och aluminium har mycket goda värmeledande egenskaper.
 
Redigerat:
JOW:

På nätet är den enes sanning någon annans osanning bevisligen. Vill du ha kalla fakta så slå en pling till BKR. Be att få prata med Jochum, han har svar på det mesta värt att veta. Trevlig kväll. :)
 
jag tror att det blir spackel iallafall Höganäs FB6000.

vet ni hur det är med primer - kan jag prima en helg och flytspackla nästa helg ?

eller ska det göras nära inpå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.