Har precis köpt ett 1-plans radhus med 5 rum + kök på 121 kvm i Stockholm byggt 1957 med krypgrund.

Vi har planerat att renovera följande: nytt Ikea-kök, parkettgolv i ek de flesta rummen förutom vardagsrummet som redan har en original ekparkett och hallen där det ligger klinkers.

Uppvärmning sker via en Nibe EVC 190 13kW elpanna från ´98 kopplat till ett original enrörssystem (1" rör) med 12 st radiatorer. Alla rören går i hörnet golv/vägg förutom i vardagsrummet där det verkar gå i krypgrunden alternativt i golvreglarna för parketten.

Mina frågor:
  • Kan det löna sig ur en värmeekonomisk synpunkt att byta ut radiatorerna mot nyare modell samt kanske installera ett tvårörssystem?
  • Jag stör mig mycket på att det ser fult ut med rören och utseendet på radiatorerna (se bild nedan), finns det några smarta golvsocklar som kan dölja 1" rör eller andra tips på hur man får det se snyggare ut?
  • Är elementskydd bra eller kommer det "kväva" värmecirkulationen?
  • Hur svårt brukar det vara att dra ner rören i krypgrunden och slippa ha dom utanpåliggande synliga?  (vi har betongplattor som golv över krypgrunden)

Mvh
Michel

• IM060523-195926.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några tips eller råd för en ännu okunnig novis...? :'(

Hade igår ett snack med en grann som är rörmokare. Han trodde att golvvärme kunde vara intressant eftersom vi ändå skall lägga ny ekparkett i de flesta rummen. Då helst 22mm rör ingutet i betong om möjligt.

Alla tips och råd mottages tacksamt...

Michel

Hej, och välkommen till forumet..

Jag kan inte ge dig svar på alla dina frågor, men kan ge dig mina synpunkter. Vi har själva ett enrörs-system. Dock inte utanpåliggande, och utav något senare snitt.

Radiatorerna ser ju inte särskilt nya ut. Rent krasst ekonomiskt, så tror jag dock att det är svårt att inom rimlig tid få avkastning på byte av radiatorerna till en nyare modell samt två-rörssystem. Men jag förstår om du vill göra det av estetiska skäl.
Skall du ändå göra om så mycket golv som du beskriver, så är det kanske idé att försöka få bort rören samtidigt (förutsatt att ekonomin tillåter, då det väl lär kosta en peng).

Elementskydd kväver i princip alltid värmecirkulationen.

Den största ekonomiska besparingen lär ni väl dock spara genom att byta elpannan, eller? Ni kanske t.o.m skulle kunna räkna hem ett sådant byte + ny golvvärme, med lite bidrag från staten på ganska kort tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.