Jag har ett Bosch DS7060 liggande som åskan slog ut för några år sedan, som jag nu skulle vilja ha igång till sommarstugan.
Det "enda" felet är att larmet numera inte får någon kopplingston, så någon krets till uppringningen tycks ha gått sönder. För övrigt fungerade larmet felfritt även efter åskan.
Någon som vet om det går att byta ut någon krets och isåfall vilken ?
Det "enda" felet är att larmet numera inte får någon kopplingston, så någon krets till uppringningen tycks ha gått sönder. För övrigt fungerade larmet felfritt även efter åskan.
Någon som vet om det går att byta ut någon krets och isåfall vilken ?
När åskan tar..... så tar den olika vägar men utifrån du säger att det fungerar förutom "kopplings" ton skulle jag tro att optocoupler:rna eller en har fått en kyss. Brukar sitta två eller fyra stycken nära PSTN anslutningen. Deras funktion är att mäta bl.a telefel. Transientskyddet brukar (eller aldrig rättare sagt) hinna med att skydda efterföljande kretsar!
Nu kan jag inte ditt PCB men ta gärna ett kort på Kretskortet så kan ske jag kan se vart du ska börja felsöka!
Nu kan jag inte ditt PCB men ta gärna ett kort på Kretskortet så kan ske jag kan se vart du ska börja felsöka!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Den bilden sa ju .........allt.
Försöker den koppla upp eller vad händer
Protte
Försöker den koppla upp eller vad händer
Protte
Vi kan väl börja med en fråga, om du lägger på PSTN och koppar en telefon på utgående från teleplinten på kretskortet. Får du ton då?
Jag kan väl säga att jag är helt novis på detta system/kortet, så jag gör ett försök tills någon Bosch-snubbe dyker in som har denna lilla pjäs som sin baby!
Bilden kunde varit lite bättre
Jag har gjort 2 ringar, dels skulle jag vilja få veta vad det står på komponenten i den lilla ringen. (tror det är optoc, kanske typ står det 4N35)
Och sedan om du kan ta en bättre bild på området med den stora ringen
Jag kan väl säga att jag är helt novis på detta system/kortet, så jag gör ett försök tills någon Bosch-snubbe dyker in som har denna lilla pjäs som sin baby!
Bilden kunde varit lite bättre
Jag har gjort 2 ringar, dels skulle jag vilja få veta vad det står på komponenten i den lilla ringen. (tror det är optoc, kanske typ står det 4N35)
Och sedan om du kan ta en bättre bild på området med den stora ringen
Redigerat:
En liten gissning, kan den vita IC'n med sex ben vara optokopplaren?
Hmm, Tocke var snabbare *ler'
/Kent
Hmm, Tocke var snabbare *ler'
/Kent
Det går inte att fota närmre så jag skriver vad som står på kretsarna.
Den lilla vita med sex ben:MOC 8100 C633.
De två orangea: EC2-12NJ NEC 9644
Den stora gula (kondensator): SEC MPCII 2.0 mikroFarad plus/minus 5% 200V 97-21
Den bruna:474K 250 D
Den svarta: HAMLIN HE3321A1200 9716
Någon av dessa ?
Kom på en sak.
Jag är rätt saker på att jag kopplade in en telefon före larmet efter ovädret, för att få en telefon i huset. Det skulle ju tyda på att signalen inte tog sig "genom" larmet.
Den lilla vita med sex ben:MOC 8100 C633.
De två orangea: EC2-12NJ NEC 9644
Den stora gula (kondensator): SEC MPCII 2.0 mikroFarad plus/minus 5% 200V 97-21
Den bruna:474K 250 D
Den svarta: HAMLIN HE3321A1200 9716
Någon av dessa ?
Kom på en sak.
Jag är rätt saker på att jag kopplade in en telefon före larmet efter ovädret, för att få en telefon i huset. Det skulle ju tyda på att signalen inte tog sig "genom" larmet.
Redigerat:
MOC 8100 är den jag far efter (i min lilla ring)
EC2-12NJ NEC 9644 är relä till telet
(Jag undrar varför det är 2st :S Undar om den kan lyfta av telet bakåt och även men det andra relät "lägga på och lyfta" för att börja om)
Skulle även kunma vara att överslaget har bränt av något av reläna.
Skulle nog börjat med att kolla dessa båda relän.
Löd bort dem, mätt med och utan draget relä.
http://datasheet.octopart.com/EC2-12NJ-NEC-datasheet-5796.pdf
EC2-12NJ NEC 9644 är relä till telet
(Jag undrar varför det är 2st :S Undar om den kan lyfta av telet bakåt och även men det andra relät "lägga på och lyfta" för att börja om)
Skulle även kunma vara att överslaget har bränt av något av reläna.
Skulle nog börjat med att kolla dessa båda relän.
Löd bort dem, mätt med och utan draget relä.
http://datasheet.octopart.com/EC2-12NJ-NEC-datasheet-5796.pdf
*funderar* Det kan ju vara fler saker som gått så kan du inte först programmera bort uppringningen och kolla så att det funkar som det skall? Man slipper en massa onödigt jobb då om det visar sig att den inte funkar.
/Kent
/Kent
snickarboden skrev:
Man är ju tyvärr fartblind ibland och utan att fråga förutsätter att någon gjort vissa checks! :blushing:
Kent har helt rätt! Börja i rätt ände
Men TS säger att allt fungerar "som det ska" men inte uppringaren. Och när han kopplar till så indikerar den telefel, vilket får mig att titta på opto´n. eller det som liggermellan PSTN in/ut och fram till opto´n.
De tunna små "läpparna" i relä´t brinner ack så fort, så tänkte att det är enklast att mäta på med en ohmbrygga
Kent! Är du kanske Bosch-snubben Vad inte blyg att ta över dirigent-pinnen om du känner jag vimsar:blushing: