Hej!

Någon som har en aning om pris på nyckelfärdigt Fiskarhedenvillan Näktergalen eller något av deras andra 1 1/2 plans hus?

Vi var hos Fiskarhedenvillan i Växjö för ett par månader sedan. Vi fick runt 2.250 NF på Näktergalen och då var utvändig målning med på 48 000.

Det man får säga om FH är att det är ganska rörigt eftersom de NF bygger med en mängd olika entreprenaddelar, det är låg std på köket och det mesta invändigt i standardutförande. De betalar bara tillbaka 20 000kr på köket t.ex. om man väljer bort det helt. Kör man med deras kök så lär man nog göra mycket tillval i det också.

Det blir väldigt mycket tillval rent allmänt kände vi, och säljaren sa "det köper ni själva nånstans billigare och sätter in".

Det ingår heller inga försäkringar som hos de flesta andra (Villa, byggfelsförsäkring etc). Så gissningsvis skulle jag säga att Näktergalen i slutändan hamnar på nånstans runt 2.4-2.5 minst i slutändan nyckelfärdigt.

Fiskarheden har fina hus och säkerligen bra kvalitet och man får nog också lite andra möjligheter att påverka saker då de bygger i lösvirke. Men vår uppfattning var att om man inte tänker göra mycket själv, eller vill lägga ner en massa jobb under bygget så är det nog "smidigare" att bygga med något annat företag. Men det är bara min högst personliga uppfattning, endast baserad på vad vi kom fram till efter att ha träffat säljaren, kollat i deras kataloger på vad som var standard, tillval etc.

Wow, tack för ett mycket utförligt svar!

Det var ungefär den känslan jag fick faktiskt, bara skönt att du bekräftade den. Vi (tummen mitt i näven) tänket inte göra/leta mycket själv utan vill ha det levererat.
Läste mig nyss till skillnaden på NF och totalentreprenad. LB-Hus bygger m totalentreprenad. Skillnaden då är att de står för alla underleverantörer och ansvarar för dem. Då ingår även försäkringarna du talade om. Ska träffa dem nästa vecka.

Vi har utvärderat olika leverantörer ett tag nu, det är lätt att snöa in lite. :)

LB bygger som sagt på äkta totalentreprenad. Vi har varit hos dem också och har fått ett bra intryck av dem.
Tyvärr har vi väl inte fastnat för några hus i deras classic-serie, som jag annars tycker tillhör de mest prisvärda. I Optimalserien finns en del vi gillar däremot, och nu har de ju dessutom 70000 kr tillvals-rabatt på alla hus i den serien denna månad ut...så vi har inte helt uteslutit dem än...

Totalentreprenad brukar man väl räkna på utgör 10-15% extra på huspriset.
Vi väljer väl dock primärt sedan en tid mellan om det ska bli Trivselhus eller A-hus. Bygger vi med dem blir det generalentreprenad istället, vilket gör att vi får ett hus från dem för ungefär samma pengar som ur LB:s optimalserie, men med lite högre standard. Våra bekantar ha byggt med general och uppfattat det som "total". Men rent juridiskt är väl totalentreprenad oslagbart.

Generalentreprenad innebär kort sagt att du har 1 kontrakt med husleverantören och 1 kontrakt med de som bygger huset och ansvarar för ALLT. Försäkringar o.s.v. ingår också.

Kan bara berätta hur det praktiskt fungerar när man har totalentreprenad....I går träffade jag våran plattsättare tillsammans med ytskiktsansvarig från LB-hus i huset för att se över hur vi vill ha kakel och klinkers, fogfärger med mera...Då såg jag en sak som snickaren hade missat och påpekade detta för LB-hus representanten. 2 minuter senare hade snickaren blivit kontaktat för åtgärd och målaren för att det behöver målas en gång extra tack vara detta. Det är så skönt att man alltid vet vem man ska vända sig till för att få saker gjort.

Nu har jag ingen erfarenhet av nån annan men LB-hus i Göteborg är helt suveräna på att få mig som kund att känna mig nöjd.

Mmm, det är så det ska vara. Men vid generalentreprenad antar jag att man kontaktar byggfirman som har helthetsansvaret som in sin tur kontaktar målare etc. Men det ska ju fungera i realiteten också. :)

Fick ett ungefärligt pris på 2,9 på ett NF Tranan med garage på 30-40 kvm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.