2 934 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
stearated och icke stearated sandpapper
Sida 1 av 2
Har på sistone ägnat mig åt sprutmålning. Det har börjat gå bra, men jag har på vissa ställen på plana målade ytor fått isolerade små kratrar.
Till slut via en bok hittat att detta kallas fisheyes, och att en vanlig anlendning till fisheye fisheye i en fägad yta påsprutad med vattenbaserad färg kommer från stearated sandpapper. Detta verkar rimligt, effekten finns inte på särskilt många ställen på ytan, men det är ingen tveka den finns.
Jag slipar med två huvudtyper av sandapper, Bauhaus svarta handpapper, wet and dry, och Festools tre papper:
Rubin
Granath
Brilliant
(faktiskt Titan med, men det kan vi bortse ifrån här).
Är det någon som vet antingen om någon av dessa är stearated, eller var man kan hitta ett garanterat stearate fritt fint handpapper (600 grit eller bättre)?
--- Mats ---
Till slut via en bok hittat att detta kallas fisheyes, och att en vanlig anlendning till fisheye fisheye i en fägad yta påsprutad med vattenbaserad färg kommer från stearated sandpapper. Detta verkar rimligt, effekten finns inte på särskilt många ställen på ytan, men det är ingen tveka den finns.
Jag slipar med två huvudtyper av sandapper, Bauhaus svarta handpapper, wet and dry, och Festools tre papper:
Rubin
Granath
Brilliant
(faktiskt Titan med, men det kan vi bortse ifrån här).
Är det någon som vet antingen om någon av dessa är stearated, eller var man kan hitta ett garanterat stearate fritt fint handpapper (600 grit eller bättre)?
--- Mats ---
Jag googlade stearated och hittade http://www.targetcoatings.com/forum/viewtopic.php?t=367
Har själv ingen aning om vad stearated betyder även efter att jag läste länken.Det verkar som om det är någon form av bindningsmedel i pappret?
Du får gärna förklara om du vet.
Mvh Pär H
Har själv ingen aning om vad stearated betyder även efter att jag läste länken.Det verkar som om det är någon form av bindningsmedel i pappret?
Du får gärna förklara om du vet.
Mvh Pär H
Bra och informativ länk, tack. Som phl noterar, för varje länk blir önskan att hitta en affär i närheten med rätt produkter allt större...pär h skrev:
Mattias svarade på frågan. "glidmedel för sliprester" kan man säga. Aldrig varit ett bekymmer för mig innan, men dne rackarns färgen jag försöker spraya detekterar sådana sake ofantligt bra. Jag kan börja förstå varför professionella sprayfärger av high gloss är så svåra att få tag på.
--- Mats ---
+1 på den, säg silikon till en billackerare och han får något mörkt i blicken.Fnularn skrev:
En kompis målade om några motorcykeldelar, tank mm, och hade gjort alla förberedelser väl medveten om silikon problemet. Allting såg bra ut men...fiskögon. Slipade ner, byte pistol mm men nästa sprutning samma sak. Problemet lyckades han isolera till en arbetslampa som hade fått silikon på lampglaset.
Använder mer vatten när jag rengör. Det minskar problemet, men löser det inte helt. Får byta sandpapper och se vad det åstadkommer.krijo1 skrev:+1 på den, säg silikon till en billackerare och han får något mörkt i blicken.
En kompis målade om några motorcykeldelar, tank mm, och hade gjort alla förberedelser väl medveten om silikon problemet. Allting såg bra ut men...fiskögon. Slipade ner, byte pistol mm men nästa sprutning samma sak. Problemet lyckades han isolera till en arbetslampa som hade fått silikon på lampglaset.
--- Mats ---
Det finns en intressant artikel om lackslipning i Fine Woodworking #211 (sidorna 60-65), där de tar upp skillnaderna mellan stearated och vanliga slippapper, som jag kan rekommendera. Det görs även ett test med stearated papper och vattenbaserade ytbehandlingar där artikelförfattaren inte hittar några problem med kombinationen så länge man använder premiumpapper och noga tvättar bort slipresterna.
Om jag läser artikeln rätt så används endast 5%-ig denaturerad alkohol till tvättning mellan slipningarna vid vattenbaserade ytbehandlingar, lacknafta och mikrofiberduk rekommenderas till oljebaserade. Det varnas även för att använda tackcloths vilka även dem kan lämna rester som skapar problem.
Stearated behandlingen består enligt artikeln av zink eller kalcium stearat vilka är salter från stearinsyra.
Om jag läser artikeln rätt så används endast 5%-ig denaturerad alkohol till tvättning mellan slipningarna vid vattenbaserade ytbehandlingar, lacknafta och mikrofiberduk rekommenderas till oljebaserade. Det varnas även för att använda tackcloths vilka även dem kan lämna rester som skapar problem.
Stearated behandlingen består enligt artikeln av zink eller kalcium stearat vilka är salter från stearinsyra.
I dagens billackering där man idag är tvungen att använda vattenbaserade baslacker använder man sig av alkohol samt "silicon-tvätt" vid rengöring ytor som skall lackas. Tag-rag/Klibbduk skall använndas med försiktighet, inget tryck då klibbet kan lämna rester. Stearated papper avrådes i vattensammanhang. och går knappt att få tag i hos färgleverantörerna. Jag vet att Festool har steared i sitt sortiment. Prova papper från tex Mirka, Norton, eller 3M. Gå till nån billackerare i trakten och fråga om du får köpa lite papper eller var dom handlar sitt slipmaterial.
Har just köpt 3m i en riktig färgaffär, så förhoppningsvis är det fritt. Har dock Festools gamla Brilliant (gissar det är deras stearated, eftersom de håller på och fasar ut all Brilliant mot det nya granat), så jag är intresserad av att tvätta med.Fnularn skrev:I dagens billackering där man idag är tvungen att använda vattenbaserade baslacker använder man sig av alkohol samt "silicon-tvätt" vid rengöring ytor som skall lackas. Tag-rag/Klibbduk skall använndas med försiktighet, inget tryck då klibbet kan lämna rester. Stearated papper avrådes i vattensammanhang. och går knappt att få tag i hos färgleverantörerna. Jag vet att Festool har steared i sitt sortiment. Prova papper från tex Mirka, Norton, eller 3M. Gå till nån billackerare i trakten och fråga om du får köpa lite papper eller var dom handlar sitt slipmaterial.
Denautererad alkohol lärde jag mig igr är ungefär rödsprit eller T-röd. Finns det bätre versioner än så?
--- Mats ---
Tack själv, de var väldigt trevligt och mycket givande.phl skrev:
Det kan vara så att jag har rester i sprutan. Det skulle i så fall kunna förklara de korn jag får här och var. Men eftersom jag inte innan filtrerat färgen, kan det också komma därifrån. Har jag kvar skräppartiklar trots filtrering skall jag göra rent sprutan lite grundligare.
Men jag har två problem, prickarna är ett, håligheterna ett annat. De håligheter jag får är färre sedan jag använde mer vatten att tvätta med, men de är inte borta, så där tror jag på att sandpapper och tvätt har en betydelse.
--- Mats ---
På FOG'en finns den här : http://festoolownersgroup.com/festool-tools-accessories/festool-abrasives-details/ och där (bild 3, fotnot) står det att det bara är titan2 som är stearated som jag tolkar det, så det beror nog inte på det isåfall om du håller dig till Rubin, Granath och Brilliant.