Smala tunna kalla handtag.Skandal på en tång som kostar 710+moms(extra skär 355+moms)på SVEDOL.Är man lite påhittig går de o modifiera.Ett sätt är att sätta krympslang men det blir i mitt tycke för tunt.Så här gjorde jag.
Beväpna dig med vulktejp o eltejp(bägge 20mm).Börja linda vulktejp 1cm under
stoppen uppifrån(för den som mot förmodan aldrig anv.vulktejp så ska man sträcka den
medan man lindar).Linda i 45 graders vinkel nedåt med 50%överlapp.
Sluta 1cm från änden.Fortsätt uppåt(45 graders vinkel)så att ett"rutmönster"bildas.
Gör det tills önskad tjocklek erhållits.
Avsluta med att dela eltejpen på längden(10mm)o linda hårt början o slutet med 50%
överlapp ett par varv.Försök att få skarvarna på insidan.
Låter krångligt men är busenkelt.Mycket trevligare att jobba med!:D
 
Håller helt med angående greppet, mycket märkligt på en i övrigt otroligt bra tång. Den enda nackdelen med att tex linda med vulktejp är att tången inte blir lika smidig att ta upp/ner ur fickor, vill fasta på fler ställen etc.

Har du kört långtidstest på vulktejpen? Jag har använt vulktejp för att fästa kabelstrumpa på dammsugarslang, den höll väldigt dåligt i längden.
 
Har det på handtagen på min stora plåtverktygslåda o najtången.Har suttit på bägge i ca 5 år.Ser fortfarande ut som nytt trots att de har varit med om en hel del,så hållfastheten är det inget fel på.Vulktejpen är lite kladdig först men det försvinner snabbt vid användande.
Har aldrig upplevt att den"fastnar"någonstans.Du kanske inte sträckte den tillräckligt när du satte på den.
 
Redigerat:
Lightning skrev:
Har det på handtagen på min stora plåtverktygslåda o najtången.Har suttit på bägge i ca 5 år.Ser fortfarande ut som nytt trots att de har varit med om en hel del,så hållfastheten är det inget fel på.Vulktejpen är lite kladdig först men det försvinner snabbt vid användande.
Har aldrig upplevt att den"fastnar"någonstans.Du kanske inte sträckte den tillräckligt när du satte på den.
Vad jag menar med fastnar är att större och mjuka handtag (i motsats till smalare, av blank metall) gör att tången blir snabbare att plocka upp/ner ur tex en verktygsficka.

Jag sträckte vulktejpen ordentligt, undrar dock om den var av dålig kvalitet (från Kjell & Company). Eller så var det helt enkelt så mycket rörelse i dammsugarslangen att den inte höll för det.
 
Kommer inte ihåg var jag köpte min tejp då men sist köpte jag 10 rullar på OK o dom är helt OK.
Märkligt att det inte höll på dammsugarslangen.Vulktejp är ju lite elastisk så det borde ju fungera
trots vibrationer.
Din kanske kom från en dålig batch?
 
Mina övriga tänger är Knipex o Orbis men just som najtång/ändavbitare tycker jag Bahco-tången står i en klass för sig,delvis kanske pga.utbytbara käftar o klippkapaciteten.
 
Nimajneb skrev:
På detta området så måste jag säga att Knipex vida överglänser Bahco.

På väldigt många av deras tänger kan du välja olika typer av handtagsgrepp.

tex


[länk]

[bild]

[bild]
Fast det alternativet har ju Bahco också, på precis samma sätt. Själv tycker jag att både Bahcos och Knipex avbitare/flacktänger/ändavbitare är utmärkta. Angående polygriper och muttertänger så är Knipex överlägsna Bahco.

Modellen som nämns i trådstarten är dock helt utan plasthandtag: http://verktygsboden.biz/V06/shop/details.asp?id=778&Hkat=
 
Säger bara KNIPEX COBRA polygrip:D
 
Angående kalla råa handtag så finns det speciell plastfärg som man kan doppa handtagen i, Plasti dip.

plastidip.jpg
 
Ergo skrev:
Angående kalla råa handtag så finns det speciell plastfärg som man kan doppa handtagen i, Plasti dip.

[bild]
Läckert. köps enklast var?
 
Jag har monterat en snygg röd styrlinda på min Klippo gräsklippare, men för tänger tror jag att det är olämpligt.
ÅTT (Åter Till Topic): Vad tror ni om att att använda vulktejp direkt på skänklarna och sedan toppa med krympslang? Om man använder egna färgkombinationer på krympslangen så kan man även på avstånd se vem tången tillhör.
 
marcusen skrev:
Läckert. köps enklast var?
Fanns på Jula för ett tag sedan, men tror inte dem har den längre. Finns dock på Elfa, Artnr: 80-859-60
 
Redigerat:
Vad tror ni om att att använda vulktejp direkt på skänklarna och sedan toppa med krympslang?
Borde funka fint. Krympslang och vulktejp löser det mesta. Heck, jag har monterat sikten på vapen men vulktejp och krympslang med tillfrdställande resultat!

Avsluta med att dela eltejpen på längden(10mm)o linda hårt början o slutet med 50%
överlapp ett par varv.Försök att få skarvarna på insidan.
Behövs inte, se bara till att avsluta vulktejpen så att "flärpen" är utanför det som tidigare lindats, och när den vulkat ihop ordentligt, skär av flärpen jäms med kanten. Vill man att flärpen ska ligga an ordentligt så kan man dra ut den från det tidigare lindade och, med några milimeters mellanrum från det tidigare lindade, göra några varv till. Det håller spänn på flärpen, och när det vulkat så skär man bort det.

Håller utan problem, det vulkar ju ihop till massivt gummi. Prova att göra en liten "studsboll" av vulktejp, och när den vulkat ihop ordentligt, skär den rakt av. Du bör inte se några skarvar alls i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.