Vi la in furugolv förrförra året och oljade det. Nu så här i efterhand ångrar vi att vi inte lutade det först.
Kan man luta golvet efter att ha oljat det eller är det superviktigt att all olja slipas bort? Någon som vet det?

inte så mycket till hjälp kanske, men ja vet att du inte kan slipa bort oljan för oljan sugs in i hela träplankan som inpregnering. Det är inte som en lack som bara ligger på ytan...

Ok så då blir frågan ännu renare. Dvs går det att luta ett oljat golv?

Trärens kan ju vara värt ett försök. Dessvärre kan du inte få bort gultonen i ett golv som inte lutats och sedan utsatts för ljus. Slipning blir då lösningen.

Fungerar det inte om någon olja är kvar?
Vi kommer att slipa lite eftersom vi tror att vi inte slipade tillräckligt när vi la in golvet. Dock skulle vi inte vilja slipa mer än just lite eftersom lister och allt sådant sitter just nu. Det var första gången vi la in ett golv, vi kommer inte att göra om samma misstag. (med för lite slipning alltså)
Vi får kanske nöja oss med att slipa och olja på nytt.

Lite sent svar, kanske. Men någon annan kanske läser tråden.

Ofta har oljan inte trängt ner speciellt djupt i träet. Om du provslipar lite och känner att du enkelt kommer ner till trärent, så ser jag inga problem med att luta och sedan olja igen. Jag har precis gjort det, men då var det en hårdvaxolja som skulle slipas bort. Den kanske är lättare att slipa bort, men jag hade inga problem.

Osmo har oljor som är pigmenterade, bla i vitt. Kan kanske vara en lösning!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.