25 005 läst · 9 svar
25k läst
9 svar
Hur sätter man upp väv?
Halloj.
Jag ska försöka mig på att sätta upp ny väv i vardagsrummet men är inte helt säker på hur man gör det. Skulle gärna vilja ha en länk till någon sida där dom beskriver detta, gärna med bilder.
Är det svårare att sätta upp väv än att sätta upp tapeter?
Jag ska försöka mig på att sätta upp ny väv i vardagsrummet men är inte helt säker på hur man gör det. Skulle gärna vilja ha en länk till någon sida där dom beskriver detta, gärna med bilder.
Är det svårare att sätta upp väv än att sätta upp tapeter?
Jag tyckte att väv var enklare än att tapetsera eftersom man rollar limmet direkt på väggen. Kan jämföras med Easy Up-tapeter som finns numera. Framför allt gick det betydligt snabbare då väven är bredare än tapeter.
Snåla inte med limmet bara så kommer det att gå jättebra.
Snåla inte med limmet bara så kommer det att gå jättebra.
Medlem
· Halland
· 4 095 inlägg
Ett tips är att satsa på ett kvalitetsvävlim från ett känt märke, då slipper du att väven ramlar ner. Köp gärna billig väv om du är nöjd med detta med snåla inte på limmet. Kolla åtgång för lim enligt tillverkaren, det skall på mer lim än du tror på väggen.
Sedan när limmet torkat så suger väven oerhört med färg i början. Jag brukar för att spara pengar grundstryka med ett billig vit matt färg typ ByggMax och sedan toppstryka med en dyr kvalitetsfärg. Mätta INTE vävven med lim eftersom strukturen delvis försvinner.
Sedan när limmet torkat så suger väven oerhört med färg i början. Jag brukar för att spara pengar grundstryka med ett billig vit matt färg typ ByggMax och sedan toppstryka med en dyr kvalitetsfärg. Mätta INTE vävven med lim eftersom strukturen delvis försvinner.
Använd inte borste när du sätter upp glasfiberväv. Bästa sättet att förstöra väven, då den blir snabbt mjuk av limmet när du satt upp den. Finns särskilda verktyg i plast som man använder för att släta ut väven. Är det vanlig tapet funkar det dock fint med t ex en hård borste, typ skurborste.
hustobbe skrev:
Sätta kant i kant har jag provat men det är lika klurigt som med tapeter märkte jag, kanske ännu svårare eftersom väven är så bred och krånglig att hantera.
Bättre att sätta med överlapp på 1.5-2 cm och skära med vass tapetkniv genom båda våderna i överlappet. Pilla ut remsan som sitter under den översta våden och släta ut båda våderna. Ger en i princip osynlig skarv.
Bättre att sätta med överlapp på 1.5-2 cm och skära med vass tapetkniv genom båda våderna i överlappet. Pilla ut remsan som sitter under den översta våden och släta ut båda våderna. Ger en i princip osynlig skarv.
Men LOL fixar man inte kant i kant så anlita en målare... "han" hänger ett rum på en timmemhacker skrev:Sätta kant i kant har jag provat men det är lika klurigt som med tapeter märkte jag, kanske ännu svårare eftersom väven är så bred och krånglig att hantera.
Liknande trådar
-
Hur sätter jag upp gipsskiva på betongvägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur sätter jag upp denna lampa?
Belysning -
Hur kan man säkra ångspärren om man sätter upp takpanelskivor?
Tak & Vind -
Hur sätta upp ny juteväv
Färg, Måla & Tapetsera -
Bygger nytt hus: Hur sätter vi upp nätverket?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G