10 639 läst · 16 svar
11k läst
16 svar
Spik hål i falsat plåttak !
Sida 1 av 2
Hej på er,
Vi har precis köpt ett "nytt" hus. Huset är från 1909 och har som original ett falsat plåttak. Problemet är att tidigare ägare inte orkade underhålla taket, så de spikade på bär och strö läkt och på detta fult "underhållsfritt" plåttak.
Min dröm är att kunna ta fram det gamla fina taket och att hålen från spiken som de använt för att fästa läkten går att laga, men har själv ingen erfarenhet.
Jag frågar därför er, någon som har tips och trix gällande detta ?. Även tips på pålitlig plåtslagare i Sthlm tas emot tacksamt.
MVH
Vi har precis köpt ett "nytt" hus. Huset är från 1909 och har som original ett falsat plåttak. Problemet är att tidigare ägare inte orkade underhålla taket, så de spikade på bär och strö läkt och på detta fult "underhållsfritt" plåttak.
Min dröm är att kunna ta fram det gamla fina taket och att hålen från spiken som de använt för att fästa läkten går att laga, men har själv ingen erfarenhet.
Jag frågar därför er, någon som har tips och trix gällande detta ?. Även tips på pålitlig plåtslagare i Sthlm tas emot tacksamt.
MVH
Hej, och tack för era svar !
Anta att man lejer en plåtslagare som åtgärdar detta, tror ni det är värt det ekonomiskt eller blir det billigare att riva allt och sätta dit lertegel istället ?
Huset är c:a 10 meter brett och nuvarande plåt är spikat i raka rader med c:a 15 cm mellan spikarna med 16 rader totalt över hela taket (båda sidor) borde väl bli c:a 1000 hål......
Gällande själva plåten ser den fin ut av det man kan se. Jag tror att man på 60-talet spikade på nuvarande plåt vilket gör att original taket fick c:a 50 år med regn och snö.
Finns det inget bra spackel man kan använda istället för att löda ?
Mvh
Anta att man lejer en plåtslagare som åtgärdar detta, tror ni det är värt det ekonomiskt eller blir det billigare att riva allt och sätta dit lertegel istället ?
Huset är c:a 10 meter brett och nuvarande plåt är spikat i raka rader med c:a 15 cm mellan spikarna med 16 rader totalt över hela taket (båda sidor) borde väl bli c:a 1000 hål......
Gällande själva plåten ser den fin ut av det man kan se. Jag tror att man på 60-talet spikade på nuvarande plåt vilket gör att original taket fick c:a 50 år med regn och snö.
Finns det inget bra spackel man kan använda istället för att löda ?
Mvh
Att laga 1000 hål är - som redan sagts - ett j-la jobb och dessutom så är det som att be om problem med framtida fuktinträngning.
Som jag ser det så finns ett par alternativ.
- Läkta om och lägg tegel. Dock så måste takstolarna hålla för den extra vikten.
- Riva av allt och lägga på ny bandtäckning.
- Läkta på och montera ett nytt plåttak som ser ut som bandtäckning. Exempelvis Plannja Modern.
Som jag ser det så finns ett par alternativ.
- Läkta om och lägg tegel. Dock så måste takstolarna hålla för den extra vikten.
- Riva av allt och lägga på ny bandtäckning.
- Läkta på och montera ett nytt plåttak som ser ut som bandtäckning. Exempelvis Plannja Modern.
Dom här http://www.falsat.se/ har ett system för att lägga bandfalsat själv.vojma skrev:
Och iaf då jag förra året kollade lite priser var det oerhört attraktivt.
Kan man inte dra ut spikarna och sätta i plåtskruvar med gummipackning istället (takskruvar)? Att byta ut 1000 spikar låter inte som ett lika stort jobb som att löda men det klart, det tar ju en stund. Första intrycket säger mig att det kommer bli mycket mycket billigare än andra alternativ.
Eftersom ett plåttak är lättare än tegel och låter snön rasa av så är troligtvis inte takstolarna dimensionerade för att bära ett tegeltak.goorin skrev:
Täta tusentalet hål så att alla säkert är täta skulle inte jag ge mig på, så tyvärr är nog det enda alternativet att lägga ett nytt falsat plåttak om man vill ha det.
För visst är det mycket snyggare än sinusplåt.
Ja det klart har man ca 100.000kr över då lägger man nytt tak. Men inte alla har det alternativet. Jag skulle försöka åtgärda spikarna. Även om det skulle vara 10ggr mer arbete så skulle det kosta en bråkdel av att lägga nytt.
Den största kostnaden lär redan vara arbete så om det tar 10ggr längre tid så lär det ju bli väääldigt dyrt...gangstern skrev: