Vad skulle ni rekommendera för bredd på infart till garage i källare?
Jag har byggt ut huset och till garaget i nya källardelen är det uppgrävt för infart, ca 12 meter lång passage som svänger lite lätt. Jag tänkte bygga mur på var sida om infarten och fylla igen. Tanken var en ca 3m bred infart. Räcker det?
Jag har byggt ut huset och till garaget i nya källardelen är det uppgrävt för infart, ca 12 meter lång passage som svänger lite lätt. Jag tänkte bygga mur på var sida om infarten och fylla igen. Tanken var en ca 3m bred infart. Räcker det?
Vet inte om jag fatta det rätt men ska du ha mur på båda sidorna om infarten hela de 12 metrarna? Och i så fall hur hög? 3 meter är inte brett och e det då en hög mur på varje sida så är det ännu trängre. Om ni nu skulle ha många gäster kanske folk vill parkera på infarten och då kommer de knappt ur bilarna med en bredd på 3 meter om det e en mur på varje sida.
Japp, mur båda sidor om infarten med höjd noll från början och sedan till slut ca 1m hög närmast källaren.
Det finns andra parkeringsmöjligheter rund huset så det är inte nödvändigt att kunna parkera mer än en bil, men det där med att backa ner släp kan helt klart bli aktuellt. Ska fundera över om jag ska utöka till lite drygt 3m kanske...
Det finns andra parkeringsmöjligheter rund huset så det är inte nödvändigt att kunna parkera mer än en bil, men det där med att backa ner släp kan helt klart bli aktuellt. Ska fundera över om jag ska utöka till lite drygt 3m kanske...
Men visst blir det smalt med 3 meter? Det är iofs mer än man brukar ha när man parkerar på en vanlig parkeringsplats, men här ska du ju backa 12 meter (för du har väl ingen vändplats vid garaget?).
Att backa en sån här sträcka en enstaka gång är väl OK, men jag tror att det blir tradigt att göra det varje dag.
Att backa en sån här sträcka en enstaka gång är väl OK, men jag tror att det blir tradigt att göra det varje dag.
Jag skulle absolut göra nedfarten bredare än 3 meter.
Ett litet test.... Ställ upp två lastpallar på en plan yta med 3 meters lucka och parkera bilen mellan dem, öppna samtliga dörrar på bilen och ta med dammsugarn/högtryckstvätten och knalla ett varv runt bilen, fixar du det utan att känns trångt så kör på 3 meter! Du kommer svära ve och förbannelse om du snålar på bredden med en så lång infart till garaget!
Ett litet test.... Ställ upp två lastpallar på en plan yta med 3 meters lucka och parkera bilen mellan dem, öppna samtliga dörrar på bilen och ta med dammsugarn/högtryckstvätten och knalla ett varv runt bilen, fixar du det utan att känns trångt så kör på 3 meter! Du kommer svära ve och förbannelse om du snålar på bredden med en så lång infart till garaget!
1* Hur skulle det vara med två svängda murar så du börjar rätt så brett för att till sist hamna på 3m ?
2* en sned slänt på den sidan som är bort från uppfartsvägen kan nog få det att upplevas som "mindre trångt"
3* Hoppas du har ordnat med ordentligt dagvattenavlopp när du har nerförsbacke mot garaget, vid störtregn kan det komma en hel del vatten forsande.
2* en sned slänt på den sidan som är bort från uppfartsvägen kan nog få det att upplevas som "mindre trångt"
3* Hoppas du har ordnat med ordentligt dagvattenavlopp när du har nerförsbacke mot garaget, vid störtregn kan det komma en hel del vatten forsande.
Nälurk12345 skrev:
Bara betongmur på ena sidan och den är dessutom bredare.
var ju därför jag ville ha den lite bredare också men faktum är att det brukar bli ett per hjulspår ca 4-5 dm beda som man kör i nästan hela tiden. Märksa rätt tydligt när det kommer så lite snö att ma skippar skottningen
1) Ja, om du menar smalast vid garageporten så håller jag med dig! Det skulle kunna funka. Jag ska försöka få till så att man kan köra från garaget och runt huset, dvs vid korsningen ska man kunna köra åt båda håll, och då behövs mer utrymme där.orparn skrev:1* Hur skulle det vara med två svängda murar så du börjar rätt så brett för att till sist hamna på 3m ?
2) Hmm, bra idé, men jag behöver mur de första meterna eftersom jag vill att källaren ska vara under mark. Blir troligtvis trevligare och skulle man ngn gång behöva kan man kanske köra lite även på slänten...
3) Jag har inte förberett för en brunn men eftersom jag lagt ledningar för takavrinning precis utanför garageporten så är det lätt såga upp avloppsröret och klämma dit ett T-rör så att brunn kan anslutas. Bra idé det med!