Jag har ingen erfarenhet från arbete med fogskum men jag vill minnas att jag har sett ett klipp på tv där man fyllde en bil med fogskum eller något liknande. Nu skall jag spela in en scen till ett humorprogram där tanken är att man skall fylla ett litet tvåmannatält med fogskum så att det blir helt solitt. Jag behöver tips och hjälp. Är fogskum det bästa valet eller finns det något liknande material som skulle fungera bättre? Hur tror ni att man bäst skulle kunna gå till väga? Tacksam för svar.

Häftig idé, men det blir nog lurigt. Skummet expanderar ju lite okontrollerat så jag tror det blir svårt att behålla formen på tältet. Känns dessutom extremt omiljövänligt med tanke på gaserna man släpper ut och det kommer gå åt massor av burkar.

Jag tror då mer på att fylla tältet med ngn form av ull som man kan spruta in. Det blir inte lika stumt som fogskum men borde bli hyffsat formstabilt. Vore kul att se hur du gör till slut.

Fogskum är det kladdigaste du kan tänka dig. Går det inte lika bra med badskum eller brandsläckarskum. Fogskum är inte så enkelt att få bort och får man det på händerna så går det bara bort med thinner eller aceton eller liknande. Ring brandkåren. Dom kanske kan hjälpa dig om du säger att du skall spela in en film.:D

cederbusch skrev:
Häftig idé, men det blir nog lurigt. Skummet expanderar ju lite okontrollerat så jag tror det blir svårt att behålla formen på tältet. Känns dessutom extremt omiljövänligt med tanke på gaserna man släpper ut och det kommer gå åt massor av burkar.

Jag tror då mer på att fylla tältet med ngn form av ull som man kan spruta in. Det blir inte lika stumt som fogskum men borde bli hyffsat formstabilt. Vore kul att se hur du gör till slut.
ja fylla som när men lösullsisolerar, fast med bomull kanske. Skonsamt och skönt om någon skall vara där inne samtidigt. :)

Sätt upp tältet och bygg upp med tjock frigolit på insidan. Alla hålutrymmen kan du sen fylla med fogskum... :D

janwide
Det här är ett underbart forum d^_^b
Jag ser fram mot resultatet.
Lycka till!

cederbusch skrev:
.....Känns dessutom extremt omiljövänligt med tanke på gaserna man släpper ut och det kommer gå åt massor av burkar.
.....
Precis vad jag tänkte på! Utan att vara någon trädkramare, om man har använt en burk själv nån gång så får man rysningar bara av tanken på att fylla ett tält med fogskum. Det borde väl på allvar gränsa till miljöbrott?

/A

Kontakta fjärrvärmeleverantören på orten, de har antagligen en mobil skummningsanläggning. Man använder inte burkar för dylika volymer.

Iom. att det är en film så behöver du ju inte fylla hela tältet med skum, det borde ju räcka med att ingången är blockerad av en skiva skum för filmeffekten. Och i övrigt rigga upp något så tältet ser ut att vara helt fullt.

Tack för alla tips som kommit in hittills. Keep 'em comming. I scenen som skall spelas in skall men se två klantiga konststudenter som fyller tältet med skum som ett "konstprojekt". Det får alltså gärna vara kladdigt och bökigt, men det är roligt om skummet hårdnar så att tältet blir fullständigt obrukbart. Det verkar som om jag, med er hjälp, är något på spåren.

Tänk på att vanligt fogskum inte bara miljöovänligt som sagts ovan utan även hälsovådligt. Speciellt om ni tänker använda så pass stora mängder. "Gasmask" och skyddskläder är att rekommendera tills det har stelnat.

Hade du frågat detta innan campingsäsongen så hade jag trott att du hade djävulstyg på gång. Men fyll tältet med valfri massa o sen fogskum så styvar det upp det mesta

hheheh skrev:
Tänk på att vanligt fogskum inte bara miljöovänligt som sagts ovan utan även hälsovådligt. Speciellt om ni tänker använda så pass stora mängder. "Gasmask" och skyddskläder är att rekommendera tills det har stelnat.
Njaa, så hälsovådligt är det inte, så tillvida inte de oreagerade råmaterialen upphettas till över 50°C, då förångningen av isocyanat sker. I rumstemperatur avges inga gaser så gasmask är rätt onödigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.