1 648 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Ops! Gjorde ett stort misstag...
Vi ska bygga ett inkaklat dubbelhandfat till vårt stora badrum och åkte därför till Optimera för att köpa vaskarna.
Det vi inte tänkte på var att man måste ha ett överlimmat handfat om man ska kakla in.
Har sett fina handfat som är underlimmade men tydligen funkar det bäst om man har en stenbänk eller trä...
Om man ska kakla blir det ju en ful kant runt om annars???
Nu ringde jag till Optimera och skulle ändra beställningen men det gick inte enligt säljaren. I så fall ska det kosta oss 45% av vad vaskarna kostat!!!
(Även om vi köper nya av samma märke, annan modell)
Vad har man för rättigheter som kund i såna här sammanhang?
Måste vi köpa dessa vaskar som vi inte kan använda oss av? Vad säger konsumentlagen??
Snälla - behöver hjälp!
Det vi inte tänkte på var att man måste ha ett överlimmat handfat om man ska kakla in.
Har sett fina handfat som är underlimmade men tydligen funkar det bäst om man har en stenbänk eller trä...
Om man ska kakla blir det ju en ful kant runt om annars???
Nu ringde jag till Optimera och skulle ändra beställningen men det gick inte enligt säljaren. I så fall ska det kosta oss 45% av vad vaskarna kostat!!!
(Även om vi köper nya av samma märke, annan modell)
Vad har man för rättigheter som kund i såna här sammanhang?
Måste vi köpa dessa vaskar som vi inte kan använda oss av? Vad säger konsumentlagen??
Snälla - behöver hjälp!
Här kommer två saker ur konsumentköplagen som du kanske kan användaa när du pratar med försäljaren.
Avbeställning
Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Om du vill avbeställa en vara meddelar du säljaren att du inte längre vill köpa den. Säljaren har då inte rätt att hålla fast vid köpet eller kräva betalning. Säljaren har dock rätt till ersättning för:
de kostnader han haft för att ingå avtalet med dig, till exempel kreditupplysning och förvaringskostnader, om han inte kan tillgodogöra sig dessa kostnader på annat sätt
de särskilda kostnader han har haft för avbeställningen, till exempel frakter eller bortmontering av extra utrustning på den beställda varan
förluster i övrigt på grund av att affären inte blivit av, med ett skäligt belopp.
Säljaren ska kunna redovisa att han har haft de förluster som han begär ersättning för, och ersättningen ska vara skälig. Säljaren måste begränsa sina kostnader så långt det är möjligt. Mycket vanligt är att ersättning vid avbeställning anges i avtalet mellan säljare och köpare, ofta i form av ett branschavtal där ersättningen är standardiserad i procent av varans pris. Sådana schablonersättningar är tillåtna om de är skäliga. Ersättningen kan också vara individuellt avtalad mellan säljare och köpare. Också här ska ersättningen vara skälig. Om du har betalat handpenning är det vanligt att den förverkas vid avbeställning. Men det beror på vad som står i avtalet. Avbeställning får inte förväxlas med öppet köp, som inte omfattas av någon lag, utan är ett frivilligt åtagande från säljaren.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=147
Säljaren ska informera
Säljaren har dessutom viss upplysningsplikt. Om han inte berättar om varans egenskaper eller användning, vad gäller sådant som köparen har anledning att räkna med att få upplysningar om, och det dessutom har inverkat på köpet, anses varan också felaktig. Att säljaren inte känner till varans brister eller egenskaper är inte alltid en ursäkt. En bilhandlare som säljer en mycket rostig bil kan till exempel inte ursäkta sig med att han inget visste. Lagen förutsätter att handlarna vet vad de säljer. Köper du en begagnad bil, fråga efter varudeklarationen hos bilhandlaren. Varudeklarationen visar att bilen är genomgången på ett antal viktiga punkter, till exempel bromsarna. Om bilens skick sedan skulle visa sig avvika från det som står i varudeklarationen kan du hävda att det är fel på bilen, i och med att bilens skick avviker från vad som är avtalat.
Avbeställning
Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Om du vill avbeställa en vara meddelar du säljaren att du inte längre vill köpa den. Säljaren har då inte rätt att hålla fast vid köpet eller kräva betalning. Säljaren har dock rätt till ersättning för:
de kostnader han haft för att ingå avtalet med dig, till exempel kreditupplysning och förvaringskostnader, om han inte kan tillgodogöra sig dessa kostnader på annat sätt
de särskilda kostnader han har haft för avbeställningen, till exempel frakter eller bortmontering av extra utrustning på den beställda varan
förluster i övrigt på grund av att affären inte blivit av, med ett skäligt belopp.
Säljaren ska kunna redovisa att han har haft de förluster som han begär ersättning för, och ersättningen ska vara skälig. Säljaren måste begränsa sina kostnader så långt det är möjligt. Mycket vanligt är att ersättning vid avbeställning anges i avtalet mellan säljare och köpare, ofta i form av ett branschavtal där ersättningen är standardiserad i procent av varans pris. Sådana schablonersättningar är tillåtna om de är skäliga. Ersättningen kan också vara individuellt avtalad mellan säljare och köpare. Också här ska ersättningen vara skälig. Om du har betalat handpenning är det vanligt att den förverkas vid avbeställning. Men det beror på vad som står i avtalet. Avbeställning får inte förväxlas med öppet köp, som inte omfattas av någon lag, utan är ett frivilligt åtagande från säljaren.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=147
Säljaren ska informera
Säljaren har dessutom viss upplysningsplikt. Om han inte berättar om varans egenskaper eller användning, vad gäller sådant som köparen har anledning att räkna med att få upplysningar om, och det dessutom har inverkat på köpet, anses varan också felaktig. Att säljaren inte känner till varans brister eller egenskaper är inte alltid en ursäkt. En bilhandlare som säljer en mycket rostig bil kan till exempel inte ursäkta sig med att han inget visste. Lagen förutsätter att handlarna vet vad de säljer. Köper du en begagnad bil, fråga efter varudeklarationen hos bilhandlaren. Varudeklarationen visar att bilen är genomgången på ett antal viktiga punkter, till exempel bromsarna. Om bilens skick sedan skulle visa sig avvika från det som står i varudeklarationen kan du hävda att det är fel på bilen, i och med att bilens skick avviker från vad som är avtalat.
Tackar!
Tyvärr verkar det ju som att vi måste betala enligt den texten
Säljaren har dock rätt till ersättning för:
de kostnader han haft för att ingå avtalet med dig, till exempel kreditupplysning och förvaringskostnader, om han inte kan tillgodogöra sig dessa kostnader på annat sätt
de särskilda kostnader han har haft för avbeställningen, till exempel frakter eller bortmontering av extra utrustning på den beställda varan osv...
Men kan vi kanske slippa pga att han inte upplyste oss om att den inte går att kakla in???
Tyvärr verkar det ju som att vi måste betala enligt den texten
Säljaren har dock rätt till ersättning för:
de kostnader han haft för att ingå avtalet med dig, till exempel kreditupplysning och förvaringskostnader, om han inte kan tillgodogöra sig dessa kostnader på annat sätt
de särskilda kostnader han har haft för avbeställningen, till exempel frakter eller bortmontering av extra utrustning på den beställda varan osv...
Men kan vi kanske slippa pga att han inte upplyste oss om att den inte går att kakla in???
Säljaren sa att Gustavsberg, som vi köpt vasken av via Optimera, tar 45% av vaskarnas säljpris för återlämning och frakt så det är ju inte Optimera utan Gustavsberg som tar ut avgiften.
Jag tycker ju inte att det är ett skäligt pris men enligt säljaren var det en så pass ovanlig modell som vi beställt så de inte har den på lager...
Jag tycker ju inte att det är ett skäligt pris men enligt säljaren var det en så pass ovanlig modell som vi beställt så de inte har den på lager...
Muntliga avtal gäller även om det är svårare att hävda vad som avtalats.
Du kan ju kolla med Gustasberg direkt så att säljaren på Optimera inte blåser er. Om det gäller specialtilverkning så kan det nog tyvärr bli så att ni åker på att betala.
Kolla också med er konsumentupplysning, de kan ger er råd om hur ni ska agera och vad säljaren har rätt att begära.
Du kan ju kolla med Gustasberg direkt så att säljaren på Optimera inte blåser er. Om det gäller specialtilverkning så kan det nog tyvärr bli så att ni åker på att betala.
Kolla också med er konsumentupplysning, de kan ger er råd om hur ni ska agera och vad säljaren har rätt att begära.
Pratade med säljaren nu igen och sa att jag hade varit i kontakt med konsumentverket och att 45% inte är en skälig summa.
Då ändrade han sig och sa att han skulle beställa två nya vaskar som är överlimmade till oss direkt!
Jag läste nämligen noga på hemsidan för konsumentverket och där verkar det helt klart som att vi har rätt i det här fallet, dels för att vi bad säljaren att ta fram en vask som passade att kakla in (vilken denna inte gör) och dels står det att även om en produkt tillverkas på beställning ska vi bara ersätta dom med fraktkostnad.
Då ändrade han sig och sa att han skulle beställa två nya vaskar som är överlimmade till oss direkt!
Jag läste nämligen noga på hemsidan för konsumentverket och där verkar det helt klart som att vi har rätt i det här fallet, dels för att vi bad säljaren att ta fram en vask som passade att kakla in (vilken denna inte gör) och dels står det att även om en produkt tillverkas på beställning ska vi bara ersätta dom med fraktkostnad.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Du ser, tänkte precis skriva att det var det värsta jag hört 45% - glöm det. Han har inte en suck i bevisbördan oavsett pacta sund servanda eller vad muntliga avtal nu kallas på latin.
Skönt att det löste sig - bra att du frågade om hjälp, det är aldrig för sent att ge upp! ;D
Skönt att det löste sig - bra att du frågade om hjälp, det är aldrig för sent att ge upp! ;D
Sicken tur att det löste sig! 45 % är som sagt tidigare väldigt mycket! Oftast går det bra när man har koll på konsumentköplagen, men tänk bara så många den säljaren kan fortsätta kräva 45 % av. Bra att du protesterade och vägrade att bli överkörd!
Liknande trådar
-
Gjorde elektrikern rätt?
El -
Skilja sig och behålla hus, stort lån ensam
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bärande vägg runt sopskåp?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Störtregn vid gjutning av platta - hur gör vi nu?
Grund & Markarbeten -
Antagligen förstört kiselbehandlingen vi gjorde förra året
Altan & Uteplats