Hej!

Byggfirman (låt oss kalla den AB Snabb) gjorde ett snabbt och (med ganska hård styrning från mig) tillräckligt bra jobb då vi totalrenoverade utsidan på vårt hus under en månad sommaren 2009. Tyvärr gjorde de ett riktig fuskjobb på Clix-plåttaket, bland annat med felaktig ventilation i nocken och silikon i skarvar för att täta istället för falsad plåt. Naturligtvis fick AB Snabb nedslag på besiktningen vi gjorde i september 2009 och lovade att åtgärda. Vi gjorde avdrag på fakturan med det belopp besiktningsmannen ansåg skäligt, det beloppet är fortfarande inte betalt.

När inget hände kontaktade jag den firma (rekommenderad av Clix, låt oss kalla den Clixfix AB) som skulle kunna åtgärda problemen och vi sammanstrålade med vd:n för AB Snabb. AB Snabb och Clixfix AB verkade överens att Clixfix skulle hjälpa till att åtgärda alla fel. Inget hände, men det var ju oxå vinter på gång och därmed svårarbetat med plåt.

Framåt våren stötte jag ihop med vd:n på Clixfix AB och undrade när han skulle utföra jobbet, men han var väldigt ointresserad och sa att han skulle vara tvungen att ta över garantierna på det dålig jobbet AB Snabb hade gjort. Det ville han nog inte göra, dessutom verkade han inte tro på AB Snabbs fagra löften om att få göra fler jobb åt AB Snabb.

Kommunicerade detta till AB Snabb och undrade vad han skulle göra. Det svaret har han sedan dragit på sedan dess."Nästa vecka kommer Plåtis AB (en annan plåtfirma) och kollar", "Plåtis AB börjar på ett annat jobb hos mig nästa vecka då ska jag styra om honom till er", osv, osv.

Vi har ett korrekt kontrakt med AB Snabb och har fått ett 13 sidigt dokument som beskriver vad som skulle göras i detalj, inkl plåttaket. Vi fick muntligt på att AB Snabb skulle ta in plåtslagare till taket, något som avgjorde takarbetet. Hade vi inte fått det muntliga löftet hade vi valt Clixfix AB istället, de var tillfrågade på arbetet från början. När vi inte såg till någon plåtslagare på bygget konfronterade vi vd:n för AB Snabb, varvid han heligt lovade att alla detaljer skulle utföras av Plåtis AB. Clix är ju enkelt att lägga ut, så vi trodde honom, allt vi hade påpekat dittills hade blivit åtgärdat utan bekymmer (och det var en hel del grova fel, bland annat att fönster och dörrar inte var i samma höjd runt huset)

Nåväl, dagen närmade sig med stormsteg då hans snickare skulle resa hem till sitt land över vattnet och det slutade med att dessa snickare (en del riktigt duktiga, en del inte riktigt så duktiga, men alla extremt effektiva) satt uppe på taket och improviserade fram en uppklippt nockventilation och ihopsiliconad köksfläktshuv, varav allt Bygg-AMA-vidrigt. Näst sista kvällen såg jag eländet och konfronterade nästa dag vd:n på plats uppe på taket. Han river i vredesmod sönder den nedladdade instruktionen från Clix och säger att den här skiten kan man inte arbete efter. Han hävdar att allt är korrekt och att det inte kommer bli några problem. Sedan kastade han sig ned från taket och drog iväg med sin AB Snabb-bil.

Frågan är då: Hur går jag effektivast vidare? Alternativen som jag ser det är:

1) Skiter i AB Snabb och tar in Clixfix AB och river bort taket och gör om korrekt, att reparerar något som är sönderklippt är nog ingen seriös plåtfirma intresserad av.

2) Blir en finne i arslet på vd:n på AB Snabb. Testade idag på Ica, när jag faktiskt stötte på honom. Spände ögonen i honom och frågade rakt ut OM han tänkte göra arbetet. "Jo, det skulle Plåtis AB göra nästa vecka, kanske" samtidigt som han tittade åt vänster (=lögn?). Han stack när jag sa att det är trist att vara tvungen att tala om för folk som vill ha referenser på AB Snabb att de faktiskt inte har avslutat mitt hus. Ja, han stack bokstavligen, med stora steg, utan ett ord. Konflikthantering är nog inte hans bästa sida...

Om jag skiter i AB Snabb (1), vad har jag då för möjlighet att få betalt av AB Snabb för de kostnader jag lagt ut till tex Clixfix AB för att få taket vattensäkert? Måste jag stämma honom? Kan jag det? Utgår ifrån att de pengar vi dragit av pga detta inte räcker, besiktningsmannen underskattade kostnaden ganska rejält.

Jo, vad har www.clix.se för ansvar i denna soppan? De ska väl inte sälja till en firma som inte har plåtutbildning, eller? Kan jag gå på dem oxå. Eller är det meningslöst? De har hjälpt mig att kontrollera (per mejl, med foton) hur illa det var utfört, samt rekommenderat Clixfix AB, typ 10 minuters arbete.

Dear Sir,
I am was a very interesting when I am got this Alert by internet . At the first at all, I should tell that I am never was spoken with you about this matter as I didn't speak Swedish,
but you said " Framåt våren stötte jag ihop med vd:n på Clix AB och undrade när han skulle utföra jobbet, men han var väldigt ointresserad och sa att han skulle vara tvungen att ta över garantierna på det dålig jobbet AB Snabb hade gjort .
I don't know what was happened , but we are never gaven warranty for installation job, !!!
Installation of roof isn't our business,
But .....a customer is always right , please call me , or send email , give us yours order number from yours invoice and we will try to help you , and I am so interesting myself to knows ,who was made that installation job for you?!
But if you are wouldn't contact me in the nears time , and I'll see that you are works for conpetitor, I am promise you, that I'll put you to the court , as CLIX is a EU trade mark and we are carry on a responsibility for terms of delivery.
Best regards
Managing Director of CLIX

Nej, jag har inte stött ihop med Clix, däremot det företag jag väljer att kalla Clixfix AB, som är ett av era installörsföretag.

Oh, I see..
Do you really think that you can play in this games ?!
We'll see.. but what I am recommend you right now , is to delete link to our website www.clix.se that you said ...''jag har inte stött ihop med Clix'',
Good Luck

Jag förstår inte vad du menar att jag spelar för spel. Detta är ett verkligt problem jag har i samband med omläggning av mitt tak.
För att undvika missförstånd har jag bett moderatorn att ändra Clixfix AB till Takfix AB.
I övrigt ser jag inget behov av att ändra i mitt inlägg.

Jag har själv lagt 100kvm Clix-tak för ett par år sedan, och hade då bara goda erfarenheter av mina kontakter med dom.

Om nu den här "yurylysenko" faktiskt är VD hos bolaget så kommer jag dock att fundera både en och flera gånger innan jag har med dom och göra igen...

Jag anser att det är fullständigt oacceptabelt att hota forummedlemmar på det här sättet, det kanske är läge för moderatorn att stänga av "yurylysenko"?

Att han dessutom varken kan läsa eller få korrekt översättning av inläggen innan han börjar hota med stämningar är ännu mer upprörande. Felciteringen av inlägget från PumpTompa är upprörande!

/fth

Från www.allabolag.se:

Clix Steel Profile AB
Org.nummer: 556584-3942
Bolagsform: Aktiebolag

VD: Lysenko, Yury
Registreringsår: 2000

Telefon: 0381-10088

Gjuterig. 8
575 36 Eksjö
Jönköpings län

För att återgå till frågan, mitt huvudproblem är inte Clix utan hur jag ska få taket fixat före vintern. Råd och tips om detta mottages tacksamt.

Ligger detta på fel ställe? Jag har inte så mycket erfarenhet av byggahus. För visst finns det väl någon som vet hur man hanterar detta problem effektivast.

Vill du ha svar på vilken juridik som som gäller ligger nog tråden fel.
Är det hur man fixar till taket så skulle ett par bilder på eländet inte skada.

Har själv clixtak och det går fort att lägga, men plåtdetaljer som genomförningar m.m är plåtslagarjobb.
De har tydligen gjort om konstruktionen på nocken numera så det kanske finns en lösning.

Men tanke på VD's lätt förvirrade inhopp i tråden kanske Clix har ett intresse i att faktiskt hjälpa dig.

Takvinkeln är 7 grader, minsta takvinkel för luftad nock är 14 grader, enligt Clix förra sommaren. Jag håller detta helst anonymt tills vidare, vill inte hänga ut AB Snabb, de kan ju mot förmodan fixa till det... Det betyder nog att bilderna får vänta.

Ja du har nog rätt, den ska nog ligga på Juridik istället. Vem kan flytta?

Blev lite av ett stickspår, men om det där verkligen var VD:n så kommer jag aldrig välja CLIX. Kan någon från forumets sida bekräfta om det var VD:n eller om det är någon som är ute efter att smutskasta företaget? Ingen kommer väl köpa CLIX efter det där påhoppet. Även om VD:n missförstod det så är det en helt vidrig reaktion. Tänk om man faktiskt ville diskutera problem med själva CLIX-taket - då får man direkt hot om stämning.

Kan bekräfta att Yury lysenko är VD på Clix steel AB och tyvär en helt vidrig sådan!
Vi har fått vår leverans framskjuten ca 4 veckor......ett par dagar i taget. Vid kontakt med produktionsannsvarig fick vi löfte om att "nu är vi igång och trycker". I själva verket hade inte SSAB levererat plåten pga något ekonomiskt bryderi vilket betyder att han ljög rakt av. Han gjorde samma sak ett tag senare när han hävdade att leverans var bokad vilket inte stämde när jag kontrollerade med fraktbolaget. Mitt i alltihop kommer Yury in i det hela med krav på att ordern ska betalas i förväg vilket inte stått i offerten tidigare. Jag hänvisade till avtalsrätten och påpekade att han inte kan ändra ett ingånget avtal (offert+acceptans=avtal). Döm om min förvåning när han tokvägrar att acceptera detta utan hävdar att fakturan är avtalet! Han är på det hela väldigt offensiv och svarar iskallt på mitt löfte om juridiska åtgärder från min sida att: "du kan göra vad du vill, det spelar ingen roll".

I nuläget väntar vi på en fortsättning, ngt tak har vi inte fått men väntar på offert från bla planja och en lokal plåtslagare som back-up.
Min bedömning av detta företag i nuvarande ägarform är att det är mycket oseriöst och förmodligen försöker blåsa kunder om möjlighet ges..........

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Med dom siffrorna på ett bolag är det dumt att göra affärer, hade nog letat annat alternativ.

yurylysenko skrev:
Oh, I see..
Do you really think that you can play in this games ?!
Hahaha! Förlåt mig TS, jag förstår att det var jobbigt att hamna i den situation du var med takläggaren, men den här sköna maffiafilmskommentaren startade min söndag med ett asgarv. :-D
Hur gick det? För detta var väl ett par år sedan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.