17 828 läst · 8 svar
18k läst
8 svar
Foga inbyggnadshäll? (induktion)
Vi har nyligen fått en inbyggnadshäll (induktion) installerad av ikeas montörer, och kopplade in den idag. Det låter som att den är limmad i underkant, kan det stämma? Låter precis som när man försöker dra isär något limmat.
Hur som helst - jag tycker att den ligger en ganska bra bit upp över ytan, och det känns som att det ska åka in skräp. Det är en vanlig mörk laminatskiva den sitter i. Kan man lägga någon slags fog där?
Är det lämpligt, eller något att avråda ifrån? Förslag på fog isf? Läste snabbt någon liten äldre tråd - silikon, glassilikon, latex?
Hur som helst - jag tycker att den ligger en ganska bra bit upp över ytan, och det känns som att det ska åka in skräp. Det är en vanlig mörk laminatskiva den sitter i. Kan man lägga någon slags fog där?
Är det lämpligt, eller något att avråda ifrån? Förslag på fog isf? Läste snabbt någon liten äldre tråd - silikon, glassilikon, latex?
Nej nej...Det du ser är gummilisten som ligger under alla hällar.Det finns bara nackdelar med att lägga silicon där.Silicon må vara snyggt den första veckan.Men efter alla gjorda pastasåser och annat snaskigt kommer siliconet se ut därefter.Som det är nu kan du bara trycka upp hällen underifrån och rengöra listen vid behov.
Det låter väldigt mycket som att det är limmat. Är det omöjligt att han har gjort det? Det jag hör är alltså bara gummilisten som släpper?
För då måste själva hällen (80cm) vara grymt tung dessutom.
För då måste själva hällen (80cm) vara grymt tung dessutom.
Närå, den enda gången jag har försökt var igår tillsammans med elektrikern, och det var lite hetsigt, så vi försökte bara lyfta den.
Då drar jag en skammens täcke över mig och kollar på det när jag kommer hem idag. Kontentan är: Han har med största sannolikhet inte varit så jobbig att han har limmat det, utan det sitter något undertill som håller fast den. Tar jag loss det så kan jag lyfta hällen och göra rent under, och därför är det dumt att foga den?
Då drar jag en skammens täcke över mig och kollar på det när jag kommer hem idag. Kontentan är: Han har med största sannolikhet inte varit så jobbig att han har limmat det, utan det sitter något undertill som håller fast den. Tar jag loss det så kan jag lyfta hällen och göra rent under, och därför är det dumt att foga den?
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Kan bara hålla med Ikeahantverkaren...
INGEN silicon för det blir bara skit av det !
Normalt sett följer det med någon typ av fästanordningar och på någon typ av hällar sitter dessa clips på hällen vid leverans och det är antagligen bara dessa som gör att det kärvar för dig.
Sätter aldrig fast en häll vid montage då det är bättre att kunna trycka upp den enkelt underifrån så man kommer åt att torka rent runt kanten.
Har han mot all förmodan limmat fast hällen kan du be honom sluta arbeta med det han gör anser jag.
INGEN silicon för det blir bara skit av det !
Normalt sett följer det med någon typ av fästanordningar och på någon typ av hällar sitter dessa clips på hällen vid leverans och det är antagligen bara dessa som gör att det kärvar för dig.
Sätter aldrig fast en häll vid montage då det är bättre att kunna trycka upp den enkelt underifrån så man kommer åt att torka rent runt kanten.
Har han mot all förmodan limmat fast hällen kan du be honom sluta arbeta med det han gör anser jag.
Produkter som diskuteras i tråden