Håller på och renoverar ett hus med några lägenheter och ska bygga bastu i källaren.
Det var under 2m takhöjd så jag har grävt ur och kilat berg, eftersom att det fortfarande inte är så jätte högt till tak så tänkte jag bara använda 50mm cellplast som isolering, vad tror ni om det? blir det stora förluster?

Har funderat på om jag ska köra el-slinga eller vattenburen. Lägenheterna är uppvärmda med vattenburen värme från fjärrvärme. Skulle då koppla på radiatorstammen med en shunt mellan antar jag att krävs för att få ner temperaturen och lägga vattenburet i plattan. Har annars funderat på att ha radiator som grundvärme och el-slinga i golvet för komforten som man kan dra ner när det inte används, antagligen kommer bastun bara användas på helger och kan säkert bli längre pauser ibland, känns ju onödigt att värma upp berget då.

/Kenneth

satsa på en effektiv bastuaggregat så kanske behövs ingen golvvärme då :). behåll radiator att torka handdukar på :)
gaia

Vid duschen skulle jag nog vilja ha golvvärme, klinkers känns så kallt att gå på.

Kanske borde tillägga att det är bastu, dusch och omklädningsrum som ska värmas upp, totalt ca 15m². Idag finns ingen uppvärmning alls där så radiatorer är också en utgift.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.