byter tak.
det hann regna igenom den gammla pappen innan jag han ditt med ny papp. brädorna blev blöta o det droppar lite på insidan. jag vill pappa över o täcka taket nu när det i alla fall är torrt utvändigt.
Jag undrar då om det går att suga ut fukten in i från med hjälp av en avfuktare eller liknande? eller är det för sent, så brädor oxå måste bytas nu då.?

En blöt bräda är väl inget farligt? Det krävs långvarig fukt för att skador ska uppstå. Du kan ju snabba på upptorkningen med en avfuktare, men jag tror inte det behövs.

Håller också på att lägger om taket, regnade in en del när det kom en störtskur, har torkat upp nu efter fem dagar. Så länge det finns lite ventilation så bör det väl gå snabbt att torka.

JiWe skrev:
Jag undrar då om det går att suga ut fukten in i från med hjälp av en avfuktare eller liknande?
Är vindsutrymmet under råsponten tätt, eller har du omfattande ventilation? Det går inget vidare att avfukta ett utrymme som är öppet mot utsidan, då du hela tiden får in ny fuktig luft att jobba med.

Å andra sidan ska du ha haft det ordentligt blött för att det inte ska räcka med att det får torka av sig självt.

övrigt en annan fråga. det kan väll inte göra något om man låter den gammla pappen sitta kvar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.