MathiasS skrev:
Ja så måste det ju vara. Men åk till Hornbach i Stockholm och titta på hur folk lastar en lördag så garanterar jag att du ser att många inte klarar av att göra det tänkandet lika bra som du.
Ganska så mycket off-topic men en "rolig" lastning jag såg för nåt år sedan var en som köpt en masonitskiva, 1.20x2.5 eller vad de nu är på, och surrade fast denna på takräcket. Han tänkte nog inte så mycket vad som skulle hända så fort lite fartvind fick tag i skivan...jodå, *knäck* och så flög halva skivan framför mina framhjul.
Fast som sagt...har ju inte ett dugg med kultrycket att göra, och inte speciellt kul för personen ifråga :rolleyes:
 
När jag står och betraktar en del som surrar sin last eller lastar på släp på tex. byggmax brukar jag fundera på hur bra de byggen blir vars byggare inte ens kan räkna ut hur man bör lasta och surra. Det jag menar är att om man ska bygga så behövs ett visst mått av sunt förnuft, förmåga att rimlighetsbedöma, kunskap om grundläggade fysikaliska lagar etc. Behärskar man dem så tror jag att man lastar korrekt. Någon annan som tänkt på samma sätt?
 
H
Jo man blir allt rädd när man ser vissa surra virke med balaband. Spännband vet dom inte vad det är för något.
 
Så ni menar att rosett på snöret inte räcker som lastsäkring ?
 
tallmilan skrev:
Så ni menar att rosett på snöret inte räcker som lastsäkring ?
Det måste ju vara dubbelknut förstår du väl...
 
Måste tack för denna tråden, och råden!

Jag har hört till dem som har packat helt fel i min nätkärra. Har lagt ner saker på sneden, så de sticker upp i bakkanten. Mot "golvet" av kärran i framkant. Har inte tänkt vidare på det. Och det har fungerat bra.

Men nu har jag fått upp ögonen för faran och också informerat frugan.

Är glad att jag läste detta innan olyckan var framme.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
vemod
  • Laddar…
Herr_JT skrev:
Har inte så mycket med ämnet att göra men jag bjuder på lite fredagsskratt/skräck:

[länk]
men har man nu äntligen hittat pärlan, då gäller det att slå till direkt......
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
StyrmanBerg skrev:
Det måste ju vara dubbelknut förstår du väl...
Jag känner igen mig. Jag använder endast ett rep att surra med, flera gånger har detta vecklat ut sig, och alla 20 metrarna kasar efter släpet:|
 
mexitegel skrev:
När jag står och betraktar en del som surrar sin last eller lastar på släp på tex. byggmax brukar jag fundera på hur bra de byggen blir vars byggare inte ens kan räkna ut hur man bör lasta och surra. Det jag menar är att om man ska bygga så behövs ett visst mått av sunt förnuft, förmåga att rimlighetsbedöma, kunskap om grundläggade fysikaliska lagar etc. Behärskar man dem så tror jag att man lastar korrekt. Någon annan som tänkt på samma sätt?
Nää:blushing:
 
tallmilan skrev:
Fast indikatorn borde sitta i kul-handsken på släpet va ? så man kunde ha den kopplad och få en varning medans man lastade
Ställ stödhjulet på en badrumsvåg medan du lastar släpen .
 
rundvikarn skrev:
Ställ stödhjulet på en badrumsvåg medan du lastar släpen .
Det är bättre att ha en liten träpinne tillgänglig som du kan ställa på vågen och sedan i kulhandsken. Annars blir det rätt fel. Mitt stödhjul sitter nästan en meter från kulhandsken och dessutom har släpet dubbla axlar. Å andra sidan lär man sig ju rätt snart vad som är lagom kultryck....
 
Blev osäker nu när jag läser tråden men...

Om släpet släpper från kroken och wiren dras åt, måste handtaget för handbromsen då ha fri väg upp, eller är det handtaget fritt i den riktningen?
Om inte, tänk på att lämna plats för det handtaget när ni drar fram virket...

(Kanske finns båda varianterna?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.