Tack för ett uppmuntrande inlägg med mycket bra tips. =)
Som du säger blir man dumförklarad av en del förståsigpåare och proffs.

Jag pratade igen med snickaren som tipsade mig om det här sättet. De gör tydligen gör precis såhär varje gång de kan eftersom det inte bygger på höjden går snabbt och enligt honom går hur bra som helst. Han sa att de gjort hundratals sånna här jobb och hittills har ingen klagat. Så vad ska man tro?

För mig blir det ju såga genom mina brädor och lyfta bort biten eftersom jag har 22mm golv.
När jag är klar med det ser man rakt ner i golvet, det kommer se ut som om jag lagt gles.
Jag sågar spåren vinkelrätt mot åsarna också såklart.
Blir som för dig ca 30cc men jag sågar ju så jag vill ju såga ca 22 mm från en brädkant varje gång så behöver jag inte såga bägge sidor på varje spår. Skarven mellan brädorna blir ju andra kanten.
Vändningarna fräser jag så de hamnar på en ås vid väggen.
Har spånsug kopplad till både klingan och fräsen, skickar ut familjen, stänger dörren, har skyddsögon och munskydd.. =)

Plasten, jag fick inget bra svar i butiken på om det behövdes till parketten jag skall lägga, men det låter ju som om det alltid ska ligga? Eller ska man låta golvet andas? Jag har ju källare under.

Är det någon som vet om slangen på Blocket är ok eller inte?

I stort sett är det precis så som du beskriver det jag har tänkt att göra, både du och den snickaren jag pratat med intygar ju att det går hur bra som helst.

Jepp plasten skall dit vare sig du lägger ett parkettgolv eller ett laminat.
Detta enligt både Tarkett och Forbo
Om du är osäker kolla med golvtillverkaren för det golv du tänker lägga.

Annars är det bara att köra så spånet flyger.
Lycka till!

Ex. när man lägger gles så kapar man helt enkelt glesen i vändningarna, så slangen hänger fritt i luften, så fundera inte för mycket på hur lösa detta på bästa sätt i ditt fall. Slangen är så styv så den klarar utan problem att hänga fritt i en hel vändning.

Jag har plast under parketten på ovanvåningen, förstår jag teorin bakom, men i praktiken är jag tveksam, jag har lumpapp också, men jag har iofs golvspån. Plasten skall väl minska risken för urtorkning pga värmen, men jag tyckte nog den torra luften i vintras gjorde ett bättre jobb, men nu på sommaren ser allt normalt ut igen.

Näe, någon urtorkning pga golvvärmen kan du inte förhindra med plast under golvet. När golvet värms upp kommer fukten transporteras iväg i rumsluften. Jag gissar att det handlar om att man vill gardera sig mot problem om man har torpargrund eller ouppvärmt under bjälklaget. Man skulle kunna tänka sig situationer när man får en fuktvandring genom bjälklaget mot golvet som då antagligen slår sig och stället till med elände...

Plasten är nån slags "försäkring" som alla golvtillverkare kräver mot fukt underfrån. Men bygger man så att det är ett problem har man större problem än att golven sväller...

Så, om jag har uppvärmt underifrån och inte har torpargrund eller fukt underifrån så kan jag skippa plasten?
Det är inte så att jag är snål utan mer att jag tycker att det känns lite dumt om det inte behövs?
Kan ju även tycka att golven ska andas.. Här jag slet ut den gamla parketten fanns ingen plast under och den hade ju legat fint i 33år..
Förresten så lägger man ju sån golvfoam, är inte den i såfall tillräckligt tät?

Glöm inte bort att det finns en metid ytterligare. Om det nu är bottenvåning och torpargrund.

Ta bort bjälklaget och allt annat bös. I med ett lass singel. Isolera 300 mm cellplast. Rulla ut golvvärme och övrigt (el, vvs med mera). Armera och gjut 100 mm.

Det borde ge bästa golvvärme och minskat problem med torpargrunden.

/Magnus

Men det är ju inte torpargrund eller bottenvåning. =)

En annan fråga..
Är ju helt inne på detta nu i de flesta rummen. Men jag börjar tveka på hur jag gör i rummen som skall ha klinkersgolv (kök + hall).

Alt 1. såga/fråsa som i de andra rummen och sedan tacka rören med 4mm armerad flytspackel, ev med aremeringsnät. Inga golvvärmeplåtar.. sen kakla på det.
Räcker 4mm över rören?

Alt 2. Såga/fräsa sen plåtar och ett lager golvgips, sen klinkers.
Detta är ju enkelt men bygger 13mm.

Vad säger ni?

Plasten är nog viktigast om man har trägolv, men får man problem med golvet och har inte lagt plasten så lär ju golvtillverkaren skylla alla ev. problem på att plasten saknas och vägra ersättning.
Sen är det väl bara att själv ta ställning i frågan efter infon man fått från alla håll.
Anders Öfvergård har en förklaring till varför man skall ha plasten i detta avsnitt av arga snickaren:
http://kanal5.se/web/guest/argasnickaren/webbtv/-/k5videoplayer/playlist-name/Arga%20snickaren%20110/none/
Jag säger inte att han är facit, men han kan mer än Martin Timell i.a.f. och det låter vettigt.
Sen är det ju inte bara plasten som killen gjort fel med sin golvvärme.

scubasteve1983 skrev:
Önskas bilder så kan jag ladda upp det om det skulle vara av intresse.
Ja tack! :)

En pekpin om hur mycket tid det tar (per kvm f.ex) vore också väldigt interessant då jag funderar på att spåra existerande trägolv själv.

Några bilder enl. önskemål:
Ni ska se vad det båsar om jag plockade bort dammsugaren.
Ny%C3%A5rs%2B2007%2B307.jpg

Byggde ett verktyg för att göra radier, ställer in och ser om det kommer funka.
Ny%C3%A5rs%2B2007%2B318.jpg

Det blev bra, då är det bara att köra på.
Ny%C3%A5rs%2B2007%2B320.jpg

Har rundat av kanterna och lagt plåten, nu lägger vi i slangen. Man blev ordentligt laddad med statisk elektricitet av att gå och trampa på slangen.
Ny%C3%A5rs%2B2007%2B330.jpg

Färdigt, nu ska plasten på sen är det bara att lägga golvet.
Som ni ser om ni tittar noga på dom två första raderna så har jag varit tvungen att klippa lite i plåtarna för dom hamnade lite för nära varandra, dom skulle ha legat omlott annars.
Ny%C3%A5rs%2B2007%2B335.jpg

Plasten är lagd och golvet är snart klart. Bara resten av huset kvar d^_^b
Ny%C3%A5rs%2B2007%2B352.jpg

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
hur blir det där du inte har plåtar under parketten, sviktar inte golvet "ner"? Blev det tillräckligt jämt under för att golvet inte ska röra sig när man går på det?

Plåtarna är väl mindre än 1mm grova, så om du märker av svikt så är det för att golvet under inte är jämnt.

Dina bilder var verkligen svar på tal.. Då vet jag att min snickare inte är tokig hehe..

Inser att mitt golv ändå kommer att bygga upp ca 13mm eftersom jag åker på att ha golvgips.
Ska lägga klinkers. Tänkte flytspackla först men eftersom jag kommer att såga rakt genom spåntgolvet så går inte det. Men 13mm är bättre än 25mm

Vill bara dela med mig av lite bilder.
En glad amatör klarar lätt av detta.
Vi sågade och fräste med Festoolverktyg med damsugare på så det dammande noll, absolut inget alls.

Sågade två spår med 3 cm mellanrum rakt genom undergolvet ,28mm spåntgolv.
Fräste vändningarna ner till 20mm.

Kolla resultatet. Detta är en dags arbete, så visst går det.
Kostnad 0kr, höjning av golv 0mm. Tidsåtgång ca 4 timmar för spårningen. Jag är nöjd.d^_^b

• IMG_3588.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3589.jpg
    Skapa konto
  • IMG_3596.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.